Bygga upp muskler?

J

Josephiine

Hejsan allihopa! Jag ska precis få en häst på foder nu om några veckor, ett varmblodssto på 10 år. Och den senaste tiden har hon nästan inte ridits nånting pga tidsbrist, alltså bara stått i hagen så hon har inga muskler kvar. Då undrar jag hur tycker ni att jag ska göra för att bygga upp hennes muskler igen på rätt sätt? Vill t.ex inte rida henne för mycket ibörjan, men vad tycker ni verkar vara rimligt? Och har ni nåt bra tips på hur man bygger upp musklerna??

Och hon är lite sur o grinig nu av sig, men hon som äger henne säger att det bara är nu när hon inte har varit igång nånting, annars är hon världens finaste o snällaste. Låter det sant?

Hjäälp mig :)

Sv: Bygga upp muskler?

Skritta, skritta, skritta och återigen SKRITTA!
Finns inget bättre muskeluppbyggande än skritt!

Instämmer, och tillägger: ut i terrängen och rid! Ojämn mark och småbackar gör underverk. Ta det bara lugnt i början.;)

Skritta på bana tråkar ut både häst och ryttare, men en tur i naturen, framför allt nu på vårkanten är skönt för båda.:laugh:

Skritta är det bästa ute i naturen. Och så gå i backar. Det gör jag, barbacka. Det är underbart. Varmt å gott om rumpan. :banana:

Håller med de andra! Skritt är det bästa! Gärna klättring! Naturligtvis rätt foder också, gärna mycket protein. Hon kan säkert vara understimulerad och sur av att hon inte rids och motioneras! Det kan stämma! Hon kan också vara sur för att det är vår och att hon fäller päls! Ge henne b-vitamin mot detta! Se tråden om pälsfällning i samma forum! Lycka till!

Ta det lugnt i början och bara skritta med hästen i naturen. Börja sen att klättra lite smått och så mer och mer. Lägg sen i trav och trava i uppförsbackar. Det går säkert jättebra. Lycka till :)

Hej! Precis som ngn tidigare sa så är rätt foder det första att tänka på. En häst som går i en rejäl hage med hästkompisar blir inte understimulerad och tappar heller inte muskler såsom vi ofta tror. Väldigt ofta beror det på att hästen helt enkelt fått för lite protein. Med för lite foder måste den ta energin från musklerna istället vilket alltså blir en ond cirkel (musklerna urholkas).Det är vanligare att hästen blir sur och grinig om den får för lite foder eller blir övertränad än att den inte rids. Skritt är jättebra och det fantastiska med varmbloden är ju att man kan köra dem oxå. Körningen sliter faktiskt mindre än ridning och musklerna blir kanonfina.
lycka till:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 196
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar