Bygga relativt billigt ridhus..?

JessicaM

Trådstartare
Tänkte att man skulle bygga in en paddock relativt billigt.

Finns det någon hemmasnickare som byggt ett billigt ridhus??

Sv: Bygga relativt billigt ridhus..?

vilket material vill du bygga i?
Räkna kvadratpris och hur lång tid det tar att montera, så vet du hur billigt det blir.

Tänkte om någon här inne hade själv byggt ihop ett ridhus på ett billigt sätt kunde berätta hur de gjorde..

Har inte så stora krav på hur det ser ut, bara det blir rel billigt och att det håller förstås!

vet folk som har ägnat mkt tid åt att riva lador och div byggnader och få beg. material som de sedan återanvänt och byggt ridhus av.
Det blev väldigt billigt.

Det som själklart alltid kostar är ju underlaget.

I Sorunda (tror jag det var) hade de ett tält (ridhus) där vi fick rida på framridningen.

Känner några som själva köpt och plockat ner en stor militär hall, flyttat den och ska bygga upp den hemma. Säkert billigt om man jämför... men massor av jobb

Räknar men lite på sin arbetstid så blir det sällna billigt, och man ska orka också..... Är ju inte så kul att inte hinna med hästarna i ett par månader för att få färdigt ridhuset......
Det billigaste så vitt jag vet om man inte hittar någon lokal man kan plocka ner är nog att köpa en plåthall i byggsats, och dom kommer och monterar stommen och sedan skruvar man dit plåten på väggarna själv.

Det kostar flera hundra tusen! så det är inte ett alternativ..

Ja, det vet jag väl! Hur billigt tror du att det kan bli?
Hur stor paddock har du? Med underarbete, plintgjutning, tak och plåtbeklädnad är jag ganska säker på att du inte kommer under 400 000 kr!
Tänk på att takstolarnas styrka är väldigt viktig om du bygger själv eller köper begagnat...... Med tanke på den gånga vinterns takras pga snön.

men vad har du för budget? och är din budget realistisk?
vilket material vill du bygga i?
hur stor bana?
markarbete, gör ni själva?

oavsett material så om du skall bygga in en bana som är 20x60 eller en på
20x40 så ska du ha 400 - 500kvm fasad.
antar oisolerat?
sen ska du ha ett tak och sen ska du ha nått som bär upp taket och tar lasterna ned i vägg och grund.
sen kanske du vill ha en port in?
belysning? eller ska du rida i mörkret? eller ska du ha glas/plast partier som ger ljusinsläpp?
en sarg kan va trevligt?

det är de billigaste jag kan tänka.

vet folk som har ägnat mkt tid åt att riva lador och div byggnader och få beg. material som de sedan återanvänt och byggt ridhus av.
Det blev väldigt billigt.

Det som själklart alltid kostar är ju underlaget.

TS. Om du använder det här rådet så får du nog ridhuset så billigt som det kan bli.
Material från rivna byggnader/lador brukar inte kosta så mycket, ibland även gratis.
Det kommer gå åt en jäkla tid för dig att riva och sen bygga upp, men kostnadsmässigt blir det nog så billigt det kan bli.
Se bara till att det viktigaste, grunden och stommen blir rejält och påkostat så kan du nog komma relativt billigt undan :)

Hur har du själv tänkt gå tillväga?

fast under 300 -4000 tusen tror jag inte man kommer ändå, om man ska ha el och lampor, ev fixa underlag, sidor osv... ooch som vi har sett i vinter, taket är extremt viktigt att det håller..

Liknande trådar

Anläggning Funderar lite på sommaren och att bygga en beteshage. Har möjlighet att välja mellan impregnerade och oimpregnerade stolpar. Dom...
Svar
3
· Visningar
240
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
979
Senast: hamilton1
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
611
Senast: Luzzan
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?