Bygga muskler på en gamling.

tyra

Trådstartare
Har en 18-åring hemma till låns och hans muskler är inte vad dom varit. Hur bygger man upp dom igen till hygglig nivå så han orkar med sig själv och lite träning.

Han är ett stort kallblod som mest gått i skogen men nu på senare år inte gått alls.

Jag kör lite och har provat att tömköra honom. Ger honom korn och betfor nu för man känner revbenen trots mage. Han får ca 7-8 kilo hö om dan.

//Tyra

Sv: Bygga muskler på en gamling.

Fritt med bra hö och sen måste du ge honom något att bygga muskler med, t ex lusern eller krafft protein. Korn och betfor tillför bara energi (vilket han också kan behöva) men inget protein. Byt kornet mot havre så får han i sig lysin också som är bra för muskelbyggande.

Jag har en sextonåring hemma som varit här en vecka och är alldeles för tunn. Han har fritt med grovfoder och så håller jag på att fasa upp betfor, potatisprotein och linfrökaka. Han kräver rätt mycket mat för att vara en ponny och det har tyvärr förra ägarna missat :(

Kan vare en sån som inte mår bra av olika sorters kraftfoder. Har ett sånt kallblod här, han tappar direkt av lite havre.

Då blir det grovfoder endast och så mängder med skrittträning oländig terräng. Har han gått i skogen på arbete så ge dig in i den arbetsmiljö han är van vid och kör och rid runt på de skogsmaskinvägar mm som inte är sönderkörda.

Ta mat med och rasta lite i skogen, både till dig och hästen.

Lugnt och länge, så sliter ni inte ut varandra ha några fina turer nu!

Ptr

Massvis med mat, 7-8 kilo hö låter lite lite för ett stort kallblod om han är tunn. En hel del protein, lämpligen genom lucern om inte höet har väldigt bra värden, behövs och det kan också behövas mer energi, havre om det går bra annars kan man pröva en skvätt olja.
Och så massvis med skritträning, gärna i backig terrräng, antingen vid hand, tömkörning eller uppsuttet.

En häst jag fick hand om, han var förvisso bara tolv så han räknas väl inte som gammal, men väldigt mager, musklade sig en hel del bara genom att gå i en backig hage faktiskt.

Senast ändrad:

Jag tycker också att det låter lite med 7-8 kilo hö till ett stort kallblod.
Mina egna, tre kallblodstravare och en nordsvensk, får mellan 12 och 14 kilo hösilage med 80% TS. Däremot får de inget kraftfoder alls.
De går ute 16 timmar/dygn nu under vintern. Rids, marktränas eller körs endast ett par gånger per vecka pga vädret som inte varit så optimalt den senaste tiden.
Men, muskler bygger de ändå.
Nordsvensken var 15 när han kom hit, en fläskig herre som var lat och allmän less på livet. I år blir han 21, och han är välmusklad och snygg - och mycket piggare än för 6 år sedan. Detta tycker jag i hög grad bevisar att kraftfoder inte behövs för att bygga muskler på en äldre häst.

Har man inte analys skulle jag inte våga chansa utan att knuffa på lite protein tills den ser fin ut igen, då kan man ta bort.

Min ungponny äter bara grovfoder och magmedel men min äldre ver jag av erfarenhet behöver massor av mat och det går inte att täcka hans behov med bara grovfoder för han äter inte så mycket. Han och min kallblodstravare är de enda hästar jag haft hand om som varit sådana i vuxen ålder.

KL

Förutom de tips som tidigare redan har gett dig: tömkörning!

Ett alldeles utmärkt sätt att bygga muskler utan ryttare och sadel som kan klämma och bli fel. Min dam på 17 år har hittat många muskler igen, tack vare regelbunden tömkörning. :)

Jag skulle ge mer grovfoder och proteinfoder. Själv jobbar jag mina hästar enligt akademiskt tänk, och tycker att det är överlägsen styrketräning och balansträning för min nu 22-åriga herre.

Tack snälla för snabba och tänkvärda svar. Jag har ökat hö och håller på att byta foder.
Träningen har vi börjat med så nu är det på gång.

Mat, mat massor av mat.
Om hästen har svårt för kraftfoder så är lusern bra som proteintillskott.
Det är en baljväxt (som klöver) och räknas som grovfoder.

Mina islänningar på runt 140 cm får som minst tio kilo hö, som en jämförelse :) (+fri tillgång på halm.)

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en varmblodstjej som gått på travet hela sitt liv (7 år gammal), till Augusti-13. Hon kom till mig i Januari som omplacering...
Svar
7
· Visningar
1 204
Senast: Reeree
·
Kropp & Själ Har läst på jag vet inte hur många träningssidor och bloggar men jag blir inte klok på hur det hänger ihop... Jag vill alltså bli av med...
2
Svar
31
· Visningar
2 775
Senast: Aliche
·
Hästvård för exakt en månad sedan köpte vi ett sto som var extremt mager.. Hon hade ingen livsglöd eller någonting å var så mager att man kunde...
2
Svar
21
· Visningar
5 307
Senast: nexxa
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 006
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka