Bygga upp en dressyrhäst

E

Essepesse

Tips på hur man bygger upp musklerna på en dressyrhäst (utan att dressyra så mkt) främst halsen och överlinjen!

Sv: Bygga upp en dressyrhäst

Klättra upp och ned? i rätt brant backe i ganska låg form tränade vi för att träna överlinjen.
Dock får man en fast rumpa på köpet! :)

Jo klättring är ju bra för allt nästan :D

tömkörning? Eller räknas det som dressyra :p?

Ut i skogen och skritta.

Grunden är ju alltid att hästen går i en stadig form!
Gymnastik hoppning som HP skrev bla. studs!
Något som är bra för överlinjen är om man rider kompinationer ett studs med flera hinder i följd. De är väldigt krävande, men bra mjölksyreträning.

Två viktiga saker angående överlinjen:
Spänningar och foder.

Har de proteinbrist/för dåligt hull kommer det visa sig i överlinjen och även halsen. Så öka på lite i foderstaten om du misstänker den biten.

Om de har spänningar i överlinjen (ryggen, halsen, nacken) så kommer musklerna bli för korta och därmed dels se mindre ut och dels bli svårare att använda till full kapacitet. Massage, eventuella ET-behandlingar om det behövs, och mycket ridning i stretchingform med så ärlig (lång) överlinje som möjligt brukar göra susen! :) Det svåra är att det inte räcker att få halsen lång, man behöver komma åt resten av ryggen också. Det brukar man få ta lite successivt om hästen är stel eller kort i musklerna.

Så förutom "dressyrandet" tycker jag de två punkterna är viktiga för att få en bra hals/överlinje. På så vis kan man få en häst som knappt tränas överhuvudtaget hyfsat fin i överlinjen! ;)

Det enklaste tipset är nog att du ser till att hästen blir riden minst 45 minuter 6 gånger i veckan, annars har du ingen chans att utveckla fina muskelgrupper.

Det enklaste tipset är nog att du ser till att hästen blir riden minst 45 minuter 6 gånger i veckan, annars har du ingen chans att utveckla fina muskelgrupper.

Fast så kan man inte riktigt säga. Visst, att en häst måste ridas för att bygga muskler.
Men det beror helt på vad man gör. Skrittar man på asfalt sex dagar i veckan får man inte direkt nån överlinje.

att låta hästen gå i en låg,naturlig form, gärna över stock och sten, brukar vara bra muskelbyggande :)
inte är det jobbigt för ryttaren heller och du slipper sitta på dressyrbanan o traggla

Jag tränar kusen i snitt ca 30 minuter per dag 5-6 dagar i veckan och han har rätt bra med muskler vid det här laget - även "ridmuskler".
Håller med Ellyne om att det inte är tiden som avgör vilken typ av muskler hästen får.

Tänk på att vila är jätteviktigt när man bygger muskler!
Det funkar inte att sitta och trimma 6 dagar i veckan, musklerna måste kunna återhämta sig också. :)

Jag har en unghäst för tillfället som jag rider varannan dag. Detta har fungerat mycket bra för oss och han får chans att "tänka" i mellandagarna. Genom att han är så ung fortfarande väljer jag detta framför att rida varje dag eller nästan varje dag. Då blir det kontinuitet i ridning och övrig träning.

För att bygga upp hans hals och överlinje, som fö inte är mkt att tala om, rider jag i kuperad terräng i låg form. Jag tömkör och gymnastiserar honom från marken och försöker att ge honom en så allsidig träning som möjligt.

Jag tror på variation. Rid ut i skogen över stock och sten, variera med långa skrittturer, galoppsträckor, "vanlig" dressyr på bana, cavaletti... Varva tuffare pass med lätt och kravlöst. Så blir det kul för er båda samtidigt som hästen får en allsidig muskulatur :)

Tänk på att vila är jätteviktigt när man bygger muskler!
Det funkar inte att sitta och trimma 6 dagar i veckan, musklerna måste kunna återhämta sig också. :)

Vet inte om det var riktat till mig egentligen, men;
Det beror ju också på vad man gör de där 6 dagarna. Man kanske bara tar det "hårt" 2-3 av dagarna och rider mest för att mjuka upp eller rider ut på skrittpass däremellan, att man "kondistränar" 2 av dagarna, "styrketränar" genom lite mer krävande dressyr 2 dagar och skrittar ut 2 dagar. Som exempel.
Ytterligare en grej som inte går att generalisera - det beror ju på vad man trimmar på varje pass!

Men håller med, vila för uppbyggnad är viktigt!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Gunnar
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter FEI kallar nu till ett möte, där man främst kommer att diskutera dressyren på djupet med de utmaningar som uppdagats. Detta för att...
Svar
0
· Visningar
108
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Martin Fuchs, som hoppat hem VM-silver och EM-guld, investerar nu i en första dressyrhäst till flickvännen Simone Pearce, med meriter...
Svar
0
· Visningar
232
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix