Bygga stall

L

Lillsessan

Hur mycket kan det kosta ungerfär att bygga ett lösdriftsstall från grunden?
Det ska nog vara en ganska stor box (som två små hästar rymms i) så hästarna kan gå in och ut i hagen som de vill.
En liten sadelkammare och en liten foderkammare. :)

/Lillsessan

Sv: Bygga stall

Hej,
Det är väldigt svårt att ge dig ett rakt svar.
Det finns också flera trådar om detta under "hästverksam".
Lösdrift kan nog bli billigare att bygga än ett stall, men det beror ju på hur stort du tänker dig och hur "avancerat" du tänkt.
Ett "vanligt" stall kan kostnaden bli ett par tusen per kvadrat.
Mycket beror också på vad för mark du har, hur mycket gräv och makadam etc som du behöver.
//Jezz

Priser är ju så svåra att ge eftersom det varierar såååå mycket. Allt vi har byggt har varit "ekonomi varianten". Är man nöjd med att allt inte blir så perfekt med tex material val o dyl så kan man nog bygga billigt. Överlopps material från byggen, ta till vara det som någon har kasserat från nån renovering, II klass bräder från nåt litet företag som sågar brädor + att man gör allt bygg jobb själv så blir det ingen oöverkomlig summa att bygga stall/lösdrift.

Har precis byggt stall och vindskydd.
Vindskyddet på 20 kvm ca 2000:- då är det "bonnvirke" till väggar och presenning som tak. Inget underlag mer än halm. Ligger på en kulle.
Stallet är på 30kvm, 18,5 kvm/box, två boxar. Bara att gjuta plattan gick på 8500:-, gruset under på 1000:-. Sedan tillkommer allt virke ca 25000-30000:-. Allt som allt runt 50000:-
Dyrt blir det men å andra sidan är det ju kostnad för att ha pållarna inhyrda, på detta sätt betalar jag till mig själv och mitt boende ökar i värde.
Lycka till

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 248
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka