Bygga stall i trä el murat??

TBT

Trådstartare
Hej alla stallägare. Nu behöver jag goda råd ang stallbygge...Vi funderar på att bygga nytt både bostadshus o stall:love: . Så nu föds en massa frågor o funderingar kring detta.. Ni som byggt (bygger) nytt har ni byggt i trä eller murat stallet? För o nackdelar? dyrt? Anlitat firma el bygger själv?

Mitt stall är planerat i strl 9X8m och ska innehålla 4boxar, sadelkammare, o spolspilta. Tänkte ha höskulle ovanpå, vad är det lägsta takhöjden om man har största hästen på ca 170cm?? Hur har ni annars löst förvaring av foder o strö?

Ideer :idea: o bilder på era nybyggda stall skulle va kul..

Tacksam för alla svar:banana:

Sv: Bygga stall i trä el murat??

Hur hade du planerat att få plats med allt det i en så liten byggnad ? Är ju på håret att man får in 4 boxar och ingenting ytterligare och då blir ändå stallgången smalare än tillåtet. Skulle aldrig göra mindre boxar än 3,5 x 4 i ett nybygge.

Om du menar ytterkonstruktion i trä eller murat så definitivt murat. Man skall undvika trä så långt man kan med tanke på brandrisken och då det snabba brandförloppet i trä. En sak som är mkt bra att göra vid nybygge (om man nödvändigt måste ha foder på loftet) är att se till att ha ett brandsäkert tak mellan stall och loft.

Håller med gyle lite, hur ska du få plats med spolspilta?

enda lösningen jag ser är ingång mitt på, två boxar på vardera sida á 3x4 m, sadelkammare rakt fram på 2,5x3 och sedan stallgångsbiten som då blir 3x5m får innehålla avlopp och att man spolar där..

ett tips är att du gjuter en platta utanför dirket mot stallväggen, sätter staket på 2 sidor och spolar utanför..

foderförvarig är en grej jag tänkt mycket på.. loftet är bra för hö men bygg då luckor där du kan kasta ner höet direkt i boxarna.. och för kraftfoder så sätt in PVC rör som leder direkt ner i krubborna och häll ner fodret direkt fån loftet..

Jag skulle valt murat stall då det briner långsamare.
Skulle dok inte rekomendera att ha hö/halm/spån i samma byggnad då brand förloppet går snabbare, om du skall ha det i samma byggnad så borde du i alla fall ha det ett antal meter från boxarna (kom inte i håg hur många meter som rekomenderas.)

Men ha trä i box dörrarna annar blir dom tunga.

Visst är det dyrare att bygga ett murat stall men det blir biligare i lägden då det slits lågsamare.

Kolla om dom inte har nån bok om stall inredning på ditt biblotek, det har dom i alla fall på Möndals.

Kram

Skulle även rekomendera att ha spolspiltan som ett eget litet "rum" med hella väggar (så den fuktiga luften stannar kvar i spolrumet) och med en dörr då det annars blir fuktig luft i stallet vilket inte är bra för hästarna.

Och ett tipps till är att ha ett luft rum mellan taket och väggen då du även får en bra vetelation. taket skall inte sväva utan du får ju ha bärande stolpar som håller uppe taket och lutrumet få inte häller vara så stort så det rengnar/snöar in, det beror på hur långt taket går ut på lågsiderna som avgör hur stort luftrum du kan ha.

Kram

***Knapplån***

Vad gäller spolspilta rekommenderar jag också att den placeras utomhus.

Immer

Hm....Kanske bir det för små boxar:crazy: Hade tänkt två ponnyboxar, den ena 2,5x3 och den andra 2,5x2,5. 3 boxar på ena väggen (3,25x3,0 och en av ponnyboxarna). På andra långsidan den minder boxen (kan användas till förvaring av kraftfoder i tunnor, om inte det finns en inneboende där:idea: ), sadelkammare och spolspiltan.

Stallgången tänkte jag att det skulle räcka med 2,5m (det har vi i vårat stall idag ). Varje meter kostar ju mer:crazy: Och eftersom vi ska bygga hus oxså får stallt inte skena iväg (vilket man gärna vill:angel: men sambon håller ju inte riktigt med)

Det är ju helt klart bästa att slippa ha hö på loftet och ha öppet "till nock" med tanke på luften oxså. Hur stort behöver ett separat foderutrymme vara?? Någon med erfarenhet??

Tack ni som svarat:bow: Fler tips o funderingar..öspå bara:banana:

Du frågade om takhöjd till en 170 häst så jag antar att du har en sådan, för den blir en box som är 3 x 3,25 alldeles för liten. Nu vet jag ju inte vad ni i familjen har för hästar men att bygga en massa ponnyboxar (vilket jag anser att alla de mått du angivit är) är ju ganska dumt ur användningssynpunkt och även värde synpunkt. Och är det så att ni har barn som har ponnyer så kommer det ju en tid när det är dags att gå över till stor häst också.
Nej mitt råd är att bygg rejäla boxar, om ni en gång skall sälja i framtiden så betalar detta sig klart, då man annars har en mkt begränsad köpkrets.

hmm.. vid närmare undersökningar och skissande så om du vill ha 2 mindre boxar och 2 större så skulle jag göra såhär:

ingång på 9 metersväggen, hö ena sidan finns 2 st boxar på 3x3 meter, andra sidan finns 2 boxar som är 3x3,5 m med 3 meter mot stallgången.. efter boxarna finns lite mindre än 2 meter kvar, där sätter man en vägg och delar sedan av det utrymmet i 2, en sadelkammare och en foderkammare.. bäst är då att inte fylla upp det utrymmet med hö utan bara ta in hö så att det räcker några dagar.. och då ha ett utrymme utanför för höförvaring..

För hö och ströförvaringen är det bäst med en trägrund på plintar, träregelverk och korrugerad plåt som väggar och tak.. räkna med att du kanske behöver ha 2 pallar strö (om du köper balar) som tar upp ca 4 kvm golvyta och hö går det in 3 balar per kvm golvyta, och man kanske har 7-8 balar på höjden (på 15 kilosbalar blir det 375-400 kg per kvm) köper man in 3 ton bör man alltså ha runt 10 kvm govkyta över till det.. så kanske 3-4x5 m höhus..

Får nog ta en funderare på box storlekar:crazy: . Nej min nuvarande häst är inte 170cm men man vet ju aldrig:angel: .

I vårat stall är boxarna ca 9kvm knappt och i en av boxarna står en kille på ca 178cm:o .

Ni som har byggt stall hur stora är era boxar?

Svårt det här med att planera smart och samtidigt landa vettigt i pris, mkt att tänka på.

Angående foder hade jag tänkt ha en foderkammare i ena änden av bygget (om det nu inte blir en skulle ovanpå). Själva stallet vill jag gärna ha i murat och höförvaringen i ett utrymme av trä, då med en murad vägg i mellan. För att slippa bära fodret utifrån en annan byggnad. Räcker det att ha en murad vägg i mellan med tanke på brand?

Tänk på att om du ska ha >4 boxar så bör du har 2 dörrar till stallet.

/Lizzie

Att ha en så stor häst i en så liten box är inte ens lagligt, finns lagar om hur stora boxarna skall vara.
Vi byggde själv om vårt "huvud" stall när vi flyttade hit då det var mkt idiotiskt planerat med små 3x3 boxar. Då det var murade bärande mellanväggar så var vi tyvärr låsta vid 3 meters bredd vilket gör att nu har vi 3 boxar vid ena sidan som är 3 x 4m och 3 på andra sidan som är 3 x 3,5. Vi har helt öppna murade fronter vilket gör att hästarna står med huvudet ute i gången vilket gör att boxarna upplevs som större, de små tycker jag är i minsta laget trots detta och genomgående för alla skulle jag gärna haft dem en halv meter bredare. Skall du ha galler runt om så tycker jag att man måste lägga till den biten extra i boxen om man skall ha stor häst där.
Hade jag haft möjlighet så hade jag helt klart haft alla boxarna minst 3,5 x 4 och allra hellst 4 x 4 om jag hade fått välja.

Åh.. låter jätte fint med murade boxar:love: .Men det blir nog trä mellan boxarna i mitt stall. Tanken var att kunna ta bort en mellanvägg om man har behov av en fölbox någong gång. Är inte så där jätte aktuellt just nu med tanke på min val:rofl: men möjligheten kan ju ändå finnas. Vi hade det så i ett annat stall o det var praktiskt att kunna göra om en box till två då en av stona skulle föla...Och så vill jag gärna ha skjutdörrar o då fungerar inte murade fronter, eller....

Och ang den stora killen ivårat stall: visst är det för litet till en sån jättehäst. Som tur är är han inte så lång i kroppen:crazy:

Är det av utrymmningsskäl som det bör finnas två utgångar vid mer än 4hästar? Är det lag på det? Nu ska jag max ha 4 boxar men ändå..bra att veta.

Är det någon här som murat sitt stall själv eller anlitade ni fackman till det?

obs att >4 betyder FLER ÄN 4! inte 4 och uppåt... och det är enbart rekommendationer, inte lag.. så du får ha bara en dörr..

dock ska stalldörren vara minst 1,50 bred (och 2,2 hög), detta för att det måste finnas minst 1 utrymmningsdörr, som även kan vara huvuddörr.. och det dörrbladet som normalt kommer att använndas för in och utgång ska vara minst 1,20 brett.. och det dörrbladet bör vara vänsterhängt pga säkerhetsskäl..

och ang laglig storlek på boxar så är 9 kvm minsta måttet för stor häst.. dock är 12-13 kvm rekommenderat..

Liknande trådar

Utrustning Kommer att bygga ett nytt stall på tomten vi köpt. Behöver hålla nere kostnaderna och eftersom jag har hästarna på lösdrift så blir...
Svar
2
· Visningar
3 324
Senast: Pegasus63
·
Gnägg Förhoppningsvis blir det nybygge av stall här hemma nu i sommar. Det vi vill ha är ett betongstall. Nu får vi ju den lyxen att kunna...
Svar
5
· Visningar
1 109
Anläggning Vi har en gammal ladugårdsbyggnad som ska byggas om till stall. Väggarna är murade med tegel o sen putsade. Tyvärr är den i väldigt...
Svar
0
· Visningar
1 418
Senast: Minnie
·
Anläggning In med bilder ni som byggt helt nytt stall. Alltså inte ni som renoverat. Skriv gärna pris om ni vill det! Vill kolla runt lite vad...
Svar
5
· Visningar
2 313
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama