Bygga muskler i ryggen!

nice and happy

Trådstartare
Hej!
Behöver hjälp & tips om att bygga muskler i ryggen på min polle!
Hur skall jag lägga upp schemat?
Har kört tömkörning & ridning varannan dag men han han har så svårt i tömkörningen så vill lägga in mera ridning el skall jag lägga in mera vila? Han går nu 6 dagar i veckan. Efter et rek så skrittar jag inte uppsuttet ännu & skall inte köra cavalleti uppsuttet ännu.
Han får b-vitamin, skall köpa e-vitamin oxå.
Välsigt tacksan för hjälp!

Sv: Bygga muskler i ryggen!

Var du tvungen att välja ljusgrön text?
JÄTTESVÅRT att läsa.

Klättra mycket i skogen, gå inte alltid på stigen utan bredvid där hästen får lyfta ordentligt på benen.

Jättesvårt att läsa den där konstiga gröna texten!

Men jag förstår faktiskt inte vad du menar - först säger du att du rider och tömkör, men sedan att du inte skrittar uppsuttet? Så du rider bara i trav och galopp? :confused:

Ut och rid i skogen (i skritt) i ojämn terräng i upp/nerförsbackar osv., tömkör och rid med hästen med sänkt huvud har jag hört ska bygga rygg muskler. Lycka till :)

Förlåt för färgen!
Nä skritter inte uppsuttet på han just nu, utan leder han vid uppvärming & hoppar på när det är dax för trav. Var et som sade att jag skulle vänta med att sitta i skritt då han haft problem med ryggen. Så ja travar & galopperar bara uppsuttet, förutom någon skänkelvikning & öppna/sluta i dressyren några steg.

Han rids & tömkörd i låg form, vilket gör att han får upp ryggen.
Vill gärna ha tips om hur ofta man skall rida & ha vila & lägga in tömkörningen.
I stället för att han rids & tömkörs varannan dag då jag skall trappa ner lite på tömkörningen.

Tömkör i lite svårare terräng ute, tex backar, off road där det är lite "snårigt" så han får lyfta på fötterna etc. Lägg gärna in en stund med "sväng mellan/runt träd etc".
Du kan även träna longreining (sök på Piet Bakker på youtube tex), som variation.

Jag har en pålle som hade väldiga problem med ryggen när jag köpte honom för 10 år sedan. Sadeln han hade haft hade varit hård och legat illa och detta hade medfört att de små blodkärlen i hästens muskler hade fått en strypt syretillförsel men minimal muskeltillväxt som följd... Han såg ut som en sadel.....:cry:

Det första halvåret red jag inte alls... Jag tog låååånga promenader i skog och mark, klättrade, tömkörde och longerade. Använde mig mycket av cavaletti och bommar. Efter ca 6mån lade jag MYCKET krut på att hitta en BRA och väl utprovad sadel. Valet blev en Hector bladsadel... Inte så roligt för min rumpa men mycket bra för hans rygg:).

Väl uppsuttet blev det mycket terräng, upp och ner över stock och sten, många backar, mkt bommar, massor med tömkörning! Nu rider jag i Hectorsadeln ute i skogen och i en Edinburgh dressyr på ridbanan. Att alternera sadlar har varit A-O för oss.

Mitt råd blir: Träna din häst från marken för att ge den muskler så att du kan rida. Använd flera olika väl utprovade sadlar.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Hur skall man göra schema?
Kanske tex:
Mån: Skogen
Tis:Tömköra skogen
Ons: Dressyr
Tor: Tömköra skogen med bomar
Fre: Skogen
Lör: Vila
Sön: Dressyr
Mån: Skogen
Tis: Vila
Ons: Dressyr
Tor: Tömkörning skog
Fre: Skogen
Lör: vila
Sön: tömköra
El skall jag lägga in mera vila i stället för tömkörning?
Räcker det att tömköra offrod ca 15min?
Vill ha att han rids varannan dag så han hinner återhämta sig & bygga muskler. Eftersom det tar ca 48tim för muskeln att återhämta sig osv?

Jag tycker ditt chema ser bra ut:)!

När jag tömkör på ridbanan så brukar det bli ca 40min. 10min uppvärmning, 20min arbete i skritt, trav och galopp och sedan 10 min avskritt. (Min häst är gammal och tar tid att värma) När jag tömkör i skog och mark är vi oftast ute längre, i minst en timme men tempot är då lägre eftersom jag inte orkar jogga bakom hela tiden och inte kan "vila" genom att ta in honom på volter. Ute blir det mer "promenad" med inslag av flåsande matte joggandes bakom:).

Mina yngre hästar, som inte har ryggproblem, tömkör jag i ca 30-40 min på ridbanan. Tiden jag tömkör har ju med hästens kondition och utbildningsgrad att göra?

Jag är nyfiken på varför du har problem med tömkörningen? Varför har han svårt med den?

Ok tack för tipset. Skall ut & tömköra lite längre :)
Har inte problem på rakt spår men på volt så skjuter han ut bogen i vänster varv & blir väldigt stel i trav & galopp. Tar ett tag innan han mjuknar upp i det varvet medans han har hur lätt som helt i höger varv.
Beror på hans problem som vi håller på att fixa till nu...
Så kan tömköra i skogen & sen på slutet kanske ta in han på volt efter han fått mjukna upp & bara jogga han på volten & se hur han ser ut. :)

Nä skritter inte uppsuttet på han just nu, utan leder han vid uppvärming & hoppar på när det är dax för trav. Var et som sade att jag skulle vänta med att sitta i skritt då han haft problem med ryggen.

:rofl::rofl::rofl:

Jamen du behöver väl inte sitta ner på hästen även om den skrittar, stå i fältsits. När du hoppar upp, sitter du ner i trav och galopp då??

Två tips.

1. klättra mycket i långa uppförsbackar och stå i fältsits, börja i skritt

2. stå alltid upp i fältsits när du rider denna individ, du kommer bli imponerad av vad det kommer göra för din kropp. Undvik trav för trav är hästens värsta gångart med ryttare. Och främst tömkör ALDRIG denna individ på böjt spår under minst två månader utan tömkör rakt fram.

Lycka till.

Nu blir jag nyfiken? Varför ska hon inte tömköra på böjt spår? När hästen är ordentligt varm borde hon väl kunna både sitta ner i skritten och tömköra på böjt spår? (Jag är inte fyndig utan uppriktigt nyfiken, vill lära mig:)!)

Nej sitter inte ner i traven & galoppen!! Vet att jag kan stå i fältsitts i skritten men jobbigt att stå upp en kvart innan man kommer till banan el skogen där det går att trava.

Nej sitter inte ner i traven & galoppen!! Vet att jag kan stå i fältsitts i skritten men jobbigt att stå upp en kvart innan man kommer till banan el skogen där det går att trava.

Va inte så lat,, tänk på vilka muskler du kommer utveckla med denna enkla övning för att inte tänka på hur mkt alla killar kommer kolla på ditt resultat.

Dubbelt nöje.;)

En häst med ryggmuskel problem kommer aldrig kunna bygga upp sin muskelatur jämt om den inte arbetar liksidigt, dessutom så sliter det enomt på hästens leder att hela tiden arbeta på böjda spår. Främst i det varvet som den som arbetar hästen finner som det mest bekväma varvet.

Undvik därför arbete på böjda spår för det kommer aldrig leda till att individen blir jämt musklad, däremot så är det mer bekvämt för den som utför detta arbete men där heller inte speciellt utvecklande av jämn muskelatur.

Tack, nu blev jag lite klokare:laugh::bow:
Mera phust och stånk på raka spår för mig.... phust!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka