Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Om stallägaren hyr ut stallplatser för 4 hästar eller fler behövs tillstånd enligt §16 djurskyddslagen. Från och med maj 2012 får man bygga ligghallar för hästar utan förprövning om antalet platser i ligghallen inte blir fler än 10 oavsett hur många hästar man annars har på fastigheten (i andra stall på fastigheten alltså)

Så det som kan behövas i ditt fall är i så fall §-16-tillstånd (beroende på hur många inackorderingar det blir efter ombyggnaden). Om så är fallet kontaktar ni Länsstyrelsen i ert län.

Lånar tråden eftersom du a1agnlju har koll på läget. Om någon med endast egna hästar för eget bruk har tre boxplatser och bygger ligghall i hagen för dessa tre (utan möjlighet att stänga in/förvara i ligghallen utan bara tre väggar och tak som skydd för väder och vind under daglig utevistelse), behövs då förprövning?
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Ring länsstyrelsen där du bor och fråga. Reglerna är inte de samma överallt.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Numera behövs ingen förprövning för ligghallar för upp till tio hästar oavsett hur många hästar som får plats på gården i övrigt. Förut krävdes förprövning från femte hästplatsen på gården även om det var en ligghall för samma hästar, men den regeln är nu ändrad (tack och lov :) ) man kan alltså bygga t ex. tre ligghallar i tre olika hagar för sammanlagt trettio hästar om man vill utan att förpröva. man anser på SJV att det är bättre att lägga krutet på mer komplicerade byggnationer, och de har nog rätt i det.

Det är förstås ändå krav på hur ligghallen ska se ut (mått och sånt) även om man inte behöver förpröva längre. Dessa regler gäller om man INTE ska utfodra i ligghallen ska tilläggas.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Tack för svaret, då hade jag tolkat de nya reglerna rätt!
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Reglerna varierade förut. När jag skulle bygga ringde jag länsstyrelsen och jag skulle inte förpröva enligt dem. Jag blev tveksam till svaret oh blev kopplad till den som var högsta ansvarig inom området. Han försäkrade mig att jag inte behövde förpröva. Då har jag tre boxar i stalldt och byggde ligghallen för stt kunna ha tre hästar där. (och fodra där inne vid behov).
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Det känns svårbegripligt det där.
Om man bygger ett stall med högst 4 boxar så behöver man inte förpröva.

Måste man förpröva om man har 2 ligghallar som är i storlek för 6 ponnyer vardera och en sjukbox och vill bygga ett stall med 2 boxar i stället för sjukboxen?
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Fast som jag tolkar det så krävs förprövning om det efter bygge av ligghall kan vistas fler än 5 hästar på gården????

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ginforbygge.4.4b00b7db11efe58e66b8000418.html

Fast jag hoppas såklart att jag har fel!
Nej då, du har bara missat undantagen:

Oavsett hur många djurplatser du har på fastigheten behöver du inte förpröva
•om du reparerar eller underhåller utan att ändra stallets planslösning
•tillfälliga sjukboxar
•tillfälliga boxar som uppförs i anslutning till tävling och som tas bort inom fem dygn från det att tävlingen är avslutad
ligghallar som rymmer högst 10 hästar (med ligghall menas ett stall med liggplatser för lösgående djur. Djuren hålls inte instängda i stallet utan kan själv välja när de vill använda det).
•byggnad som endast avser att ge väderskydd (t.ex. vindskydd) för högst 10 hästar när de hålls utomhus.
• Du behöver heller inte förpröva om den enda åtgärden du ska göra i stallavdelningen är att uppföra en permanent sjukbox avsedd för 1 häst.
;)
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Det känns svårbegripligt det där.
Om man bygger ett stall med högst 4 boxar så behöver man inte förpröva.

Måste man förpröva om man har 2 ligghallar som är i storlek för 6 ponnyer vardera och en sjukbox och vill bygga ett stall med 2 boxar i stället för sjukboxen?
Den var värre, den måste jag klura på lite...
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Kanske är det bäst att ta ner ligghallarna och bygga stallet för att sedan sätta upp hallarna igen?
De skall ändå flyttas.
Men det verkar ju litet vrickat att behöva göra så.

För om man först bygger ett stall med 4 boxar så behöver man inte förpröva.
Och så kan vi sätta upp ligghallar utan att förpröva.
Nu så är stallet förprövat men det vore skönt att kunna använda det direkt när det är klart utan att behöva vänta på besiktningen.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Kanske är det bäst att ta ner ligghallarna och bygga stallet för att sedan sätta upp hallarna igen?
De skall ändå flyttas.
Men det verkar ju litet vrickat att behöva göra så.

För om man först bygger ett stall med 4 boxar så behöver man inte förpröva.
Och så kan vi sätta upp ligghallar utan att förpröva.
Nu så är stallet förprövat men det vore skönt att kunna använda det direkt när det är klart utan att behöva vänta på besiktningen.
Grejen med att man tagit bort ligghallarna från förprövning är ju för att risken att det blir fel är mindre på enkla byggnader. Därför blir jag tveksam. kolla med din länsstyrelse och se hur de ser på saken. Återkom gärna med vad de sade :)
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Måste också ställa en fråga till experten:)

Jag har en lösdrift som fyra hästar går på. Har i dagsläget två sjukboxar som man nog kan säga fanns här när vi flyttade in. Vår plan är att bygga ett stall med fyra boxar så att alla hästar kan stå inne under nyårsafton (blir dyr dygnshyra:p) Det handlar endast om privata hästar. Behöver vi förpröva?

Ligghallen är väldigt stor skall väl tilläggas, kan nog även hända att hästantalet utökas till 5 hästar men jag hade ändå bara tänkt att ha 4 boxar i stallet.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Kanske är det bäst att ta ner ligghallarna och bygga stallet för att sedan sätta upp hallarna igen?
De skall ändå flyttas.
Men det verkar ju litet vrickat att behöva göra så.

För om man först bygger ett stall med 4 boxar så behöver man inte förpröva.
Och så kan vi sätta upp ligghallar utan att förpröva.
Nu så är stallet förprövat men det vore skönt att kunna använda det direkt när det är klart utan att behöva vänta på besiktningen.

Ja, det ska förprövas, så om du tar ner ligghallarna och bygger boxarna först så slipper du förpröva.

När boxar byggs så att det totala antalet hästplatser på fastigheten efter byggnationen blir 5 eller fler ska det förprövas. I antalet hästplatser räknas alltså ligghallarna in.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Ja, ni ska förpröva, se motivering i föregående svar.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Jag misstänkte det för det var så som jag tolkade det hela.
Då så plockar vi ner hallarna när det blir betessäsong och bygger stallet under sommaren och sätter sedan upp hallarna till hösten där de skall vara nästa vinter.
De skall ändå flyttas till nya och rena hagar.

Ibland så är det bättre än annars med mekano.

Sjukboxen kan ju vara kvar då det bara blir 3 platser med den.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Ja, du har redan fått svar av Elle12 men jag kan tillägga att förprövningskravet har ingenting med om det är privata hästar eller inackorderingar att göra.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

En till fråga nu när jag har expertis på tråden så att säga.

Om Stallet är förprövat vilket detta stallet är.
Måste det besiktigas före användande om det som nu visar sig inte behöva förprövas?
Bara för att liksom?
Eller kan jag använda det så fort som det är klart?

Alltså stallet som vi skall bygga är förprövat och godkänt, så det är redan klart.
Men att kunna använda det på en gång är en fördel i alla fall.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

En till fråga nu när jag har expertis på tråden så att säga.

Om Stallet är förprövat vilket detta stallet är.
Måste det besiktigas före användande om det som nu visar sig inte behöva förprövas?
Bara för att liksom?
Eller kan jag använda det så fort som det är klart?

Alltså stallet som vi skall bygga är förprövat och godkänt, så det är redan klart.
Men att kunna använda det på en gång är en fördel i alla fall.
Nops. Eftersom du då inte behöver förpröva behöver det heller inte besiktas. Ska du däremot ändra i ett eventuellt §16-tillstånd så blir det ju ett besök ändå. Men inte i formen "besiktning efter förprövning"
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Toppen nu så blev det lätt.
Jag behöver inget § 16 - tillstånd då jag håller mig under gränsen för det.
Det är ett val som jag har gjort att se till att inte komma över den gränsen för jag vinner inget på att verksamheten blir så pass stor.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 927
Senast: Freazer
·
Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 828
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp