Damsadelsryttarinna
Trådstartare
Till sommaren ska jag och sambon flytta hem till hans föräldragård och jag ska ta med mina hästar. Till problemet, idag finns det inga färdiga byggnader/lösningar till hästarna på gården utan det blir till att bygga.
Jag har själv lite idéer på hur det kan lösas men det är väldigt lätt att snöa in sig och bli hemmablind () och därför undrar jag om kloka buke har några bra tips
Förutsättningar:
* Ca 7 ha fin skogshage, liggande på en sandbacke, möjlighet till oändligt stora sommarhagar, gården har ca 200 ha betesmark.
* Befintligt äldre häststall, 9,5*5,5 m med loft. På gavlarna finns luckor för att sätt in halm/hö. I stallet finns 3 boxar, 2 i ponnystorlek samt 1 för storhäst, dock är takhöjden inte godkänd (ca 1 dm för lågt). Byggnaden ligger i kanten i hagen och har både el och vatten.
* Traktor, bobcat, teleskopare mm som underlättar finns på gården.
Önskemål:
* Bästa möjliga miljö för hästarna.
* Uppstallning för 5 hästar (säger jag nu )
* Stor och bra sadelkammare.
* Ordentliga skötselområden, både under tak samt utomhus. Bra belysning, dragfritt samt med varmvatten.
* Tidsbesparande lösning som inte drar ner på hästarnas välbefinnande.
* Realistiskt ekonomiskt sätt, är trots allt precis färdig med högskolestudierna när flytten sker
Hästarna:
* Tävlingshästar av främst halvblodstyp som tävlar på lätt till medelsvår nivå i hoppning, dressyr, fälttävlan och western. Hästarna är vana att gå tillsammans.
* Vanligtvis går de ute dynget runt från början på juni till någon gång i augusti/september (beroende på väder), även under tävlingssäsong (vid behov ges kraftfoder).
Hur hade ni gjort?
Lösdift?
Traditionella boxar?
En-hästs-lösdrift?
Annan lösning?
Hur löser man utfodringsfrågan? Grovfoder? Kraftfoder? Vatten?
Alla idéer och förslag är mycket varmt välkomna!!
Jag har själv lite idéer på hur det kan lösas men det är väldigt lätt att snöa in sig och bli hemmablind () och därför undrar jag om kloka buke har några bra tips
Förutsättningar:
* Ca 7 ha fin skogshage, liggande på en sandbacke, möjlighet till oändligt stora sommarhagar, gården har ca 200 ha betesmark.
* Befintligt äldre häststall, 9,5*5,5 m med loft. På gavlarna finns luckor för att sätt in halm/hö. I stallet finns 3 boxar, 2 i ponnystorlek samt 1 för storhäst, dock är takhöjden inte godkänd (ca 1 dm för lågt). Byggnaden ligger i kanten i hagen och har både el och vatten.
* Traktor, bobcat, teleskopare mm som underlättar finns på gården.
Önskemål:
* Bästa möjliga miljö för hästarna.
* Uppstallning för 5 hästar (säger jag nu )
* Stor och bra sadelkammare.
* Ordentliga skötselområden, både under tak samt utomhus. Bra belysning, dragfritt samt med varmvatten.
* Tidsbesparande lösning som inte drar ner på hästarnas välbefinnande.
* Realistiskt ekonomiskt sätt, är trots allt precis färdig med högskolestudierna när flytten sker
Hästarna:
* Tävlingshästar av främst halvblodstyp som tävlar på lätt till medelsvår nivå i hoppning, dressyr, fälttävlan och western. Hästarna är vana att gå tillsammans.
* Vanligtvis går de ute dynget runt från början på juni till någon gång i augusti/september (beroende på väder), även under tävlingssäsong (vid behov ges kraftfoder).
Hur hade ni gjort?
Lösdift?
Traditionella boxar?
En-hästs-lösdrift?
Annan lösning?
Hur löser man utfodringsfrågan? Grovfoder? Kraftfoder? Vatten?
Alla idéer och förslag är mycket varmt välkomna!!