Bygga om kökssoffa till säng

Houdinie

Trådstartare
Jag ska bygga om en gammal rustik kökssoffa till sängstomme så att soffans ryggstöd blir huvudände, och utdragsdelen blir fotände.

Har någon av er gjort något dylikt, eller har ni tips på vart jag kan vända mig för att få hjälp?

Sv: Bygga om kökssoffa till säng

Jag kanske tänker fel men varför skulle man inte kunna ta delar av en redan befintlig dubbelsäng, skruva loss fästena som håller mittenribban ( den som madraserna i en vanlig dubbelsäng vilar på) och sätta fast på soffan.

Sidor köper man antingen färdiga "plank" på byggfirman eller får färdigsågade skivor hos dito.
Fäster med små vinkeljärn i soffan.
Sedan måste man ju också ha den smala listen så klart som håller madrasserna på plats...men de skruvar man ju bara dit som på en vanlig säng.
Alternativet är ju om man har hyffsat likadana sidor på en gammal säng att man kan använda dem.

Lite tankar :D från en indian som tycker om att återanvända saker och uppfinna nya användingsområden

mamma och pappa har gjort det! blev jättefint..
kan återkomma med bilder och hur dom gjort senare.. :)

Vi kommer (troligtvis) att sätta ben på resårbottnarna och inte ha sängen vilande i soffan.

Sidorna kommer antagligen att bli bräder som vi sätter fast i soffan.

Vi har en bred dubbelsäng med en sängstomme av just en gammal kökssoffa.

Gjort väldigt enkelt, soffan har ju en utdragbar del (där två av benen) sitter som vi separerat från den andra delen av soffan och sedan sammanfogat de båda delarna med ordentliga brädor (som inte synns när sängbotten ligger på) på lagomt avstånd så sängen rymms. Även plankor som är behandlade så att de matchar soffan är satta på kanten så att det blir en ram runt hela sängen. Är väldigt snyggt och stadigt.

Senast ändrad:

Jag har dock ett litet bekymmer.

En bit på soffryggen har inget trä. Det är liksom bara tyg där, som är stoppat med något (låter som halm eller nåt).

Vet inte riktigt hur vi ska fylla igen hålet så det blir bra.

*KL*

Titta vad jag hittade!
http://www.petersprojekt.se/soffan/soffan.htm

Men jag vill inte göra åverkan på själva soffan (med undantag för hålen han sågat i botten på soffan... det var smart) Jag vill t.ex. inte plocka isär utdragsdelen och skruva fast den sådär... och jag vill att hela möbeln ska gå att enkelt ta isär vid flytt...

Men snyggt var det, nu funderar jag på om jag också ska måla min soffa vit...

Tillägg: Känns onödigt att bygga bottnar sådär, när jag ändå tänkt köpa två resårbottnar (80x200) med ben... en enkel ram borde väl räcka och kanske ett par stödjande reglar under... Nu skulle jag bara haft en snickare också. Någon som kan tänka sig att låna ut!?

Senast ändrad av en moderator:

Våran soffa ska bli vit.

Tänker inte heller ta isär och skruva fast utdragsdelen.

Kan tyvärr inte ta en bra bild på den just nu. Har ett annat projekt jag håller på att måla som står ivägen.

Men när det är klart så börjar jag med sängen!:) Har bara en strykning kvar.

Såhär blev min säng. Jag har inget överkast som är stort nog, därav den lite "obäddade" looken. ;)

Jag har inte riktigt bestämt om jag ska sätta dit fotändan eller inte - vad tycker ni?

Sovrum001.jpg

Sovrum002.jpg

Sovrum003.jpg

Och jag som hade hoppats på lite kommentarer och ett och annat råd angående fotändan...

HALLÅÅÅ!?

Jag skulle nog bara sätta ben på utdragsdelen så att den stod för sig själv.
Så försiktigt och diskret som möjligt för att inte göra åverkan på soffan.
Och så skulle jag lägga en resårbotten mellan "lådorna".
En hel 160X200 så att där inte blir någon mittenskarv.
Han med den vita sängen byggde ju som man bygger hus.
Enklare hade varit att bara sätta ben på vanliga resårmadrasser det där var ordentligt överdrivet.

Jag har två 80-resårbottnar med en 160-bäddmadrass.
Resårbottnarna står på egna ben (30 cm), och så har jag gjort hål i botten på soffan där benen går igenom.
På det viset blir det ingen belastning på soffan.

Jag har inte bestämt om jag ska använda utdragsdelen till fotända, eller om jag ska låta det vara som det är.
Det är en hel del arbete att få till den delen, det går inte att använda den som den är.

Vad tycker du?
Med eller utan?

Jag ska fnula mer på hur jag ska lösa det på bästa sätt med minsta möjliga åverkan.
Men nu har jag ju en säng att sova i sålänge, så nu kan jag fnula i lugn och ro...

Tyvärr går det inte att göra riktigt så med min... halva sidostyckena är inte i samma färg som resten av soffan, så då måste jag lyckas betsa dem i exakt rätt färg och forma dem med sticksågen så det inte ser konstigt ut. De är heller inte stadiga nog att fästa ben i... mycket att fnula på är det...

Då så skulle jag nog sätta lösa extra sidostycken utanpå de gamla och göra som "Peter" med den vita soffan.
Sedan så skulle jag förstärka fotänden med en tunn regel tvärs under hela där jag skulle sätta benen.
Och använda de nya extra sidostyckena som förstärkning.

Jag tycker absolut att du kan ha utan fotgavel. Det blev jättefint!:) Men peta in bananlådorna;)

Jag kommer också att bara sätta ben på madrasserna.

Bananlådorna var vid fotograferingsögonblicket sängens ben i fotänden.
Nån jeppe hade snott skruvarna ur paketet med sängben, så jag kunde inte montera förrän affären öppnade nästa dag.

Nu står sängen på ben, och banankartongerna har flyttat ned i källaren igen. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949
Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 232
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
3 147
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar