Bygga sadelkammare

lizzie

Trådstartare
Vi ska försöka hinna med att fixa iordning vår gamla lagård till stall under sommaren. Bl a så kommer vi bygga en sadelkammare i stallet. Två av väggarna kommer vara ytterväggar = 100 gamla liggande timmer, och de andra två väggarna kommer vara ut i stallet.

Min fundering är hur mycket isolering vi behöver använda för att inte bli ruinerade i uppvärmningskostnad för sadelkammaren. Hur ska vi isolera mot ytterväggarna och hur tjock isolering behövs det ut mot stallet. Behövs det fuktspärr ut mot stallet?

Alla tips mottages tacksamt!

/Lizzie

Sv: Bygga sadelkammare

Vi ska försöka hinna med att fixa iordning vår gamla lagård till stall under sommaren. Bl a så kommer vi bygga en sadelkammare i stallet. Två av väggarna kommer vara ytterväggar = 100 gamla liggande timmer, och de andra två väggarna kommer vara ut i stallet.

Min fundering är hur mycket isolering vi behöver använda för att inte bli ruinerade i uppvärmningskostnad för sadelkammaren. Hur ska vi isolera mot ytterväggarna och hur tjock isolering behövs det ut mot stallet. Behövs det fuktspärr ut mot stallet?

Alla tips mottages tacksamt!

/Lizzie
Borde inte behöva särskilt mycket på ytterväggarna. Timmer står emot rätt mycket kyla. Jag skulle lägga vindskyddspapp närmast ytterväggarna och 45mm isolering runt om. Elementet under eventuellt fönster eller på en innervägg.

Borde inte behöva särskilt mycket på ytterväggarna. Timmer står emot rätt mycket kyla. Jag skulle lägga vindskyddspapp närmast ytterväggarna och 45mm isolering runt om. Elementet under eventuellt fönster eller på en innervägg.

OK, eftersom timmerstommen är 100 år gammal finns det endast rester av mossa som isolering, men det räcker med vindpapp och 45 mm. Ingen ångspärr?

Sadelkammaren kommer bli av storlek 3,5 m x 3,5 och ett fönster. Blir placerad i ett hörn mot 2 ytterväggar.

Stallet i övrigt kommer ju bli som kallstall även om det är liggande timmerstomme. Kommer alltså inte ha någon typ av uppvärmning i stallet. Räcker det med 45 mm isolering ut mot stallet, behövs ångspärr åt det hållet?

/Lizzie

Alltså jag skulle isolera fullt ut typ 120 eller 170 ytterst + 45 på insidan mellan innerväggsreglarna (60-60 reglarna) du ska ju inte bygga än så du kan ju bevaka typ blocket eller nåt och köpa billig isolering (det gjorde vi) och den kostnaden du lägger på isolering har du igen flera gånger mot att det inte går ut spillvärme!! finns ingen anledning att snåla liksom - bättre att gardera sig och veta att du inte eldar för kråkorna och det är trots allt ett krångel att tilläggsisolera i efterhand om du ångrar dig sen!! Du tjänar på att kunna ha svag uppvärmning för de priserna kan du inte påverka i samma utsträcking i framtiden men du kan isloera som en engångskostnad

Alltså jag skulle isolera fullt ut typ 120 eller 170 ytterst + 45 på insidan mellan innerväggsreglarna (60-60 reglarna) du ska ju inte bygga än så du kan ju bevaka typ blocket eller nåt och köpa billig isolering (det gjorde vi) och den kostnaden du lägger på isolering har du igen flera gånger mot att det inte går ut spillvärme!! finns ingen anledning att snåla liksom - bättre att gardera sig och veta att du inte eldar för kråkorna och det är trots allt ett krångel att tilläggsisolera i efterhand om du ångrar dig sen!! Du tjänar på att kunna ha svag uppvärmning för de priserna kan du inte påverka i samma utsträcking i framtiden men du kan isloera som en engångskostnad

Har för lite isolering i min nuvarande sadelkammare, blir ju svinkallt när vinden ligger på (närkesslätten) och vill inte göra samma misstag en gång till :angel:

Som sagt, isolering är en engångskostnad och lika bra att göra det ordentligt när man ändå är i farten.

/Lizzie

Förutom att isolera fullt ut så BRA RADIATORER - inte som vi, elelement ( visserligen av den moderna sorten men...) - man blir ruinerad:(

Vi ska sätta in vattenburen värme till sommaren, sadelkammaren ligger vägg i vägg med pannrummet så det är egentligen en enkel sak men har inte blivit gjort p g a tidsbrist.

Fönster är också en sak jag har märkt, där gäller det att satsa på riktigt bra fönster annars eldar man för kråkorna i vilket fall.

Förutom att isolera fullt ut så BRA RADIATORER - inte som vi, elelement ( visserligen av den moderna sorten men...) - man blir ruinerad:(

Vi ska sätta in vattenburen värme till sommaren, sadelkammaren ligger vägg i vägg med pannrummet så det är egentligen en enkel sak men har inte blivit gjort p g a tidsbrist.

Fönster är också en sak jag har märkt, där gäller det att satsa på riktigt bra fönster annars eldar man för kråkorna i vilket fall.

Vattenburen värme är inte aktuellt, utan tänker sätta in ett sånt där element som är godkänt för dammiga miljöer. Borde räcka med 1 sånt element i alla fall.

/Lizzie

Är det eldrivet så bered er på dyra elräkningar...

Är det eldrivet så bered er på dyra elräkningar...

Vi har direktverkande el i huset, och element i nuvarande sadelkammare. Mitt mål är att med rätt isolering komma lite billigare undan i värmekostnad.

/Lizzie

:eek:Direktverkande i huset också! Ja då gäller det att isolera mycket bra plus att ha riktigt bra fönster o dörrar med:)

Vi har oxå direktverkande el och vi har värmekälla/AVFUKTARE sadelkammaren i kan styras på timer eller luftfuktighet VILKEN GREJ!! behöver inte alls vara lika varmt när luften är torrare typ 5 grader och avfuktaren gör ju att allt torkar blixtsnabbt drar inte lika mkt ström som ren radiator gör i det långa loppet eftersom den inte går lika mycket

Vi har oxå direktverkande el och vi har värmekälla/AVFUKTARE sadelkammaren i kan styras på timer eller luftfuktighet VILKEN GREJ!! behöver inte alls vara lika varmt när luften är torrare typ 5 grader och avfuktaren gör ju att allt torkar blixtsnabbt drar inte lika mkt ström som ren radiator gör i det långa loppet eftersom den inte går lika mycket

Har fundering på det där med avfuktare eftersom jag även torkar täcken i sadelkammaren. Nu har jag ett element med fläkt och det har funkat bra, men drar ju en hel del ström.

Finns det några speciella krav/regler för vilken typ av avfuktare man kan ha i sadelkammare?

/Lizzie

Nu får du ta vad jag säger liiite mellan tummen och pekfingret men jag TROR att det räcker att välja en som är godkänd för jordbruk/verkstad/tvätthallar odyl miljöer MEN det är min underbare make som "fixar" jag bara säger hur jag vill ha och så får vi tillsammans "rama in" kostnaden sas;) Så jag är inte en helt tillförlitlig regelkälla i frågan...

Nu får du ta vad jag säger liiite mellan tummen och pekfingret men jag TROR att det räcker att välja en som är godkänd för jordbruk/verkstad/tvätthallar odyl miljöer MEN det är min underbare make som "fixar" jag bara säger hur jag vill ha och så får vi tillsammans "rama in" kostnaden sas;) Så jag är inte en helt tillförlitlig regelkälla i frågan...

OK, ska kolla upp det hela lite närmre när det börjar bli aktuellt.

Men tack för tipset!

/Lizzie

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama