Bygga muskler och konditionstråd!

Sv: Bygga upp muskler

Jag fick själv byta sadel rätt ofta på mitt halvblod. Han breddade sig otroligt mycket när han fick lite muskler.

Haha, det är lugnt. Jag förklarade inte så noggrant får då hade det lika gärna kunnat bli en hel bok :rofl:

Jo det är så att han har nästan aldrig velat gå i form ordentligen. spungit högt med huvudet, jagat på som fasen i galoppen. Och för trodde ja att det var för att han är så himla pigg. För han har såå himla mkt energi att göra av med.

Vi tog hit en tjej från västervik som heter Lotta som undersökte honom med en värme kamera och kunde då se att han hade ont i bogarna, runt manken, framme vid bringan och på baken. Sen fick hon se sadeln och vart alldeles förskräckt.. (själv började ja nästan att storböla eftersom jag inte tagit tag i hans beteende mkt tidigare) Så eftersom bommen varit för smal hade sadeln tryckt på bogarna, så han har ju verkligen inte velat "jobba" eftersom han får ont av det och därmed betett sig som en galning om man skulle hoppa.

Hoppas det ger svar på de mesta ^^

Först o främst, tack för alla tipsen. Försöker fixa upp foderstaten nu då jag snart kan börja rida mer ordentligt nu igen.
När han var 4 så la han tungan över bettet väldigt ofta (reds på vanlig engelsk nosgrimma då) Efter ett halvår eller nått kunde fick vi komma till tandläkaren som kolla upp honom och då fick vi se att han även hade en stor varböld i munnen. (allt är åtgärdat nu) Bytte till ett träns med aachen nosgrimma, men ska ev. byta till pullarnosgrimma ist, beroende va min häst själv tycker om bäst. Han blir alltid så sur när man ska spänna aachen remmen.

Om du läser mitt andra inlägg så har ja skrivit varför det är bekräftat att just sadeln spökar. Men vi överväger att kolla upp tänderna och munnen igen. Enbart liite bättre ekonomi man väntar på.

Ännu en muskeltråd :)

Hejsan alla bukare!

Moderator: Jag vet att det finns en annan muskeltråd men den hade liksom dött ut lite och fastnat på ett visst område.

Jag har en häst som nu varit konvalecent i 2 månader för ryggproblem. Nu är hon dock blivit friskförklarad, men innan jag får rida henne behöver jag träna upp hennes muskler. Ryggmusklerna vet jag ju hur jag ska träna, men däremot magmusklerna som vet. sa skulle tränas de med har jag inte en aning om hur man tränar!

Så vet ni hur man tränar hästens magmuskler ( eller andra "udda" muskler) så släng in alla tips ni har!:laugh:

Sv: Bygga muskler och konditionstråd!

*Klättra upp och nerför kullar,backar
*Omväxlande terräng
*Tempoväxlingar
*Sidförande rörelser
* Igångsättningar och fattningar (t ex, skritt-galopp)
* Långa joggingturer i lugnt tempo
* Intervallpass (rid lugnt en sträcka - öka mycket en kort bit - samla ihop igen)
*Rida ut på långa Skritturer
*galoppintervaller
*travintervaller
*Cavaletti/studshoppning
*Rida på kuperade och sluttande väg på långa tyglar i lugnt travtempo.
*löshoppning
*rid ut på långa turer i skogsmark
*tömkörning(ánvänd inspännigstyglar)
*skrittintervaller
*Bomträning/upphöjda)

*Omväxlande terräng
*Tempoväxlingar
*Sidförande rörelser
* Intervallpass (rid lugnt en sträcka - öka mycket en kort bit - samla ihop igen)
*galoppintervaller
*travintervaller
*Cavaletti/studshoppning
*löshoppning
*skrittintervaller
*Bomträning/upphöjda)
*Bra foderstat!(om man har en lite tunnare och svårföd häst ge den Lusern:DJag gjorde det och Juni la på sig självmant muskler i bakbenen och halsen medans hon bär på sin mage och vilar ifrån ridningen)

*Omväxlande terräng
*Tempoväxlingar
*Sidförande rörelser
*galoppintervaller
*travintervaller
*Cavaletti/studshoppning
*löshoppning
*skrittintervaller
*Bomträning/upphöjda)
*Bra foderstat!(om man har en lite tunnare och svårföd häst ge den LusernJag gjorde det och Juni la på sig självmant muskler i bakbenen och halsen medans hon bär på sin mage och vilar ifrån ridningen)
*RIDA I FORM! de funkar såå braa!

Har redan sökt efter den,men den finns ej kvar så jag skapade den här listan;D

Nästa gång du vill söka efter en tråd om du vet att den finns i detta forum. Då gör du så här:

Klicka på sök i detta forum

Skriv in sökord, i detta fall muskler, kondition

VIPS!!!

Så kom bland annat, detta svar upp

Träna muskler-tråden

Mvh

IngelaH
moderator

som inte raderar "bra att ha"-trådar. :bow:

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 292
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar