Bygga stall

Sv: Bygga stall

Precis innanför dörren skall det finnas slang och avlopp så där kan man spola av benen och spolspilta kommer jag bygga senare utanför i eget utrymme (bredvid sadelkammaren) har jag bestämt mig för blir den bästa lösningen.

Skulle ändå vilja ha minst två ingångar för säkerhetsskull!

Men är det inte som så att man faktiskt måste ha två ingångar i ett /större/ stall? Typ två ingångar i olika vädersträck? Eller har jag drömt? (var länge sedan jag läste på..)

Eller inte olika vädersträck, utan i olika delar av stallet.

Senast ändrad:

Men är det inte som så att man faktiskt måste ha två ingångar i ett /större/ stall? Typ två ingångar i olika vädersträck? Eller har jag drömt? (var länge sedan jag läste på..)

Har dålig koll på den biten (vi har 4 en åt alla olika väderstreck så aldrig varit aktuellt att kolla noga vad som egentligen gäller), men helt klart är dörrar åt olika väderstreck ovärderligt när det varmt för att kunna sätta tvärdrag igenom och vädra ut ordentligt eller helt enkelt kunna ha öppet åt ett håll det inte blåser full storm om det är omvänt.

Vanligt är ju dock att man har gödselstacken på baksidan och med tanke på hur ritningen ser ut med gången hela vägen igenom så är kanske tanken så här också och då lär det ju tas upp en dörr där också även om den inte är utmärkt.

Jo ur utrymningssynpunkt ska man ha flera dörrar. Om det brinner ,Gud förbjude men tyvärr händer det, i ena änden är det ju rätt kört om man inte har en dörr i andra änden.

Jo ur utrymningssynpunkt ska man ha flera dörrar. Om det brinner ,Gud förbjude men tyvärr händer det, i ena änden är det ju rätt kört om man inte har en dörr i andra änden.

Att det är att rekommendera förstår nog de flesta men tror faktiskt inte det är ett "krav" i lagen att man har det, satt och funderade och vet faktiskt flera ställen med godkända stall som bara har öppning i ena änden, så troligen är det inget egentligt krav men helt klart något att föredra.

Ursprungstanken var faktiskt enbart en dörr pga hur det ser ut där stallet ska byggas och kanske vi skulle ha en dörr i en av boxarna med så den hade gått att använda som liggyta med.

Gödselstacken är faktiskt framför stallet, stallet kommer byggas bakom en ladugård och dess gödselplatta

Dock hade det kunnat underlättat lite med en dörr i andra sidan också..

Synd det borde nästan vara ett krav

Men TS om du ska bygga nytt så är det väl dumt att inte ha två dörrar, minst? Betydligt jobbigare att ta upp fler dörrar sedan. Sen behöver man ju inte använda dörren annat än till vädring men den kan vara bra att ha en dag. Jag har fem dörrar, en är igenspikad men den ska öppnas så småningom och en används nästan bara för vädring men det är smidigt att kunna vädra från olika håll så att säga

Senast ändrad:

Jo absolut, lutar åt att det blir en dörr i varje sida av stallgången. Anledningen till att det inte skulle bli en dörr där innan var att stallet skulle ligga enda till ett stengärde, men får bli att jag flyttar ner det lite och sätter in en dörr där som antagligen mest kommer fungera som nödutgång, men absolut hellre att ha en dörr där en stå utan ingång till stallet vid en brand :crazy:

Om du ändå inte skall ha någon egentlig utgång på baksidan varför har du gjort gång där ? Varför inte då passa på och använda ytan till boxyta = låta de två nedersta boxarna gå rakt över alltså så att de två boxarna har boxdörrarna i "gången" vända mot ingången. En nödutgång om det bara är det kan du lika gärna göra i en box genom att helt enkelt ha en utebox dörr ut. Kan då om den läggs på lämpligt ställe både användas som halvlucka för hästen att stå och titta ut genom och tex med en liten sjukhage utanför vilket är perfekt om någon behöver gå i sjukhage och själv kan gå ut och in i sin box som skydd för väder och insekter tex.

Anledningen är att det känns smidigare att ha det så, men har funderat på det också kan jag ju erkänna, tycker det är jätte svårt att få till ett bra stall...

Plus att hade tanken att ställa en höbal där så man slipper håller på med att ta foder från en annan byggnad plus slipper ha det utanför

Jag skulle lägga boxstorlekarna lite mer i ordning, 3,5 m front mitt emot 3,5 osv, så ser det snyggare ut sen i stallgången. Sen skulle jag göra oordning ett utrymme med kraftfoder, diskbänk, osv där man kan tvätte be skydd och sånt. Sen måste du tänka på att de mått du skrivit är in ernått på boxar, så det blir en rätt stor byggnad. Alla väggar förbrukar mkt plats, vilket man måste rita från början.

En separat skötselplats är ju också lyxigt :) sen absolut, 2 utgångar. Det tror jag länsstyrelsen kommer vilja att du bygger. Googla " Att bygga för häst" och " råd för mindre häststallar" så får du med det viktigaste när det gäller utformning och ventilation och sånt.

enda jag kan byta är då att sätta 3,5 meters fronten (på sadelkammarsidan) längst ner mittemot den andra för vill inte ha båda 3,5x3,5 bredvid varandra för vill kunna ställa hingstar i dem eller använda dem som fölboxar och har då hellre dem i varsin ände av stallet.

Kraftfoder ges ej mycket och det som ges kommer stå i stallgången/sadelkammaren
I sadelkammaren kommer det antagligen även finnas diskbänk

Självklart vet jag att det bara är boxmått och till kommer väggplats, men det här är inte den slutgiltiga ritningen utan bara en skiss på planlösningen och därför inte utsatta på den ritningen.

Det blir två in/utgångar en i varje sida av stallet men ingen skötselplats

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 941
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?