Bygga ryggmuskler

mellis98

Trådstartare
Hej! Skulle behöva tips på hur jag på enklast sätt kan bygga upp ryggmusklerna på min häst utan att rida. Hästen i fråga är under igångsättning efter en rejäl sträckning så i början är det endast turer på 20-30 min i lugnt tempo (mest skritt) som gäller. Klättrar i backar gör vi iprincip varje gång vi är ute men finns det andra övningar som är enkla och effektiva?

Tack på förhand!
Onödiga kommentarer ignoreras ;)

Saknas det ryggmuskler på så sätt att ryggraden "står upp"?
(i så fall är det foderstaten du måste börja med, se till att framförallt proteinbehovet är täckt)
Eller på vilket sätt behöver du mer ryggmuskler?
Styrkan för att bära ryttare (förmågan att höja ryggen) sitter främst o bukmuskulaturen, även om det känns bakvänt.

Du har valt ridtravare som prefix, är hästen körbar? Körning är inte alls fel för muskelbyggnad.

Annars generellt: rätt foderstat, långa skrittrundor (med ryttare) och att kliva över lite cavaletti är mina tips.

Saknas det ryggmuskler på så sätt att ryggraden "står upp"?
(i så fall är det foderstaten du måste börja med, se till att framförallt proteinbehovet är täckt)
Eller på vilket sätt behöver du mer ryggmuskler?
Styrkan för att bära ryttare (förmågan att höja ryggen) sitter främst o bukmuskulaturen, även om det känns bakvänt.

Du har valt ridtravare som prefix, är hästen körbar? Körning är inte alls fel för muskelbyggnad.

Annars generellt: rätt foderstat, långa skrittrundor (med ryttare) och att kliva över lite cavaletti är mina tips.

Har varit inne med hästen på klinik då vet ville att han skulle kollas då han ömma över ryggen. På kliniken sa dem att problemet låg i att han I princip inte hade några muskler över ryggen och därför börjat ömma, dem vill därför att hans rygg byggs upp INNAN ryttare sätts på ryggen. Kan också tillägga att hästen köptes för endast några månader sedan och var då helt ur kondition och på tok för tunn, har bara ridit honom enstaka gånger den tiden han varit hos mig pga att han varit så muskelfattig och sedan stukade sig . Et kommer ut regelbundet och masserar ryggen

Ja han har väldigt tydlig ryggrad, men tror mycket beror på att han fortfarande är i för lågt hull. Är väl medveten om att han behöver hull för att bygga muskler men tänkte höra ifall man kan tjuvstarta att bygga muskler medan han ökar i vikt ;)

Hans foder stat ser bra ut och han får i sig rikligt med protein så tror inte felet ligger i fodret :)

Tömkör endast då han blir stressad framför vagn, men kanske något som är värt att träna bort?

Tömkör endast då han blir stressad framför vagn, men kanske något som är värt att träna bort?

Tömköra är ju ett strålande bra sätt att träna hästen på så fortsätt med det. Gärna med bommar och cavaletti för då aktiveras både bakben och bukmuskler.

Det kan även vara värt att ta ut en sadelprovare och se över hur sadeln ligger, för ligger sadeln fel så kan inte hästen bygga muskler där. Så det kan verkligen vara värt att se över också. :up:

Hej! Skulle behöva tips på hur jag på enklast sätt kan bygga upp ryggmusklerna på min häst utan att rida. Hästen i fråga är under igångsättning efter en rejäl sträckning så i början är det endast turer på 20-30 min i lugnt tempo (mest skritt) som gäller. Klättrar i backar gör vi iprincip varje gång vi är ute men finns det andra övningar som är enkla och effektiva?

Tack på förhand!

Långa skritturer på LÅNG TYGEL.

Ridutbildat och ridit in ett antal ridtravare och skrittat, skrittat, skrittat, skrittat tills tristessen har sprutat ut ur öronen på mig som ryttare. Det gjorde underverk på hästarna, stärkte både ryggmuskler, senor och leder på hästarna som fick lära sig att lita på sig själva utan att stressa upp sig att de var tvungna att se sig för var de satte hovarna. För du ska inte tro att jag red på stigar och vägar - nepp... - cross country rakt ut i skogen, genom mossa, bland stenar, grenar, kvistar, blåbärs- och lingonris, samt runt träd och stenar, viktförflyttningar går att träna även på lång tygel.

Tack på förhand!

Oavsett ras så ser hästar ut på samma sätt under skinnet ;) så jag tror att de tips vi fick av vet och hästsjukgymnast till vårt halvblod som också är muskelfattig över rygg och länd är bommar, bommar och åter bommar. De ska ligga ganska högt så att hästen måste lyfta benen ganska ordentlig för att på så sätt dra upp magen, givetvis då i skritt. Tömkörning i låg form över bommar är oslagbart. Vi fick också rådet att tömköra med tyngder på frambenen (o,5 kg) i början 5 minuter i skritt och öka efter hand till 10 minuter och lite trav. (Obs INTE tyngder på hoven utan över kotan) Det har verkligen gjort underverk med vår häst. Jag vet inte om det passar din häst med tanke på skadan men du kan ju höra med veterinären eller en sjukgymnast för häst.

Ja han har väldigt tydlig ryggrad, men tror mycket beror på att han fortfarande är i för lågt hull. Är väl medveten om att han behöver hull för att bygga muskler men tänkte höra ifall man kan tjuvstarta att bygga muskler medan han ökar i vikt ;)
spontant tycker jag att det är fel väg att gå. Ligger han "back" på hull och muskler så är det bättre att han får lägga det energi och protein han får nu på att först komma tillbaka till sitt normalläge vad gäller både hull och muskler. Det kommer inte byggas på mer muskler än det tillförs "byggstenar", dvs protein från fodret även om du tränar honom. Jag skulle tro att allt protein i fodret just nu amvänds för återuppbyggnad. För att komma ifatt en tidigare brist, alltså. Det kommer inte heller att gå snabbare. Med träning, inte förrän han är ikapp sig själv näringsmässigt.

spontant tycker jag att det är fel väg att gå. Ligger han "back" på hull och muskler så är det bättre att han får lägga det energi och protein han får nu på att först komma tillbaka till sitt normalläge vad gäller både hull och muskler. Det kommer inte byggas på mer muskler än det tillförs "byggstenar", dvs protein från fodret även om du tränar honom. Jag skulle tro att allt protein i fodret just nu amvänds för återuppbyggnad. För att komma ifatt en tidigare brist, alltså. Det kommer inte heller att gå snabbare. Med träning, inte förrän han är ikapp sig själv näringsmässigt.
Håller med .. Utifrån TS redovisning .Nej man kan inte "tjuvstarta".

Oavsett ras så ser hästar ut på samma sätt under skinnet ;) så jag tror att de tips vi fick av vet och hästsjukgymnast till vårt halvblod som också är muskelfattig över rygg och länd är bommar, bommar och åter bommar. De ska ligga ganska högt så att hästen måste lyfta benen ganska ordentlig för att på så sätt dra upp magen, givetvis då i skritt. Tömkörning i låg form över bommar är oslagbart. Vi fick också rådet att tömköra med tyngder på frambenen (o,5 kg) i början 5 minuter i skritt och öka efter hand till 10 minuter och lite trav. (Obs INTE tyngder på hoven utan över kotan) Det har verkligen gjort underverk med vår häst. Jag vet inte om det passar din häst med tanke på skadan men du kan ju höra med veterinären eller en sjukgymnast för häst.

Tack gör tipsen! Ska testa upphöjda bommar

Jag skulle ha gett mycket grovfoder och låtit hästen komma ikapp med hullet. Sedan gillar jag att promenera, så jag skulle låta hästen skritta med på långa lediga turer i grimma o grimskaft. Öka på efter hand, klättra, gå i skogen mm. Tömköra och ev senare longera över cavaletti är också bra övningar.

Jag skulle sätt till att hästen bara använder maten den får till att lägga på hullet och inte på motion eller hålla värmen =ingen träning och täcke på nu när det är kallt.

Jag skulle sätt till att hästen bara använder maten den får till att lägga på hullet och inte på motion eller hålla värmen =ingen träning och täcke på nu när det är kallt.

Det är ju så att ju mer du rör dig desto mer värme producerar du. Så att bara stå stilla är inte heller bra för hullet.

Tack gör tipsen! Ska testa upphöjda bommar

Jag var och tittade på Gillian Higgins "horse inside out" (rekommenderar verkligen om ni får möjlighet att åka till hennes clinics). Där har hon mycket övningar som går ut på att stärka just bukmuskulaturen för att hästen ska kunna höja ryggen. (vilket den egentligen inte kan). Förutom att leda den över höga bommar i skritt, rekommenderade hon att rygga hästen. 10 aktiva steg bakåt och sedan fram 10, bak 10 etc. Hästen ska kliva bakåt, inte bara hasa benen lite slött. Detta kräver lite övning, men här drar också hästen upp buken.

Jag var och tittade på Gillian Higgins "horse inside out" (rekommenderar verkligen om ni får möjlighet att åka till hennes clinics). Där har hon mycket övningar som går ut på att stärka just bukmuskulaturen för att hästen ska kunna höja ryggen. (vilket den egentligen inte kan). Förutom att leda den över höga bommar i skritt, rekommenderade hon att rygga hästen. 10 aktiva steg bakåt och sedan fram 10, bak 10 etc. Hästen ska kliva bakåt, inte bara hasa benen lite slött. Detta kräver lite övning, men här drar också hästen upp buken.

Samma tips som jag har fått av min tömkörningstränare (som också råkar vara fysioterapeut). Använder det en hel del i markarbetet på min rygghäst och det har gett bra resultat. :)

Det är ju så att ju mer du rör dig desto mer värme producerar du. Så att bara stå stilla är inte heller bra för hullet.
Visst ger rörelse värme likt så ett täcke men till skillnad från täcke behöver rörelser energi för att producera värme så energin går åt till rörelse i stället för att bättra på hullet.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur