Bygga nytt stall

Iddefixen

Trådstartare
Ok - känner att jag behöver er hjälp för att reda ut lite hur jag ska gå tillväga.
Ska bygga ett helt nytt stall - ingen befintlig byggnad finns. Det ska vara 8 boxar, sadelkammare med toa och tvättmaskin, spolspilta, uppställningsplats, foderkammare, torkrum och en del där man kan förvara spån samt köra in med traktor mm när man tar in foder.

*Har ni tips på smart planlösning? Vad ska jag tänka på?

*Behöver jag förpröva? Eller kan jag säga att jag ska bygga garage och sedan komma på att "oj, nä jag vill ha stall istället"?

*Behövs bygglov på en jordbruksfastighet?

*Vilka typer av bidrag går att få?

Har ni bilder på era nybyggda stall så får ni gärna lägga ut dem. Behöver all inspiration jag kan få! Har total hjärntorka nu :crazy:

Sv: Bygga nytt stall

Börja med det som är lätt tillgängligt. T ex BOKEN, som jag inte tycker man klarar sig utan:
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

För 5 boxar ELLER fler så måste du förpröva:
http://www.n.lst.se/n/amnen/Veterinär/Djurskyddsfrågor/forprovning_av_djurutrymmen.htm

Gällande bygglov så kan du faktiskt åka på att INTE få förvara hästar i det tänkta garaget ;) och mera om bygglov och ev krav kan din kommun svara på. Det *kan* ju vara bra att ha gått den rätta vägen om speciella omständigheter föreligger.

För planlösning och planering sås tycker jag att du skall tänka "utanför ramen" - bygg BORT så mycket tungt som möjligt; mockning, vatten och fodring. Tidsbesparingen är värd pengar! Vi hade en liten tråd om detta nyligen:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=798178

För bidrag har jag inte en aning ens OM det går att få.

Ang bygglov så blev jag lite avskräckt igår när en person berättade att om man ser till att få bygglov så får man krav på sig att ha klassat virke (man kan ej såga virket själv), en byggansvarig samt ngn mer person som ansvarade för konstruktionen.

Både dyrt och krångligt enligt den jag pratade med.

Vi har eget sågverk och egen skog och hade tänkt såga större delen av virket på egen hand. Tar tid - men blir billigare.

Det beror nog alldeles på det; när vi byggde stall ansökte vi om lov trots att vi egentligen inte skulle behöva det. Kändes säkrast. Bra ritningar och jag på plats med nämnda bok i högsta hugg vid inlämnadet så det gick på en vecka bara.

Det är en viss skillnad om du bygger som privatperson eller om du bygger genom firma osv. Men bättre att göra allt rätt från start, de är ofta inte nådiga "i efterhand" ...

Du måste göra en förprövning av stallet (måste göras vid mer än 4 djurenheter, 1 häst = 1 djurenhet dvs från 5 hästar eller fler)
Där en detaljerad ritning med planlösning, ventilation m.m. ska vara utritade ska lämnas in... struntar du i detta utgår straffavgift som kan hamna på flertalet 10 000 lappar.

Ska du hyra ut stallplatser måste du ha s.k. §16 tillstånd från kommunen.

För själva bygget ska du tänka på att ta till ordentlig takhöjd så att du kan köra med liten traktor inne i stallet för rationell hantering av foder, dynga etc. Finns ingen anledning att bygga ett 1800 tals stall när du bygger nytt !

Du behöver normalt inget bygglov för att uppföra ekonomibyggnader för eget bruk på jordbruksfastighet, dock kan kommunen besluta om avsteg från detta så det bästa är att tala med din kommun.

Om du inte redan är foderföretagare så kommer du att behöva registrera dig som sådan hos jordbruksverket när du börjar att fylla stallet med hästar.

Om du är tveksam över vad son gäller så kan du ofta få hjälp hos hushållningsällskapet där du bor.
Annars kan du alltid höra av dig till din kommun och ditt landsting för att få vägledning, det är dom skyldiga till att ge dig i egenskap av myndighet.

Lycka till med byggandet.

*Behöver jag förpröva? Eller kan jag säga att jag ska bygga garage och sedan komma på att "oj, nä jag vill ha stall istället"?

Du måste förpröva även om du kallar det garage från början. Innan du börjar montera dit boxarna ska det ha godkänd förprövning, för det ska förprövas även om man bygger om en befintlig byggnad till stall.

Och det finns ju ingen anledning att inte förpröva direkt från början - det är ju ett jättebra sätt att få proffshjälp som kollar igenom så att man tänkt på allting, tex så att ventilationen blir bra och en massa annat. Jag förstår inte riktigt varför så många vill "komma undan" förprövningen. Ja förutom att det kostar några tusenlappar då, men i sammanhanget stallbygge är det ju en försvinnande liten kostnad.

Om du inte redan är foderföretagare så kommer du att behöva registrera dig som sådan hos jordbruksverket när du börjar att fylla stallet med hästar.

Om du är tveksam över vad son gäller så kan du ofta få hjälp hos hushållningsällskapet där du bor.
Annars kan du alltid höra av dig till din kommun och ditt landsting för att få vägledning, det är dom skyldiga till att ge dig i egenskap av myndighet.
Lycka till med byggandet.

Det där med fodret visste jag inte - vilken tur att det finns visa personer som kan upplysa mig :bow:

Och Hushållningssällskapet hade jag inte en susning om det heller - ska dem ringa imorgon!

Tusen tack för värdefull hjälp :)

... och en sak till. Har du kollat med din kommun om vad de har för krav gällande gödselhanteringen?! Det varierar nämligen mellan kommunerna och kan bero på vattentäkter etc.

Starta en dialog med berörda om bygglov etc, man kan få mycket hjälp från start!

Jag kollade om vi behöver bygglov - det behövdes inte. Gödselhanteringen sa mannen jag pratade med inget om. Men jag ska kolla upp det!

Det är tur att ni finns :)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 506
Senast: Angel
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 374
Senast: Magnum
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 558
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama