Bygga upp muskler

J

Josse58

hej allihopa.. jag har precis börjat rida en travare som skall sättas igång.. han reds 2 ggr i veckan innan, men nu ska han ridas ungefär 5-6 /vecka. vill gärna få upp hans muskler och bättra hans rygg, så han orkar bära både mig och sina bakben bättre. undrar om ni har några bra tips på att bygga upp musklerna och få honom att gå lättare i form ?

Sv: Bygga upp muskler

Ut och klättra i backar... Det är nog det bästa... annars kan man träna lite volter och serpentiner... men som sagt är klättring otroligt bra sätt... Har själv en travare och började klättra så fick vi byta sadel efter ett halvår bara för att han hade musklat sig så mycket...:D

studshoppning är jättebra för att få igång bakbenen och dessutom både konditionskrävande och muskeluppbyggande.
klättring, konditionsträning och dressyr! använd fantasin :D

okeej, tack så mycket :)
men hur ska man göra med hästar som aldrig hoppat studs förr och som tror man ska hoppa över allt ? :O

har just blivit medryttare på ett varmblod som jag ska börja bygga muskler på. Som man säger klättring är det bästa, men vad gör man om det inte finns så mycket att klättra på :angel: ..
Då är det väl gymnastik hopp eller cavaletti som är super..

Han som jag rider är tyvärr lite skraj för bommarna, men det är ju ganska lätt att träna bort, bara att visa att dom inte e så scary:D

Ut och klättra i backar... Det är nog det bästa... annars kan man träna lite volter och serpentiner... men som sagt är klättring otroligt bra sätt... Har själv en travare och började klättra så fick vi byta sadel efter ett halvår bara för att han hade musklat sig så mycket...:D

Klättra i backar är kanonbra!
Och träna mycket tempoväxlingar; det ökar konditionen! :idea:

Träna över cavalettis; det stärker ryggen och baken!

Sök, finns typ 100 trådar om detta.
Finns säkert massor av tips där

Ut och SKRITTA massor i skog och mark några extra pass i veckan å så rider du som du gjort tidigare de andra passen!

Då får du en häst som BÅDE får koll på sina ben och bygger finfina muskler

Anna-Carin

jo bommar är ju väldigt bra, men vi har tyvärr ingen paddock eller så vid oss :/ ca 15 min skrittväg dit :/

Men det e juh bra då blir det bra träning att komma dit..;)

Själv brukar jag skritta ut ca 15-20 min sen brukar vi träna på volten.

Är det ett problem?! Det tar 20minuter till min paddock. perfekt framskrittning, bara att sätta igång när man kommer fram.
Tycker det är jättebra då det är trist att skritta fram på fyrkantspåret, min pålle håller med mig fullt ut.

Är det ett problem?! Det tar 20minuter till min paddock. perfekt framskrittning, bara att sätta igång när man kommer fram.
Tycker det är jättebra då det är trist att skritta fram på fyrkantspåret, min pålle håller med mig fullt ut.

nej, men eftersom det inte är alltid den är ledig , vill man inte behöva rida dit i onödan.

En bra 5 min övning i vart ridpass som är bra är:

- Börja rygga hästen försiktigt, så att hästen vinklar om sitt bäcken, du kan se när bäckenet är vinklat = hästens sittben är format ned mot backen.
- Sedan skrittar du fram så sakta du bara kan...nästan så att du står stilla i ca 10-20 små steg, hästen har helatiden ett jämt stöd på bettet. Behöver du korta tygeln gör du det i ryggnigen, medans hästen samlar sig själv.
- Gör om övningen....

Det som händer när du ryggar hästen är att hästen vinklar om bäckenet och när du sedan skrittar långsamt är bäckenet fortfarande vinklat och hästen höjer därmed ryggen och naturligt går ner på tygeln. I det läget är hästen i balans och jobbar med ryggmusklerna. Du känner i sadeln att hästen höjer ländryggen. :bow:

Går även att göra övnigen i trav och galopp. Och som alla övningar....upprepningar med korta pauser:idea:

nej, men eftersom det inte är alltid den är ledig , vill man inte behöva rida dit i onödan.

Får du inte rida där om den inte är ledig då?
eftersom vi får rida i paddocken så länge ingen har bokat den, är det ju fullt tillåtet att samsas om den.
man behöver inte använda hela ridbanan bara för ett pass, det går ju att rida på var sin volt.

jag skulle ge råd om att tömköra hästen ofta! då får du hästen att gå rätt, be om hjälp om du inte kan i början. tömkör på ridbanan, ute på vägarna, i skogen (bredvid stigen!). plus att du oxå får en kondis ;)

Får du inte rida där om den inte är ledig då?
eftersom vi får rida i paddocken så länge ingen har bokat den, är det ju fullt tillåtet att samsas om den.
man behöver inte använda hela ridbanan bara för ett pass, det går ju att rida på var sin volt.

Jag har en ridtravare och han blir OTROLIGT okoncentrerad och stressad när det finns en annan häst i paddocken, oavsett om man rider på varsin volt. Han ser och hör inget annat än den andra hästen. Dessutom reagerar han starkt så fort någon smackar..
Man kanske vill kunna koncentrera sig på träningen när man väl kommer till paddocken och slippa göra allt för att hästen inte ska få en hjärtinfarkt. Det är iallafall så jag känner.

Men jag vet ju inte varför vederbörande inte vill använda paddocken tillsammans med någon. :cool:

det har inte framgått i något av inläggen, så jag antog att hästen var lugn ifråga om andra hästar.
Visst, min häst reagerar också om en annan häst är inne i paddocken. Dels vill han inte gå in, och när vi är inne vill han heller inte koncentrera sig. Men jag gör övningar som gör att han måste lyssna på mig, och vara koncentrerad på det vi gör. Då slappnar han av, och glömmer den andra hästen. vill man så går det.
Hur gör du om du ska ut och tävla? Måste du ha en egen paddock att rida fram i då?

det har inte framgått i något av inläggen, så jag antog att hästen var lugn ifråga om andra hästar.
Visst, min häst reagerar också om en annan häst är inne i paddocken. Dels vill han inte gå in, och när vi är inne vill han heller inte koncentrera sig. Men jag gör övningar som gör att han måste lyssna på mig, och vara koncentrerad på det vi gör. Då slappnar han av, och glömmer den andra hästen. vill man så går det.
Hur gör du om du ska ut och tävla? Måste du ha en egen paddock att rida fram i då?

Nu är det ju så att jag alltid varit och är fortfarande totalt ointresserad av att tävla över huvudtaget, alltså har det problemet aldrig dykt upp.
Men ett av stegen i hästens utbildning är självklart att han/hon ska kunna fungera i samma paddock som andra hästar. Jag och min häst har inte kommit så långt, men dit når säkert även vi.

"Vill man så går det" - med en stressad, outbildad, fd travhäst är inte allting lika självklart som med "riktiga ridhästar". Vi ska ej heller glömma att alla hästar är individer och fungerar helt olika och du har med all sannorlikhet inte ridit ALLA hästar ^^

Tänker nog inte svara, med tanke på att det här inte har med tråden att göra.

kan ju bara fälla in att jag tror att de flesta hästar går att övertala om man tar tid på sig. För vissa går det fortare, för andra långsammare. men jag tror det går framåt, ju mer de litar på en.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569
Träning För ungefär tre veckor sedan sträckte min häst sitt vänstra bakben då den ramlade påväg från hagen. Han är inte halt längre men jag...
Svar
1
· Visningar
592
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama