Bygga muskler?

C

Cassie_

Vad gör ni för att bygga upp ryggmusklerna på era hästar?

Sv: Bygga muskler?

min häst har knappt några ryggmuskler men vad jag vet ska klättring vara bra..

Cassie_ skrev:
Vad gör ni för att bygga upp ryggmusklerna på era hästar?

Klättring, dock inte för offta, samt Tömkörning, hästen bär upp sig själv och arbetar underfrån, man kan göra det både i skogen och på barnan, olika bom övningar, och framför allt, arbeta i rätt form. till slut kommer dom att komma, och se till att salden verkligen passar så den inte är för trång då kan inte hästen bredda sig, finns inget utryme då. :)

LÅÅÅÅÅNGA skritturer i varierande terräng eller på skogsvägar.

Folk skulle bara vet hur musklande det är för hästen att ta en 1.5-2 timmars skrittur i naturen....

Speciellt nu när det finns snö, då är det ännu mer musklande....

Rider ut extremt mycket. I kuperad terräng. Efter en tid börjar jag kräva form (dvs huvetuppivädretochnäsanraktfram är inte accepterat), men fortsätter rida i ruperad terräng. Otroligt bra träning, och det är roligt för både häst och ryttare :)

Vettig varierad ridning i form, både i paddock och ute i skogen, backe upp och backe ner. Gymnastikhoppning.

Ja helst bygger min häst ryggmuskler hela tiden hoppas jag och jag brukar göra lite allt möjligt

*Klättrar i backar, gärna med terräng under, alltså inte bara på en rak väg
*Strävar efter att ha hästen i rätt avslappnad form både ute och inne (fast jag rider nästan aldrig inne)
*Kuperad terräng, TREVLIGA kalhyggen är perfekta till att få hästen att jobba med HELA kroppen
*Går i djupt vatten, har försökt fått honom att simma men han vill inte riktigt ta det steget än :p
*Jobbar i skritt i djup snö
*Hoppar små hinder, gymnastikhoppning, bomövningar (i somras hade vi ett fint sandtag med både djupare och mer stabilt underlag, stärkande om man är försiktig)
*Körning ute längst skogsvägar där han får verkligen får sänka huvud och hals för att arbeta genom hela kroppen

skulle vilja kunna tömköra också men hästen tycker det är pest och pina och VILL verkligen inte anstränga sig och gå rätt :crazy: skulle vilja ha hem ett proffs som finns i närheten :angel:

och ryggmuskler har han fått tack vare denna träning. Nu i sommar gjorde vi allt det här (förutom snön då) och han växte ur 2 sadlar på ca 3 månader :eek: :angel: :bump: ska tillägga att han redan innan var fint musklad över ryggen

Senast ändrad:

ja har inte några direkta backar eller terräng o gå i :(
rider man ut så blir de bara på vanliga grusvägar o så.
så får göra va ja kan på plan mark.
löshoppar nån gång i veckan, tömmkör mycke..
va ska man liksom göra när man inte har tillgång till skogsvägar o terräng o så?

palle skrev:
LÅÅÅÅÅNGA skritturer i varierande terräng eller på skogsvägar.

Folk skulle bara vet hur musklande det är för hästen att ta en 1.5-2 timmars skrittur i naturen....

Speciellt nu när det finns snö, då är det ännu mer musklande....

Precis. Skritten är en underskattad gångart.

Lazio skrev:
Precis. Skritten är en underskattad gångart.

Japp, min ridlärare säger alltid att skritten kanske är den svåraste gångarten att rida bra i, men att det inte finns någon gångart där hästarna musklar sig så fint i.

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama