Bygga upp lite muskler på unghästar som inte rids än...

Tömkörning, gå i backar och ut i skogen bland buskar och träd, nyttigt för både häst och människa :D
 
longera kan vara ett bra sätt.. med inspännings tyglar på så att den jobbar i rätt form
 
Promenader ute i terrängen och longering med chambon för att stärka överlinjen. Lägg gärna till cavaletti under longering också. (utan hjälptyglar då)
 
Du kan arbeta hästen vid handen. Du går vid bogen och håller i inner tygel ganska nära bettet och ytter tygel vid inner skänkelläge (om tygeln räcker så långt ;) ). Därifrån kan du jobba hästen på volten, spåret, i skolorna osv. Om du hänger med i trav kan du arbeta med den också. Gå in på "barock" och titta igenom trådar, det har varit ett par om det här, men jag vet inte om de finns kvar fortf.
 
Jag tycker som ovanstående, arbeta från marken med allsidig träning MEN börja inte med inspänning direkt. Var mycket försiktig med sånt och kolla så att hästen verkligen förstår vad rätt form är så att den inte arbetar fel.
MVH Ylva :banana:
 
Sv: Bygga upp lite muskler på unghästar som inte rids än...

Tack för alla svaren. Kan ju va bra att få motion själv också. :D
 
Sv: Bygga upp lite muskler på unghästar som inte rids än...

mizz_beauty skrev:
Tack för alla svaren. Kan ju va bra att få motion själv också. :D

Jodå, det vill jag lova. Jag gick ner 12kg(!) när min lill-piga tränades för hand :angel:
 
Sv: Bygga upp lite muskler på unghästar som inte rids än...

Då tror jag nog att jag måste börja ut och gå med min lille. :D
 
Sv: Bygga upp lite muskler på unghästar som inte rids än...

Du kan ju köra in hästen innan, det är många hästar som tycker om att bli körda. Dessutom har du ju användning av unghästen och den får muskler. Dock inte "ridmuskler".
 
Sv: Bygga upp lite muskler på unghästar som inte rids än...

Innan jag red in min tös så cyklade jag med henne.. Då fick hon jogga längre sträckor.. Det tog lite tid att lära henne vad som gällde.. Men under en hel sommar fick grannar och billister sej ett gott skratt då jag kom trampandes med min häst. Annars som andra skrivit redan.. Longera och gå i skogen..:idea: :idea: :idea:
 
Sv: Re: Bygga upp lite muskler på unghästar som inte rids än...

Tur att dina råd inte gäller i mitt stall...;)

Ts: Jag låter unghästen följa med lös ut i skogen. Finner ingen bättre träning.
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Tora
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
466
Senast: Karfitsa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp