Bygga upp konditionen

S

stjarnfall

Hej!
Jag ska eventuellt ha en sommarhäst, ett fjordsto på 9 år som knappt är igång, överviktig och omusklad men av den lättare typen egentligen, och bra stam. Projektet skulle isf vara att få upp konditionen på henne så mycket som möjligt under sommaren, och få den relativt välriden osv för att hon senare ska lånas ut till fodervärd. Får jag hit henne tänker jag göra någon slags träningsprogram...

Vill bara spåna lite i hur man ska göra detta på bästa sätt...
Jag kommer i så fall helt klart att kunna rida 2ggr /dag.
Här finns inga ridhus eller paddockar, men det finns ju ängar, hagar osv som skulle gå att använda till detta. Däremot finns det oändliga ridmöjligheter i skogarna häromkring, alla möjliga sorters vägar med allt ifrån vild skog och skogsstigar till olika sorters grusväg och asfalt. Hon kommer antagligen att gå i hage dygnet runt då, beror ju på vad jag bestämmer med ägaren men

Så, hur lägger man upp ett ungefärligt träningsprogram för omusklad häst på tre månader? :)
Vill bara ha lite av era ideer som sagt :banana:

Sv: Bygga upp konditionen

Långa sträckor i trav är bra. Liksom klättring - det bygger mkt muskler :bump:

Är den helt ur kondition gäller det att skritta, skritta, skritta. Och börja med traven efter någon/nåfra veckor först. Annars - trava långa sträckor, klättra, rätt ut i skogen så hon får lyfta lite på hovarna och tänka lite. När hon fått lite kondition kan du börja galoppera lite sträckor också, på bra underlag såklart. Bara man tar det försiktigt i början kommer det nog bli bra!

Lycka till :)

Omväxlande ridning tror jag är en viktig poäng också. Jag skulle nog satsa på långa turer med mycket skritt, gärna i omväxlande terräng då muskler och koordination naturligt byggs av att klättra omkring bland stockar och stenar, medan lite asfalt stärker senor och ligament. Mjuka skogsstigar/åkrar är ju bra att trava och galoppera på och då tänker jag antingen rakt fram (väg) eller på stora volter (åker) för att till en början få en lång och låg form med bra aktivitet i bakbenen för att få till en bra grund.

Klättra!

Styrkan bygger man lättast upp genom att skritta genom t. ex. lingonris. Då måste hästen lyfta på benen.

Trava långa sträckor, senare: växla skritt-trav-galopp-skritt-trav-galopp i lugnt tempo.

beror ju på vilken konditon den är i när du får hem den, annars skulle jag bara ha skrittat i några veckor, ut i skogen så att den får lyfta på benen och gå i lite varierad terräng. Klättring ska du nog vara lite försikitg med (beroende på vilken konditon hästen är i )

Första 2 veckorana får man offra sig och ha det lite småtråkigt, då är det SKRITT som gäller. Aktiv skritt, både uppför och nerför, på stigar och vägar. Börja med ca 1 timme om dagen, kanske fördelat på 2 pass om du vill det. Lungare i början, promenadtempo, mer krav på att klättra och gå i svårare terräng mot slutet av de 2 veckorna.

Då kan du börja trava lite. Du kan ju tex använda ena passat till att rida lite dressyr på en äng, i skritt och trav, kanske ett pass på 20 min. Andra passet ska ni ut och skritta. Fjärde veckan kan du nog börja arbeta lite i galopp. Börja försöka kräva lite mer form och aktiva bakben när du rider, men håll fortfarande passen korta eftersom hästen håller på att bygga upp sig. Skrittpassen kan däremot vara långa nu.

I slutet av sjätte veckan borde hästen vara igång för normal motionsridning. Du kan lägga in lugna galopper i skogen.

När du börjar ria mer och mer gäller det att hålla komm på hullet och se så hästen inte blir för trött. Den måste ha tid på sig att bygga sina muskler, och det sker när den vilar. Och rid inte när det är för varmt! På kvällar och mornar är bäst, eller på dagen om det är regnigt och mulet. Ska du bara skritta väldigt lugnt går det bra dagtid.

Efter de två första månaderna borde du kunna träna lite hoppning om du är intresserad av det. Det är bra gymnastik. Längre trav och galoppsträckor ute. Överviktetn är anledningen till att jag tycker man ska vänta med sånt tills hästen är igång ordentligt.

*lånar lite av tråden*vi har en ganska fet vbl valack hemma som bara står, men tänktes sättas igång nu, dock är ägaren lite av den tyngre varianten och hästen ligger på 155 ganska grov dock lite åt det svankiga hållet. hur kan man lägga upp det passet? longera mkt eller? om man tar klättring, vi har ganska dåliga backar här, men vi har en lerbacke, blir det för tungt? tacksam för svar då man gärna inte vill förstöra sin häst (sen tänkte ja hjälpa till att få den i form så ägaren kan rida den) tacksam för svar

Precis vad jag behövde, TACK...:)

Sen är ju frågan hur mycket foder den här hästen kan behöva till det här träningsprogrammet.. Planerar att ha den på bete under tiden jag har den och då lär det väl inte behövas nåt hö, men hur mycket kraftfoder lär den behöva? O behöver man mineraler osv eller finns sånt i gräset?:angel:
Jag kan räkna ut foderstater men inte för betesperioden till hästar under igångsättning:angel:
Någon som har en aning? Cirka?

Rid så varierat som möjligt! :D Hoppa studs, klättra i skogen, trava med låg form! :) Men sedan så får du ju börja med att 'sätta igång' henne lugnt och sedan kräva mer & mer. LYCKA TILL :rofl:

DU KAN INTE RIDA 2GGR OM DAGEN! Om din häst inte är i bra kondition finns det risk för att du överanstränger hästen och att den bli skadad. Ta det lungt i början och öka träningen succesivt isatället! Klättra är jätte bra för att bygga muskler och prova även att cantra (långsam galopp) det är jätte bra för både konditionen och musklerna. Galoppera länge och långsamt!

Lycka till! :)

Går den på bete är det inte troligt att den behöver något kraftfoder alls om hagen är tillräckligt stor. Ger du för mycket kommer den inte tappa övervikten som den ska. Mina hästar brukar gå upp i vikt under betet trots ridning. Du får hålla koll på hur betet räcker, när det börjar ta slut och bli näringsfattigare under sensommaren kan du börja ge lite kraftfoder, men håll koll på vikten. Fjordingar är lättfödda.

Det där med att rida två gånger om dagen är nog helt okej, så länge du håller ena passet på promenadnivå. Inte träna musklerna två gånger om dagen, snarare är det bra med vila från de tuffare passen några dagar i veckan och bara skritta ut en längre tur.

*lånar lite av tråden*vi har en ganska fet vbl valack hemma som bara står, men tänktes sättas igång nu, dock är ägaren lite av den tyngre varianten och hästen ligger på 155 ganska grov dock lite åt det svankiga hållet. hur kan man lägga upp det passet? longera mkt eller? om man tar klättring, vi har ganska dåliga backar här, men vi har en lerbacke, blir det för tungt? tacksam för svar då man gärna inte vill förstöra sin häst (sen tänkte ja hjälpa till att få den i form så ägaren kan rida den) tacksam för svar

Låt ryttaren tömköra en del om hon går med på det och bara rida kortare pass, omkring 20 min åt gången under de första månaderna, det räcker som dressyrpass. Gå av och led sträckor när ni är ute i skogen så musklerna får arbeta utan tyngd på ibland. Det gör jag med mina hästar trots att de är viktbärande och jag inte väger så mycket. Det är bra motion för mig också! Ibland ger jag mig ut i skogen med hästen i grimma, det är riktigt trevligt att lära klänna hästen samtidigt som den musklas.

Klättra i skritt i enklare backar, gå gärna av och led upp några gånger någon gång i veckan. Det är nog lite för tungt med en lerig backe uppsuttet från början om hästen inte är igång.

Longering är ok ibland, dock inte högt tempo på små volter. Aldrig mer än 20 min åt gången. Det sliter mycket att jobba på volt länge när hästen är trött och otränad.

Sedan kan man trappa upp ridtiden om hästen musklar sig som den ska och lägga in trav och galopp. Men man måste hålla koll så hästen verkar obesvärad av vikten, annars får man leta upp en mer viktbärande häst.

*KL

Finns det något man kan göra istället för att klättra som ger likvärdig träning? Där jag bor finns inte ens en liten kulle inom flera mils avstånd

Inte riktigt lika bra, men samma muskelgrupper kan tränas om man kombinerar cavalettiövningar i skritt och trav och lite ryggningsövningar i bra form med tyngdpunkten ordentligt bakflyttad. De ska rygga på bakdelen. Hästen ska trampa ordentligt och bärigt över bomserierna. Galoppfattningar stärker också bakdel och rygg.

Dessutom om hästen är inkörd och man har en riktigt bra sele kan man köra i skritt med lite tyngre vagn eller dra däck mm. Då måste man se till att hästen drar i en bra form och använder ryggen rätt med sänkt hals och höjd rygg. Den formen brukar komma naturligt för hästar som drar lite tyngre lass. Vi brukar sladda volten genom att låta hästarna dra ett tungt galler, då ser man verkligen ryggen och rumpan jobba:)

Att rida i svårare terräng är också jättebra. Man msåte inte följa stigarna, utan kliva över stock och sten i lugn skritt är superbra för både balans och styrka.

Går den på bete är det inte troligt att den behöver något kraftfoder alls om hagen är tillräckligt stor. Ger du för mycket kommer den inte tappa övervikten som den ska. Mina hästar brukar gå upp i vikt under betet trots ridning. Du får hålla koll på hur betet räcker, när det börjar ta slut och bli näringsfattigare under sensommaren kan du börja ge lite kraftfoder, men håll koll på vikten. Fjordingar är lättfödda.

Det där med att rida två gånger om dagen är nog helt okej, så länge du håller ena passet på promenadnivå. Inte träna musklerna två gånger om dagen, snarare är det bra med vila från de tuffare passen några dagar i veckan och bara skritta ut en längre tur.

DU KAN INTE RIDA 2GGR OM DAGEN! Om din häst inte är i bra kondition finns det risk för att du överanstränger hästen och att den bli skadad. Ta det lungt i början och öka träningen succesivt isatället! Klättra är jätte bra för att bygga muskler och prova även att cantra (långsam galopp) det är jätte bra för både konditionen och musklerna. Galoppera länge och långsamt!

Joo jag tror med att det funkar med två pass om dagen. Ut och skritta en sväng ett pass, uppsuttet eller vid hand, och kräva lite av den ett pass :) Så att den inte bara står och äter så mycket den kan heeela dagarna.
Det med fodret låter ju vettigt med... Vet inte än vad det blir för stall & bete om jag får hem hästen men ska försöka hitta bra bete iaf :) tack för bra råd!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: Freazer
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 582
Senast: mackan
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar