bygga överlinjen

ishorses

Trådstartare
Hur tror ni att dom har tränat Hnokki för att han ska få såna muskler vid nacken??
3504896988_e087f98203_z.jpg

Sv: bygga överlinjen

Låååååång hals i alla gångarter.

Vi diskuterade bl a just Hnokki när jag tränade för Atli Gudmundsson senast, förra helgen. Atli använde honom som exempel på hur bra hästarna bär sig i tölten om de tränas tillräckligt mycket i grundform och med ständigt fokus på den långa halsen.

Ja precis! +1 på den!
Otroligt mycket, "oglamouröst" arbete med lång hals!

/Malin

Han rider ju bara såååå snyggt! Fick tårar i ögonen under hans ritter på VM, det var bara helt magiskt...

På clinic som jag var på med Joi så pratade han också om vikten av att jobba sina hästar från marken och att inte "nöta" på dem för mycket. Välplanerad träning. Han jobbar sina hästar fem dagar i veckan, två från marken och tre från ryggen och aldrig två dagar i rad på ryggen. Det var bland det vettigaste jag hört och något många skulle behöva fundera över. Att man inte "övertränar" sina hästar och rider för hårt/nöter för mycket, för ofta.

På clinic som jag var på med Joi så pratade han också om vikten av att jobba sina hästar från marken och att inte "nöta" på dem för mycket. Välplanerad träning. Han jobbar sina hästar fem dagar i veckan, två från marken och tre från ryggen och aldrig två dagar i rad på ryggen. Det var bland det vettigaste jag hört och något många skulle behöva fundera över. Att man inte "övertränar" sina hästar och rider för hårt/nöter för mycket, för ofta.

Mycket bra tycker jag! Många storhästryttare jag känner skulle behövt vara med på den clinicen.

KL.

Googla så kommer ni finna massa fina övningar som är stärkande för hästens överlinje:)

Eller ta och börja träna för en tränare som kan hjälpa er med olika övningar, otroligt svårt att via en dator om inte omöjligt att förklara hur man skall rida olika övningar bra.
Man behöver se, känna och stå öga med öga med sin elev man ska hjälpa och inte sitta via en dator.

/Niela

Det har jag propagerat för länge , många gånger för döva öron.:(

ok då fortsätter jag att rida honom låg, men tycker att min häst har svårt att bygga muskler på nacken..
Har iof fått mycket mer muskler där än innan men det går väldigt sakta..
Förresten har ni sett bilder på Hnokki från 2008, det är stor skillnad på hans gångarter, eller iaf hur han bär sig.. ganska kul att se :)
Men var hittar clinics för Joi? Vill gärna gå på en :)

Fast det är ju inte så konstigt att han har ändrat sig sen han var 5 år gammal :)
Mer muskler/styrka/kondition...

Fast det måste ju till stor del bero på vad man tränar inför.
Se på fälttävlanshästar tex, de tränas 2 ggr om dagen och har så gott som aldrig rid-relaterade skador.
Ska dem orka en hel fälttävlan krävs det att dem tränas på det viset, men de rids ju oerhört varierat jämfört med andra hästar.

Ett tillägg i "träna lagom" diskussionen, hur bygger man upp kondition på hästarna när man tränar så lite? Många förespråkar ju även att man ska rida kort och kvalitativt, vilket jag gillar. Jag jobbade hos Asta Covert en period och hon red sina hästar max 5 dagar i veckan och red nästan aldrig längre än 10-20 minuter! Jätteimpad över att hästarna kunde få bra kondis ändå. Hur?? Räcker det att man kanske konditionstränar en gång/vecka?

Tränar man kort men intensivt så tränar man rimligen för korta uppgifter, det är inte fungera så bra för långturer eller hårda långa arbetspass. Jag har personligen min häst även för att rida lång turer i skogen mm, inte bara för tävlingsträning för ovalbanan. Fast det är skillnad att tävla på hög nivå kan jag tänka.

Nu rider jag iofs inte bara islandshäst, men jag försöker kombinera korta intensiva pass (oftast på ridbana/ridhus eller "explosiv ridning" ute) med långa lågintensiva konditionspass, skritturer, promenader etc. och dessutom få in longering/tömkörning/löshoppning/annat arbete från marken.
Ska hästen dessutom tävla försöker jag träna 2 ggr/dag helst ett par gånger i veckan, då t.ex. promenad + dressyr eller longering + uteritt.

Fast det är ju inte så konstigt att han har ändrat sig sen han var 5 år gammal :)
Mer muskler/styrka/kondition...

Ne det är väl inte så konstigt :P men kul att se skillnaden.
Sen tror jag att dom där topp hästarna föds att gå så men det ligger ju så otroligt mycket jobb bakom..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett populärt begrepp när man pratar om hästens muskulatur, är hästens "topline". Till hästens topline räknas alla de muskler som sitter...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 072
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama