Bygga PÅ HÖjden Eller LÄngden?

my2004

Trådstartare
Vilket lönar sig bäst? ska jag bygga stall med loft eller ska jag bygga ett längre stall och ha höförvaringen där?
ska ha ett mindre stall med 4 hästar...

Sv: Bygga PÅ HÖjden Eller LÄngden?

Personligen så skulle jag bygga på längden med en ordentlig brandvägg mellan stalldelen och höförvaringen.
Skulle kännas som det säkraste ur brandsynpunkt iaf.

Bygg på längden, inte roligt med hö som trillar ner genom golvet till hästarna och ger luftvägs problem...bättre att ha öppet till nock.

På längden och fodra med silage som kan förvaras ute. Då behöver du bara ha en bal inne åt gången.

Hola,

Att bygga "höghus" eller ett långt låghus är hugget som stucket ur ekonomisk synvinkel, det blir ungefär samma kostnad.

Bygger du högt så är det mera jobb med att få in höet och du behöver en inkastare.

Bygger du låghus så åtgår det mera mark.

Personligen skulle jag bygga två byggnader (4 m mellan för brandskydd) placerade i vinkel. Det ramar in gårdsplanen väl och ger lä om man vill stå och sköta etc framför stallet.

mvh Eva

På längden och fodra med silage som kan förvaras ute. Då behöver du bara ha en bal inne åt gången.

Håller med! Vi foderdel i samma plan, eftersom vi ensilerar allt foder så behövs inte så stort utrymme. Hänger upp en ensilagebal i taket så det är lätt och smidigt att fodra.

Kicki :)

Har gammal ladugård och det trillar inte ner nåt hö, det är först innertak sedan isolering sedan är det ju golvet på rännet.

Vi har "hö"hiss behöver knappt göra nåt mer än att sköta hissen och sen lägga hönätet i balvagnen igen, har hö. lätt som en plätt.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: warg
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Lars L
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama