Bygga lösdriftstall med boxar mm.

J

jennie

Hej!

Vi ska bygga lösdrift nästa vår. Men skulle vilja ha lite tips och råd.

Lösdriftstallet ska bestå av en yta där hästarna kan gå ut och in som de vill, två boxar, en sadelkammare och ett foderförråd.
Helst vill jag ha allt detta i samma byggnad för enkelhetens skull.
Jag har tänkt att man går in i boxar, foderförråd och sadelkammare innefrån stallet, alltså inga dörrar på utsidan.

Jag har också funderingar angående förvaring av hö.
Hur gör ni?
Kan man ha ett foderförråd där man förvarar höet, eller är det bättre med ett höloft?
Eller bygga en egen byggnad för höet?
Det ska ju vara smidigt med så lite kånkande som möjligt. Samtidigt ska ju höet förvaras korrekt så det inte möglar. Jag bor i södra delen av landet så det är ju rätt fuktig luft här.

Om någon har någon liknande byggnad så får ni gärna lägga upp bilder/ritningar så jag får lite inspiration och tips. :)

Och har jag tänkt helt galet så säg gärna till om det också på ett konstruktivt sätt. :)
 
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Om det totala antalet hästar som ryms på fastigheten efter byggnationen är fem eller fler så ska det förprövas. Vid en förprövning bedöms det om dina byggplaner uppfyller kraven gällande mått och utrymmen, inredning, liggytor och utgödslingssystem, utfodrings- och dricksvattenanordningar, stallklimat och luftkvalitet samt brandskydd.
Förprövning kostar inget, men om man inte gör det för en förprövningspliktig byggnation kan det kosta 12-24000 kronor i sk efterprövning.
 
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Ska bara ha 2 hästar. :)
 
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Att tänka på med förprövning etc är att de utgår ifrån antalet djurplatser det finns på gården, inte antalet faktiska djur.
Så om du ska ha både boxar och lösdrift, så räknas boxarna som 2 + lösdriftens storlek som det antal det är godkänt för. Alltså kan du ändå behöva förpröva.
 
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Jaha, det visste jag inte. Får dubbelkolla alla mått då.
 
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Att tänka på med förprövning etc är att de utgår ifrån antalet djurplatser det finns på gården, inte antalet faktiska djur.

Så om jag tänkt bygga en lösdrift som är större än minimimåttet för fyra hästar och därmed (teoretiskt) skulle få plats med fler hästar, så måste jag förpröva? :crazy: Även om det inte kommer vara mer än fyra hästar där?
 
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Så om jag tänkt bygga en lösdrift som är större än minimimåttet för fyra hästar och därmed (teoretiskt) skulle få plats med fler hästar, så måste jag förpröva? :crazy: Även om det inte kommer vara mer än fyra hästar där?

YEPP!

tio tio
 
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Så dumt. Då uppmuntrar de att man bygger så smått som möjligt. :mad: Men då vet jag i alla fall vad som gäller. Tack! :)
 
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Varför vill du inte förpröva? För att du då måste bygga enligt normer som gäller?

Nä, jag bygger ju större än de normer som finns. ;) Jag har helt enkelt ont om tid och det blir besvärligt och tidskrävande med förprövning. Dessutom inte min mark som det byggs på (arrenderat), så då måste jag kolla upp vad som gäller med det också.

Blev helt enkelt bara ytterligare ett hinder att ta sig över. Men det löser sig förhoppningsvis. :)
 
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Som jag förstod det när jag ringde och frågade om förprövning behövdes ingen sådan för att att jag skulle sätta upp en ligghall i hagen för 4 hästar. Men det var ju några år sen. Jag skulle bygga ligghall i en hage och på gården fanns redan 4 boxar som hästarna skulle kunna använda vid behov. Jag behövde inte förpröva.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Med nuvarande regler gäller följande; Bygger man enbart en ligghall för max 10 hästar att använda som skydd för väder och vind behöver man inte förpröva den. Bygger man två boxar och sedan väntar ett tag med att bygga en sådan ligghall som jag beskrev så behöver man heller inte förpröva vare sig boxar eller ligghall.

Bygger man däremot alltiett dvs boxar och ligghall vid samma tidpunkt och antalet hästar som ryms på fastigheten är fem eller fler efter byggnationen så ska åtminstone boxarna förprövas. Likaså om ligghallen byggs eller finns innan man bygger boxarna så ska boxarna förprövas.

Jag vet att man tidigare i flera län underlåtit att pröva ligghallar, fast det egentligen skulle ha gjorts, detta då man på länsstyrelserna ansett att en ligghall är en enklare byggnad som pga resursbrist på länsstyrelsen fick prioriteras bort. Förra året kom en ny föreskrift gällande förprövning, där man nu inte behöver förpröva ligghallar som används som väderskydd för upp till 10hästar.

TS: Det bästa är att kolla med din länsstyrelse, för det är sura pengar om man skulle få en efterprövning. Se till att få ett besked per mail så kan du hänvisa till det om det skulle bli något strul senare.
 
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Okej, det ska jag kolla upp.

En annan fundering är att istället för att bygga 2 boxar, är att bygga ligghallen så stor så att den kan användas som gruppbox. Alltså att man kan stänga in båda hästarna tillsammans om de nu skulle behöva stängas in någon gång.

Vad tror ni om det?
 
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Okej, det ska jag kolla upp.

En annan fundering är att istället för att bygga 2 boxar, är att bygga ligghallen så stor så att den kan användas som gruppbox. Alltså att man kan stänga in båda hästarna tillsammans om de nu skulle behöva stängas in någon gång.

Vad tror ni om det?

Du måste ha ett utrymme som går att användas som sjukbox.

Eftersom vi byggde i en befintlig byggnad och hade ont om utrymme så gjorde vi en gruppbox/lösdrift och sedan har vi en uppstallningsplats om ca 3x5 meter som går att göra om till en box (löstagbara krokar) ifall behov uppstår.

När det gäller höförvaring så bor vi på västkusten nära havet (fuktig havsluft) och vi förvarar hö i en dragig korsvirkesbyggnad med jordgolv. Aldrig behövt slänga en höbal! Vi har lastpallar på jordgolvet och så har vi lagt en presenning över dessa.

Vi har höet i en annan byggnad än själva stallet, men vi fodrar ändå bara ute i hagen så det spelar ingen roll.
 
Sv: Bygga lösdriftstall med boxar mm.

Så du vill ha ett "riktigt stall" med boxar foder, sadelkammare och skötselplatser? Och med förvaring och ligghall i samma byggnad.

Kan rita lite på det :) återkommer.

Förresten angående hö förvaring, bor du långt söderut (dvs skåne) så är höselage det bästa. Går att förvara utomhus också vilket är bra om man har platsbrist. Blir en höbal dålig blir resten det också tyvärr.
 
Jag går också i liknande tankar. Vill bygga ut garaget bakåt och göra 2 boxar plus ett tak för dem som de kan använda som väderskydd. Alternativt att göra ligghall av allt och dela av den. Garaget är ca 8-9 meter brett och man borde kunna bygga ut i alla fall 6-7 meter bakåt.
Sadelkammare tänkte jag klämma in i garaget.
Foder vette17 hur jag ska lösa, vill ju helst ha torrt hö men det är ju så utrymmeskrävande.
Är det någon som byggt ut på liknande sätt och har bra tips?
 
O jag tackar för tipset om förprövning! Har precis påbörjat förberedelser för byggande av ligghall (som kan göras om till boxar) till två hästar men som storleksmässigt skulle kunna rymma bra många fler. Måste ringa länsstyrelsen och se vad de säger om det.
 
Om man bygger en fristående byggnad så kan man ju bygga så att man har en 9*7kvm stor byggnad, 2 engelska boxar mot ena långsidan och sadelkammare på 3*3.
Så har man lösdrift i resten. Gör man stora dörr öppningar på boxarna och bra ljus inne så kan man ju använda dem som uppställningsplats. Och har man tre hästar som måste stå på box så går ju lösdriften att stänga till och ha som en tredje box.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 195
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej, Jag och min sambo har nyligen köpt en mindre gård på landet. Här finns möjlighet till egen häst men inget stall. Det finns en...
2
Svar
34
· Visningar
6 242
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 614
Senast: Buck
·
Anläggning Jag har en gammal koladugård som i dagsläget fylls med en massa skräp. Planen är att bygga stall här och jag har varit inne på att höja...
2
Svar
39
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp