Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Hur eller hur är ju förprövning inte något avancerat och svårt, jag tycker tvärtom det är en möjlighet att få tips och råd och andra infallsvinklar från personen på Länsstyrelsen. De ser ju många stall och har ofta goda idéer om hur man kan göra saker och ting.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Det som jag tycker har varit jobbigt med förprövning var att man måste bestämma sig utan att kunna prova först.
Vilka hagar som håller bra under vintern t.ex.
Men samtidigt så resonerade vi ju som så att stallet måste ju vara rätt i alla fall så där var det bra att få den hjälpen.
Att däremot kunna ställa ligghallar vart efter att det behövs är guld värt för oss och hästarna.

Stallet som skall byggas är förprövat tillsammans med en sammanbyggd lösdrift och då så måste ju allt vara klart innan vi kan använda det.
Nu så kan vi bygga stallet först, använda det, och sedan lägga till ligghallar där de fungerar bäst.
I en takt som känns behaglig för oss.

Om vi vill bygga ligghall långt bort i skogen först och sedan sammanbyggt med stallet ett annat år så kan vi göra det nu.
Utan trassel.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Så även om antalet djurplatser ökar så är det ok?

Jag har sex boxar, varav tre idag används. Med ligghall (för fyra hästar) så ska jag alltså kunna slippa förprövningen? Räknar med att alltid ha två boxar som sjukboxar
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Oavsett hur många djurplatser du har på fastigheten behöver du inte förpröva
  • ligghallar som rymmer högst 10 hästar (med ligghall menas ett stall med liggplatser för lösgående djur. Djuren hålls inte instängda i stallet utan kan själv välja när de vill använda det).
  • byggnad som endast avser att ge väderskydd (t.ex. vindskydd) för högst 10 hästar när de hålls utomhus.

Källa
http://www.jordbruksverket.se/amnes...ginforbygge.4.4b00b7db11efe58e66b8000418.html
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

TOPPEN!!!!:laugh:

Då behöver jag ingen förprövning, var ju lite orelevanta uppgifter som skulle fyllas i.... Angående ventilation osv...

Bara att bygga om vindskyddet alltså;)
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Jag vet inte. Det verkar vara regler som kan tolkas på olika sätt. Dessutom verkar det finnas nya regler nu. Får hoppas de är enklare. Men jag tycker det är bäst att ringa länsstyrelsen och fråga.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

16§ tillstånd behövs inte om hästarna är "egna".
Däremot behövs förprövning, tror jag, om man ska öka antalet platser till fler än fem djurenheter. Om jag har förstått saken rätt.
Den förprövningen görs väl av kommunen??
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Det duger nog alldeles utmärkt med svaren här.
De representerar två olika Länsstyrelser och reglerna är lika i hela landet.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Jag dubbelkollade med Länsstyrelsen i Västerbotten idag och även handläggaren här bekräftar att det går bra att bygga en ligghall för väderskydd enligt diskussionen, dvs upp till tio hästar, utan förprövning.

(Misstrodde inte vår expert a1agnlju men tänkte att jag frågar hellre en gång för mycket ;) )
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Det duger nog alldeles utmärkt med svaren här.
De representerar två olika Länsstyrelser och reglerna är lika i hela landet.

Är det de nya reglerna som är lika i hela landet? Väldigt bra i så fall. Betydligt enklare än tidigare när det var olika regler. Bra att de förenklar regelsystemen (för en gångs skull;))
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Reglerna har alltid varit lika i hela Landet.
Men då det finns ett ganska så stort tolkningsutrymme så kan det ändå bli olika.
Inspektörerna har en viss frihet att släppa igenom mindre saker om djurhållningen för övrigt är god.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

16§ tillstånd behövs inte om hästarna är "egna".
Däremot behövs förprövning, tror jag, om man ska öka antalet platser till fler än fem djurenheter. Om jag har förstått saken rätt.
Den förprövningen görs väl av kommunen??

Fast om man redan innan har fler än fem platser då? :confused:
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Förprövning är en form av bygglov som du ska söka hos länsstyrelsen när du ska bygga nytt, bygga om eller bygga till och det du bygger är djurstallar, hägn eller andra förvaringsutrymmen för djur. Är du skyldig att förpröva, men underlåter att göra det, kan en efterprövning ske. En efterprövning kostar dock pengar, 12000-24000 kronor beroende på hur omfattande byggantionen är. Efterprövning kan ske upp till fem år efter att byggnationen utfördes i mitt län, och det är den som ägde fastigheten då byggnationen utfördes som blir betalningsskyldig. Efter fem år preskriberas dessa ärenden på min länsstyrelse, det kan vara olika lång preskriptionstid i olika län.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Jo det vet jag, men hur är det när jag utökar antalet platser?? Har iofs inte tänkt ha fler hästar men om....

Har ju redan tidigare sex platser, alltså över gränsen, måste jag då förpröva för att jag bygger ligghall, vilket i praktiken skulle innebära att jag får 9 platser???:confused:
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Du behöver inte förpröva en ligghall som rymmer max 10 hästar och som används enbart som skydd för väder och vind, dvs med utfodring utomhus.

Ska du bygga fler boxar ska du förpröva dem.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

OK, den ska ju bara rymma 4 hästar så då ska det nog vara ok!


Hur är det om jag (enligt plan!) bygger fler ligghallar? Inte så stora som för 10 hästar, men tanken är att kunna rotera hagarna och även att ha vindskydd för "innehästarna"... Samt ev några nötkreatur...
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Det är inte heller förprövningspliktigt eftersom ligghallar numera inte är förprövningspliktiga om de byggs för att hålla max tio hästar eller max 40 nöt. Du kan alltså bygga flera ligghallar så länge de inte är byggda för att hålla fler djur än ovanstående per ligghall.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Låter perfekt!!!

Då kan jag ta tag i byggandet nu då!!! :laugh:
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Nu när vi rett ut vad som gäller angående förprövning, vad sägs om att gå vidare med att prata smarta tips och fiffiga lösningar? Gärna med bilder! Vi verkar ju vara några som går i byggtankar...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 926
Senast: Freazer
·
Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 828
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp