Bygga ridhus och stall i ett?

YEAHnnnny

Trådstartare
Undrar om någon där ute har byggt stall och ridhus i ett? Har funderat på detta och undrar om man skulle spara in några pengar på detta genom att använda en och samma byggnad istället för två? Vill höra massa teorier!! :)

Sv: Bygga ridhus och stall i ett?

Hur många boxar har du tänkt att ha i stallet? Mått på byggnaden?

Det känns ju som att det du kan spara är ju dessa 2 väggar (kortsidor skulle jag tro? som i stället blir en vägg och i jämförelse med hela bygget som sådant är det väl inte sååå många kronor. Däremot blir det förmodligen en vansinnigt stor byggnad i stället om du inte bygger den som ett L?

Jag jobbade i ett stall på Island där ridhuset satt ihop med stallet, fast genom en sidogång. Så egentligen var det två byggnader men med ett litet "torg" emellan. Mycket smidigt i den isländska vintern :D

Ridskolan i Heby hade (eller har fortfarande) stallet ihopbyggt med ridhuset. Man kunde gå direkt från stallet till ridhuset utan att behöva gå ut. Jag vet inte om ett sådant bygge sparar pengar. Kanske sparar man lite på bygglovet också förutom väggarna...?

i Tyskland där jag jobbar för tillfället så är 2 stallar av 4 byggda så:)
Ridhus, stor bred gång och sen boxar på andra kanten:)
Kändes skumt i början, men nu tycker jag att det är skitsmart:)

Ridskolan i Heby hade (eller har fortfarande) stallet ihopbyggt med ridhuset. Man kunde gå direkt från stallet till ridhuset utan att behöva gå ut. Jag vet inte om ett sådant bygge sparar pengar. Kanske sparar man lite på bygglovet också förutom väggarna...?

Uppsala Ponnyklubb har stallet på långsidan.

Ridskolan i Karlskoga har det på det viset. Kanske får man lite mer värme i ridhuset genom att ha hop det med stallet (beroende på antal hästar), blir ju en vägg utåt färre.

Aspvik i Kungsängen har så. Boxar på sidan av en långsida och vid kortsidan finns spolspiltor, omklädningsrum mm :) Allt som ett L med ridhuset innanför

Kultomten i Skövde har ett stall på kortsidan, hamnar under läktaren. Kanonsmidigt.

Vet ett stall som är byggt med boxar längs manegens ena långsida, och boxarna har öppning både utåt och inåt stallgången som löper utanför sargen.

Idén kan säkert funka, men det känns som att man kanske har olika krav på miljön i de olika utrymmena? I det här fallet har de t.ex.varit tvungna att i efterhand sätta upp en duk som skärmar av mellan stall och ridhus (hänger från taget ned till sargkanten) för att hålla dammet ute från hästarna.

Det har inte heller funkat speciellt bra med förvaringen av utrustning (täcken, borstar etc) utanför boxarna, så att bygga till en rejäl sadelkammare är ett hett tips.

F.d ridskolan utanför Gislaved (Smörhult) hade ridhus och stall i samma. Såg snyggt ut och fungerade säkert bra, jag var inte där så mycket.
Nu är det ett virkeslager...

"Mitt" stall är byggt så. Det är otroligt smidigt, särskilt på vintern när det blir total isgata utanför stallet. Ridhuset ligger i ena kortsidan på stallet i samma längdriktning som stallet (så det ser ut som en enda lång sammanhängande byggnad). På sommaren när ridhuset inte används står båda skjutdörrarna öppna (en från varje mittgång) och det hjälper verkligen till att hålla temperaturen i stallet nere. Den svala luften från ridhuset cirkulerar in i stallet och det känns nästan som luftkonditionering. Skönt när det är 35+ och 95% luftfuktighet!

Framförallt gillar jag den här lösningen när man rider unghästar som blir lite oroliga av att vara ensamma. De hör ju hästarna inne i stallet och känner sig därför tryggare.

Jag var i en sådan byggnad i USA. Ridhus i mitten och boxar på sidorna. Men, jag tror att hästarna i första hand gick på lösdrift och bara var uppstallade när de tränades. Skulle tro att det i det stallet blev mörk och dammigt pga ridhusunderlaget. Annars smidigt och kanske bra för dem som red in många unghästar.

Skulle även tro att med deras lösning (boxar på långsidan) kan ridhuset bli dyrt då jag vill minnas att bredden på huset ger takstolar som är dyrare.

En av ridskolorna i Norrköping (nfk) har stallen ihop med ridhuset. Det ligger lite som ett kantigt U. ridhuset i mitten och stallen på sidorna. Det funkar faktiskt väldigt bra :)

Rider ibland i ett privatridhus som har 3 boxar på kortsidan av ridhuset, så är det en liten läktare över. Det är två ingångar till ridhuset; en mindre dörr direkt från stalldelen, och en större dörr mitt på kortsidan, bredvid stalldelen liksom. Verkar funka fint.

Enskede Ridskola har så, ridhus och på kortsidan sitter två stora dörrar som går direkt till stallgång med boxar. I stallet finns allt annat också, foderrum, sadelkammare, läktare, kontor, toaletter, domarrum, tvättstuga etc. Känns inte som en så stor byggnad tycker jag. plats för kanske 20 spiltor och 5-6 boxar. :) Jag tycker det är en bra idé!

Flesta nybyggda stall på Island är byggda med stallet på ena kortsidan (Stora stall på runt 40boxplatser) och ibland är stallet en kubb och så kommer de en kubb med ridhus som ett L typ. Viktigast för mig är att det är avskiljt så att de inte dammar så mkt i stallet från ridhuset.
Annars är de underbart, i snöstorm behöver man inte gå ut :D

//Petronella

Nu vet jag inte hur det ser ut efter ombyggnationen på Jönköpings fältrittklubb (JFK) men när jag red får många år sedan var stallet ihop med 2 ridhus. Det var ett miniridhus som användes för longering har jag för mig, sedan stall och en gång med läktare och ponnyridhuset som det kallades för. Allt i en enda lång byggnad. Mycket praktiskt var det i alla fall på vintern och man slapp att gå ut :idea:

Jag gillar idén med att bygga ihop stall och ridhus. Men vill nog gärna ha en vägg mellan stallet/boxarna och manegen. Har sett stall/ridhus där gången framför boxarna varit öppen mot manegen och stall/ridhus där en vägg särat på manegen och stalldelen. Upplever att hästarna som står i boxarna får det lite lugnare. Sedan finns det lite andra synpunkter med. Brandsynpunkt till exempel. Men det är skönt att slippa gå ut i vinterkylan...

Stallet i Tyskland där jag har min häst är byggt så. På ena långsidan är det boxar av engelsk typ och hel vägg i bakkant. Denna hela vägg är långsidan i ridhuset. Ridhuset har halva väggar i övrigt så det är luftigt. Den lösningen fungerar ju bara i ett mildare klimat än vad det är i Sverige. Man sparar ju en vägg på detta vis så det tycker jag verkar smart.
Bilder finns på deras hemsida
http://www.otter-creek-ranch.de/index.htm

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
0
· Visningar
107
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Lars L
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 006
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama