Då var det detta med spiltlängd...
Enligt SJVFS 2010:2 bilaga 1.1 ska en "ponny" ha måtten 0,6*1,8 m. Det står även att de 0,6 m som nämns i 6 kap, 9 §, får räknas av från spiltlängden. I den paragraf står att:
"När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen"
Detta är ju inte ett släpfordon, frågan är om man ändå får räkna av 0,6 m från spiltlängden? 1,8 m är horribelt långt för en ponny som drar 85 i täcke. Det går ju inte heller riktigt hand i hand med att djuret ska kunna få stöd av inredningen vid transport
Min önskan är att ha en spiltlängd kring 1,45-1,55m, då räknar jag med att han får nog mycket stöd såväl framför som bakom sig utan att behöva stå som en packad sill. Det finns även möjlighet för mig att transportera en standardshettis om andan faller på. Men då var ju frågan... Tror ni att man får göra så fast det inte är ett släpfordon? Självklart kommer främre väggen att placeras så att han får stöd av den och kan hänga över med huvud och hals. Utrymmet framför honom kommer vara ca 1,6m.
Jag har mailat SJV och påtalat att jag tycker längdmåttet är dåligt och frågat vad 10 kap. om undantag från föreskrifterna innebär, har inte fått något svar och tror tyvärr inte att jag kommer få något heller.
Så här ser det ut i dagsläget i alla fall. Än är det en hel del arbete kvar innan ponnyn får åka på premiärtur
Den har varit inredd som crossbuss med en enklare bodel, vilket har rivits bort. Lastlängd är ca 3,3 m och bredd ca 1,67 m (1,24 m mellan hjulhus). Ponnyn kommer åka i färdriktning och vara placerad längst bak, lite tyvärr vill jag säga då jag helst velat slippa hjulhusen.