Bygga stall

Sv: Bygga stall

eller så kan du ha två 3*3m boxar och en 4*3 box

Då får man bara ha hästar med en mankhöjd på under 1,70 (utom i den stora boxen, om hästen inte har föl). Fast det är väl rätt normalstort i och för sig.

*kl*

Är det bara jag som tycker att en 3x3 m-box är liten och pyttig, godkänd storlek eller ej? Tänk om hästen måste ha boxvila? :p

Får jag också fråga efter hjälp?

Jag har en byggnad på 8 x 4 meter som ser ut ungefär såhär. Jag har suttit med den ett bra tag, men kan inte komma på en bra lösning. Du verkar ju ha talang. :bow: :love:

Skulle vilja ha alternativ på hur stallet kan se ut. Själv har jag helt kört fast och hittar ingen lösning alls. Så många boxar som möjligt egentligen. Dörren på kortsidan vill jag ha kvar, så där vill jag inte ha en box. Men dubbeldörrarna är stallets egentliga ingång. Det är ju inte så jättestort, men jag vill få plats med 3 boxar. Kan man vill jag få plats med fler! ;) En fölbox får jättegärna finnas i något av ritningsförslagen.

http://www.facebook.com/album.php?a...2477&set=a.6498632476.16495.707427476&theater
detta var min första ide ^_^, om man slår ut ena fönstret så kan man ha 2st 3*4 boxar och en sadelkammare och ha varsin ingång till hästarna då stallgången bara blir 1m bred. (såg sen att du inte ville ta bort den lilla dörren men då kanske du ev kan flyttad en lite)
32277900.jpg

hur jag än gör sen så blir det bara 2 boxar och en nästan obefintlig stallgång,:(. fler bilder finns här; http://www.pixbox.se/alb1220902

Senast ändrad:

Jag har en romantisk dröm om att få in 3 st boxar. :) :angel: Däremot behövs inte sadelkammare eller foderrum, eftersom det går att få till i byggnaden bredvid.

Jag måste lära mig det där programmet så jag kan pula med det själv.

Nerladdat och jag har kollat på instruktionsvideorna, men jag fattar fortfarande inte hur du gör fönster som blir genomskinliga. Jag pushar bara min box, men den försvinner aldrig.

Får jag också fråga efter hjälp?

Jag har en byggnad på 8 x 4 meter som ser ut ungefär såhär. Jag har suttit med den ett bra tag, men kan inte komma på en bra lösning. Du verkar ju ha talang. :bow: :love:

Skulle vilja ha alternativ på hur stallet kan se ut. Själv har jag helt kört fast och hittar ingen lösning alls. Så många boxar som möjligt egentligen. Dörren på kortsidan vill jag ha kvar, så där vill jag inte ha en box. Men dubbeldörrarna är stallets egentliga ingång. Det är ju inte så jättestort, men jag vill få plats med 3 boxar. Kan man vill jag få plats med fler! ;) En fölbox får jättegärna finnas i något av ritningsförslagen.

Vad är det för mått på var sida om dörrarna? Det underlättar ju ritandet. Använder du verkligen alla dörrarna ofat, eller kan du tänka dig att ha en "extrabox" som den lilla dörren går in i? Alltså att dörren är kvar, men som ingång till en box. Det är ju onekligen svårt att få ihop om du måste ha kvar den lilla dörren.

Fast är det verkligen svårt bara för att dörren är där? Titta på min ritning och inte Bucks, för enligt henne är det två dörrar på framsidan och bara ett fönster på sidan. Egentligen är det ju två fönster och en dubbeldörr på framsidan och en vanlig ytterdörr och ett fönster på kortsidan.

Jag har en romantisk dröm om att få in 3 st boxar. :) :angel: Däremot behövs inte sadelkammare eller foderrum, eftersom det går att få till i byggnaden bredvid.

Är ju en total omöjlighet att få in tre boxar om vi pratar till stor häst 9km = 3x3 är absolut minsta tillåtna storlek för häst. Sen kan du inte ens bygga ett lagenligt stall alls om du vill ha stallgång då en stallgång skall vara 3 m bred mellan två boxar (står bör i lagtexten men det har ju anmärks friskt på det på många ställen) 2,5 meter mellan vägg och box och inte ens det kan du få in på något sätt i den byggnaden.

Det bästa i den byggnaden hade ju varit två engelska boxar vill man då ha möjlighet för fölbox så gör man de olika stora.

Det enda andra vettiga alternativ är som jag hade en liknande byggnad på förra gården och det är en box på var kant över hela byggnadens bredd som då är 3x4 och en 2 meters gång emellan dem (vilket då inte håller lagligt mått om man skall ta hänsyn till bör i lagtexten) Det kan ju även gå att få in en mindre ponnybox i mitten istället för gång alltså att de två stora boxarna har dörrarna direkt innanför dörren och man gör en liten box på 2 x 2,5 rakt in bör väl vara godkända mått för mindre ponny.
Skall du nödvändiigt ha kvar dörren på gaveln så får du väl göra den boxen 3 x 3 istället och en 1 meter persongång från den dörren in i stallet om man tycker det är värt det och inte kan gå de stegen utanför istället, men då faller möjligheten att göra den mindre boxen i mitten för då hamnar dörren på den boxen längre in i stallet och det blir inte utrymme kvar att göra den boxen

Minsta mått för hästar <170 är visserligen 9kvm, men boxen behöver inte vara 3x3m för det, minsta tillåtna sidan är 2,5m. Tre boxar varav en fölbox går in om man gör engelska boxar, två på 2,5x4m och en på 3x4m (fast då får man ju flytta dörrarna...). Om man struntar i fölboxen (eller har hästar under 160) skulle man kunna göra tre "halvengelska" boxar, med en stalldörr vid varje boxdörr men ändå en smal stallgång för människor mellan.

Minsta mått för hästar <170 är visserligen 9kvm, men boxen behöver inte vara 3x3m för det, minsta tillåtna sidan är 2,5m. Tre boxar varav en fölbox går in om man gör engelska boxar, två på 2,5x4m och en på 3x4m (fast då får man ju flytta dörrarna...). Om man struntar i fölboxen (eller har hästar under 160) skulle man kunna göra tre "halvengelska" boxar, med en stalldörr vid varje boxdörr men ändå en smal stallgång för människor mellan.

Tror ingen vettig människa sätter in en stor häst i en box som har en sida som är under 3 m vilket även det är väldigt litet för stor häst.
Att bygga på extrema minimått för det är vad MINSTA godkända mått är är ju inte särskilt hästvänligt och inget att rekommendera.

En normalstor häst runt 165 får precis plats att ligga på 3 meter

Kan börja med att förtydliga att jag rekommenderar inte att man går på absoluta minimimått om man har andra anternativ, utan jag bara visar vilka möjligheter som finns i det begränsade utrymme som angivits. Sedan är det upp till personen som har stallet och vet vad det är för hästar som ska använda det att avgöra vad som är lämpligt. Då kan man ta hänsyn till tex hur långa hästarna är i kroppen (vilket har större betydelse än mankhöjden), om de står på stall 8h eller 18h per dygn, om man har galler upp till taket eller hästarna kan sticka ut huvudet över boxväggen, osv... Och även om stallet i normalfallet ska användas av ponnyer kan det ju vara praktiskt att det är tillåtet att sälla in en storhäst där om det skulle behövas.

Sen vill jag gärna tillägga att väldigt många hästar (vetttiga ägare eller ej tänker jag inte lägga mig i :grin:) står i boxar där bägge sidorna är kortare än 3 meter i innermått, eftersom tillverkaren tagit fasta på att det är centrummått som räknas. Därför är "standardboxarna" 2,96x2,98 i innermått, och för att komma upp i 9kvm räcker det inte att bara mäta centrummått, utan man får även räkna med det extrautrymme hästen vinner på att skjutdörren går utanför boxväggen.

Även om man har boxar med sidor kortare än 3 meter blir det nästan omöjligt med 3 boxar på den ytan. 3 boxar på 9 m2 vardera gör att du bara får 5 m2 över totalt = hopplöst att få plats med att ens öppna boxdörrar. Om du dessutom vill ha plats för en fölbox blir det ännu värre, om det inte är ponnyboxar vi pratar om. Så det skulle väl vara om du kan tänka dig engelska boxar, men det ville du inte?

Tycker Gylles förslag var bra annars, med två boxar och stallgång mellan.

Liknande trådar

Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 833
Senast: Johannna1
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 610
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
2 004
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka