Bygga muskler och konditionstråd!

J

juni_cool

Vet att det funnits en sån här tråd förut,Där man la in olika övningar och tips om hur man byggde muskler och kondition!

Här är mina tips och övningar för dagen!

*Klättra upp och nerför kullar,backar*
*Omväxlande terräng*
*Tempoväxlingar*
*Sidförande rörelser*

Skicka in era bidrag!!!

Till moderator:Snälla om den ligger fel så bara flytta tråden och berätta vart en ligger och radera ej snälla!:idea:

Sv: Bygga muskler och konditionstråd!

man kan rida långa skogsturer i trav och galopp rid mycket tempo-växlingar ge den mycket tid att bygga upp muskler du kan rida i uppförsbackar i trav eller galopp.

man kan rida långa skogsturer i trav och galopp rid mycket tempo-växlingar ge den mycket tid att bygga upp muskler du kan rida i uppförsbackar i trav eller galopp.

Precis som jag nyss skrivit man ska fylla på en lista och lägag till sake rsom inte jag ahr skrivit

*Klättra upp och nerför kullar,backar
*Omväxlande terräng
*Tempoväxlingar
*Sidförande rörelser

*Omväxlande terräng
*Tempoväxlingar
*Sidförande rörelser
* Igångsättningar och fattningar (t ex, skritt-galopp)
* Långa joggingturer i lugnt tempo
* Intervallpass (rid lugnt en sträcka - öka mycket en kort bit - samla ihop igen)

:D

rida ut på långa skritturer
galoppintervaller
travintervaller

Montgomery du ska lägga det i listan:)

*Omväxlande terräng
*Tempoväxlingar
*Sidförande rörelser
* Intervallpass (rid lugnt en sträcka - öka mycket en kort bit - samla ihop igen)
*Rida ut på långa Skritturer
*galoppintervaller
*travintervaller

*Omväxlande terräng
*Tempoväxlingar
*Sidförande rörelser
*galoppintervaller
*travintervaller
*Cavaletti/studshoppning

*Omväxlande terräng
*Tempoväxlingar
*Sidförande rörelser
*galoppintervaller
*travintervaller
*Cavaletti/studshoppning
*Rida på kuperade och sluttande väg på långa tyglar i lugnt travtempo.

*Omväxlande terräng
*Tempoväxlingar
*Sidförande rörelser
*galoppintervaller
*travintervaller
*Cavaletti/studshoppning
*Rida på kuperade och sluttande väg på långa tyglar i lugnt travtempo.
*lösshoppning
*rid ut på långa turer i skogmark
*tummkörning(ánvänd inspännigstyglar)
*skrittintervaller
det är nog det ända jag kommer på förtillfället

Det fanns för ett tag sedan en nålad tråd om att bygga muskler mm. ( Har till och med fått för mig att det var "din" tråd)
Sök efter den! :idea: Stod massa bra tips där. När man startar hundrafemtioelva trådar om samma sak resulterar det i att man inte får så många svar.;)

Har redan sökt efter den,men den finns ej kvar så jag skapade den här listan;D

Jaha det förklarar saken:laugh:, lite dumt att de tog bort just den tråden...:cool:

Bygga upp muskler

Äntligen har jag börjat få ordning på min D-ponny vallack efter både de ena och de andra.
Jag kan inte såå mycket om sadlar och fick hjälp av en "kunnig" unghästutbildare o allt va hon nu är, som provade ut en stubben sadel till min dåvarande 4åring. La på sadeln, sa den passar o så vare bara o köra på. Men de va en 17" så han byggde fel muskler och var skit jobbig att rida ibland.
Nått år senare (efter att ha ridit barbacka ½år, tog ett tag innan jag fick bekräftat att ja hade för stor sadel) tog vi kontakt med en riktig sadelutprovare som kom fram till att en Appaloosa Golden Star 16" 34 skulle passa honom bra. Ett par månader senare fixade vi en just sådan sadel. Nu efter ca 2 år från att vi köpte den, har jag själv fått bekräftat (igen) att sadeln inte varit bra. Min stackars pojke hade blivit för bred över manken, därav hans "konstiga" beteende.
Men min sadel går ju att bredda bomvidden på, nån som vet om sadeln skulle passa då eftersom de bara är över manken som han har blivit bredare?

Sen undrar jag lite om nån har ett bra tips på hur jag ska börja bygga upp hans muskler igen (tappat så oerhört mkt då ja inte kunnat rida mkt barbacka, han har haft riktigt ont då han gått på bogarna och så.) Men de har han fått behandling mot.

Sv: Bygga upp muskler

På vilket sätt menar du att han har ont för att han gått på bogarna? Jag förstod inte bara inte riktigt vad du menar.. Vad har han blivit behandlad mot? (det är väl jag som är lite trög :D )

Hästar växer, de bygger muskler, ändras i kroppen osv. Förmodligen passade din Prestige (appaloosa) då du köpte den men sådant kan ändra sig fort på unga/omusklade hästar. Man kan få byta så tätt som var tredje månad om hästen ändrar sig snabbt!

Ta hjälp av en sadelutprovare som kan hjälpa dig att avgöra om det räcker att vidga bommen eller om han har ändrats i rygglinjen också.
Om hästen uppför sig konstigt eller om ridningen går sämre än vanligt så är det en bra idé att kolla upp utrustningen. Sadel och bett är ofta orsaken till bråkiga/halta hästar. Kolla sadelns passform OFTA så slipper din häst massa onödigt lidande såsom hältor, ont i ryggen med mera. Läs på och försök lära sig mer om sadlar och inpassning så att du åtminstonde kan se om det är helt galet.

En bra foderstat och varierad ridning ger muskler. Ta hjälp av tränare, klättra i skogen och trava över cavaletti.

Mitt halvblod hade smal manke men var rätt bred "längre ner" på ryggen. Jag hade med mig hästen och provred på plats hos en sadelutprovare. Jag fick köpa en storlek större sadel på grund av att han var så bred längre ner. Fick köpa en fårskinnspadd för att "fylla" utrymmet vid manken. Du har ju en bra sadel, så det borde ju funka att bredda den.

Bra svarat Polly_Mulle. Håller med dig. Det är så många saker som spelar in. Det behöver inte alls bara vara sadeln.

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 292
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar