Bygga stall

p_c

Trådstartare
Efter ett antal stalltrådar här är det bestämt, vi bygger nytt.

Jag har gjort två olika ritningar har svårt att bestämma mig om det är lönt att ha en uppställningsplats enligt ritning två (precis innanför dörren mellan boxarna som är 4x3) eller man ska nöja sig med att bara kunna ställa hästen i gången plus utanför där vi kommer ha plats för uppbindning. Vad tycker ni?

All kritik och alla tankar vill jag med höra!

Tacksam för svar :)

Ritning ett
33184140.jpg


Ritning två
33184144.jpg


Utrymmet som är 2x3 är tänkt till sadelkammare resten är boxar

Så skriv/fråga allt ni kan komma på är jag tacksam :)
 
Sv: Bygga stall

Håller också på och bygger stall och vet hur svårt det är med ritning. Min sadelkammare blir 2.5 x 2,5 men jag har bara 3 boxar. Du tror inte din sadelkammare på 2 x 3 blir i minsta laget för 7 boxar? Kommer det finnas annan förvaringsplats tillgänglig?

Med så många boxar i stallet tror jag det är jätteskönt med en separat uppställningsplats, speciellt då du har ritat en dörr direkt ut från den. Då kan man sadla hästen och gå ut direkt utan att vara ivägen för folk som mockar etc. Men det beror ju på om det är ett inackorderingsstall eller inte, hur mycket folk kommer att husera i stallet?
 
Sv: Bygga stall

Bara jag kommer vara i stallet dagligen, ibland någon mer. Så blir inte så mycket spring där.

I sadelkammaren kommer mest vara det som behövs varje dag har annat utrymme som används idag som jag kommer använda sen med
 
Sv: Bygga stall

Ok, då skulle jag nog prioritera bort skötselplatsen till förmån för en box till. Fast fördelen med en skötselplats är att man kan ha lite grejor där som behövs när man gör iordning hästen. tycker det är snyggt om det är ganska 'rent' på saker i själva stallgången. Som sagt, för och nackdelar med allt. Jag skulle nog låta valet styra hur gärna jag vill ha den sjunde boxen eller inte.
 
Sv: Bygga stall

Som det ser ut nu lutar det åt att ha sju boxar, men är lite tveksam fortfarande...
 
Sv: Bygga stall

Har man plats för det är en uppstallningsplats aldrig fel (helst med extra belysning). Är klockrent att använda för skoning av häst och ev. veterinärbesök eller behandlingar där man vill begränsa hästens rörelseyta,
inte avbryta behandling/skoning för att någon ska gå förbi (med eller utan häst) eller bara ha bättre belysning för att kunna hantera och behandla sår etc.
 
Sv: Bygga stall

Belysningen är något som kommer vara bra i hela gången, där satsar jag mycket då jag tycker det är viktigt.

Som det ser ut nu är att det blir box och dörr på gaveln istället för uppbindningsplatsen.

Några fler tankar eller andra smarta ritningar på stall?
 
Sv: Bygga stall

Har i princip bestämt mig nu till 100 % att det blir sju boxar och dörr på gaveln.
Så har börjat fundera på inredning nu, vad ska man tänka på när man kollar på inredning? Var det något särskilt ni tänkte på när ni byggde stall eller är där något som du saknar i ert stall?
 
Sv: Bygga stall

Är det mest ponny du skall ha i stallet ? Tänker på boxstorleken 3x3 är väldigt litet till stor häst minst en halvmeter till på ena hållet gör stor skillnad.
 
Sv: Bygga stall

Det kommer vara mest hästar i storleken 160 samt är det även tänkt vara någon unghäst. Därför kände jag att 3x3 funkade
 
Sv: Bygga stall

Jag skulle inte bygga 3x3 om meningen är att det är till hästar, aldrig mindre än 3,5x3 helst 3,5x3,5 eller 3x4 som minst om man skall bygga nytt. Det är stor skillnad mellan att ha 3 meter djup box jämfört med så liten skillnad som 3,5 meter djup den stora skillnaden är att boxen blir mkt renare vid 3 meters djup så står de och trampar i sin skit vid 3,5 kan de gå bak och skita och ändå stå på rent underlag när de som de ofta gör står med huvudet ut mot gången. På samma sätt är det just djupet som bör vara större de har mkt mer nytta av det än att boxen är bredare för 90% av hästarna skiter just mot väggen som är längst in.
 
Sv: Bygga stall

Jag håller helt med.

Vet om ett nybyggt stall som nu står tomt då boxarna är för små. Dom är 3x3, hästarna kring ca 160-170. Dom står numera på lösdrift då det tillslut inte fungerade. Nu behöver det inte bli så, men hade jag chansen så skulle jag försöka att iaf få en extra halvmeter.
 
Sv: Bygga stall

Då blir det antagligen 3x3,5 istället :) Visserligen är mina hästar lortgrisar, men kommer kanske någon som är lite renlig av sig så blir nog att sats på lite större boxar, blir ju bara en meter att lägga till om jag ökar till 3x3,5 istället.

Något annat som ni tänker på? :)
 
Sv: Bygga stall

Jag hade kört på större boxstorlek samt uppbindningsplats. Anledningen är att jag anser att man inte bara bör bygga åt sig själv utan även så att det blir attraktivt för en kommande köpare. Ens liv kan ju också förändras så att man bara står med någon egen häst och hyr ut resten och då blir det otroligt trångt i gången.

Finns det möjlighet att planera in duschmöjlighet vid uppbindningsplatsen? Det skulle vara ett stort plus.
Att placera uppbindningsplats vid utgång är en fördel vid påselning, att man kan spola av ben samt att man kan rida direkt ut. Jag hade dock hellre haft den vid en annan plats (eller haft en alternativ utgång) om den ska användas vid skoning och längre duschning.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga stall

Större boxstorlek har jag tänkt mig nu :)

Angående spolplats hur bred bör den vara för att även funka som uppbindningsplats? Är mest vän med att vara i gången eller utomhus.

Har möjligtvis en ny ritning i huvudet
 
Sv: Bygga stall

3 m hade jag nog tyckt varit ok (större helt ok men helst inte mindre). Det ultimata för mig hade varit om det fanns en möjlighet att snabbspola av hästen vid ingången av stallet och att det sedan fanns en kombinerad skötselplats/hovslagarspilta/duschplats/gästspilta längre in i stallet på ett lugnt ställe.
 
Sv: Bygga stall

Värt att tänka på är också om man har möjlighet att ta bort en mellanvägg och därmed skapa en stor fölbox istället för att ha en fast fölbox som kanske inte används för ändamålet.
 
Sv: Bygga stall

Har testat och ritat lite olika idéer nu och det här är det senaste och som känns bäst

33207761.jpg


Jag har bestämt mig för att skippa en särskild uppbindningsplats och kommer använda gången och sedan göra en plats utanför för stallet också. Samt om något år ska jag göra en spolspilta i en egen byggnad precis utanför stallet.

Sadelkammaren har jag som ni ser ökat till 2,5x3,5 istället och alla boxar blir 3,5 m djupa.

Är inte helt nöjd men det blir man väl aldrig ;)
 
Sv: Bygga stall

Efter att ha stått i många olika stall, så står vi nu i ett perfekt!

När man kommer in genom dörren så har man spolspilta/skötselplats direkt in till höger, så att man kan spola rent väldigt skitiga hästar innan dom går vidare in i stallet. Sadelkammare mittemot. Efter den på höger sida finns utrymme (som en egen spilta) för grepar, skottkärra etc. Sen kommer boxarna.
Även plats att binda upp en häst i gången, så två kan fixa samtidigt. Plats för 4 st hästar, så det behövs inte mer.
 
Sv: Bygga stall

jag skulle tänka liknande, att man skulle kunna spola av benen i samband med intag och då också slippa vända runt hästen, och sedan ha en ordentlig spolspilta till längre in för att inte behöva spola hästarna vid ingången på vintern så det blir isgata in i stallet och alla övriga funktioner en spolspilta skall ha :)
Alternativet att man har två ingångar till stallet, en med spolmöjlighet och en utan.
Skulle ändå vilja ha minst två ingångar för säkerhetsskull!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 229
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 498
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 315
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 920
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp