bygga gräspaddock!!

V

v_NiniZ_v

:idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:

Nu har jag bestämt mig för att bygga en gräspaddock.
finns det några nackdelar?
Fördelar?

Har ni några tips på vad jag kan göra för tillbehör?
Något "extraskjul" att ha hindrena/andra prylar i ?

Har även tänkt snickra ihop lite shettisagility prylar. vad kan man göra för "hinder" i så fall ? ska fixa däck !
Jag har svårt för att komma upp barbacka på min skötis (isis) trots att han bara är 1,30 ca. så då hade jag tänkt göra en hjälpgrej till det! ett "bord" med en trappa upp till.. :banana:

kom jättegärna med tips och idéer!! tacksam för precis ALLT! :bow: :)

Sv: bygga gräspaddock!!

Nackdelen är väl att den inte går att nyttja under de blöta årstiderna för då bilr den alldeles för geggig och hal! Och har man fått spår i den så blir den knögglig när det är torrt. Svårt att få den bra men om du e försiktig och rider med omsorg så funkar det!

Lycka till!

okej, jo jag hade tänkt mig att under dom tiderna endast vända mig åt shettisagility i paddocken i så fall. endast dressyr (ej hoppning) max 1 ggr i veckan, och försöka jämna ut paddocken där det är som värst efter ridningen. ja det blir svårt när marken hårdnat. då blir den ju totalt oanvändbar :(

Har en gräsbadock/Hage...
Det blir vädigt gäggigt på vintern/Hösten/Våren :p ...
Även om hästarna inte går där nu dom gör på sommaren, ibland.
Det blir JÄtte Gäggigt och slaskigt...

Enligt mina erfarenheter går det inte att använda gräsunderlag till någonting alls under de geggiga perioderna om man vill ha underlaget i någorlunda skapligt skick.

Jag hoppar aldrig men får skippa dressyren helt så här års. :(

/// ghost

Hej!:D

Jag måste nog tyvär avråda dig utifrån egna erfarenheter. Det är så väldigt halt & det blir geggigt nästan direkt! & som alla andra har sagt att den nästan bara går att använda vår, vinter & höst, men grejen är ju den att de svenska sommrarna inte heller är så bra :( Det regnar ju en hel del & då är det iprincip omöjligt att rida där. För både din & hästens skulle avråder jag dig därför till gräspaddock. En olycka är så snabbt framme.

Självklart går det ju att rida där men då måste du vara mycket försiktig! Men har du tillgång till gruspaddock så ta hellre den!

Det var till en shettis eller vad var det du skrev? Är det så att den kanske ömmar på grus & så? Det kan ju vara lite jobbigt förståss för då kan du ju inte tvinga den att gå på gruset heller :crazy: I annat fall så är det väl bara försiktighet i gräspaddocken som gäller, men försök hellre på grus!
Lycka till!
Mvh// Therese

Therese__ skrev:
Hej!:D

Jag måste nog tyvär avråda dig utifrån egna erfarenheter. Det är så väldigt halt & det blir geggigt nästan direkt! & som alla andra har sagt att den nästan bara går att använda vår, vinter & höst, men grejen är ju den att de svenska sommrarna inte heller är så bra :( Det regnar ju en hel del & då är det iprincip omöjligt att rida där. För både din & hästens skulle avråder jag dig därför till gräspaddock. En olycka är så snabbt framme.

Självklart går det ju att rida där men då måste du vara mycket försiktig! Men har du tillgång till gruspaddock så ta hellre den!

Det var till en shettis eller vad var det du skrev? Är det så att den kanske ömmar på grus & så? Det kan ju vara lite jobbigt förståss för då kan du ju inte tvinga den att gå på gruset heller :crazy: I annat fall så är det väl bara försiktighet i gräspaddocken som gäller, men försök hellre på grus!
Lycka till!
Mvh// Therese

Har tyvärr inte tillgång till grus/sand paddock :( rider just nu i hagen, och tycker att det är ju ungefär samma sak som gräspaddock. har heller inte råd med grus/sand..

Nejnej, han ömmar inte ett dugg på grus/asfalt.
tack för ditt "lycka till" (känns som att jag kan behöva det just nu... :confused: )

Jag har inte heller tillgång till gruspaddock utan också tvingas vara i hagen & jag tycker inte om det. Men om du verkligen sköter om den här gräspaddocken & låter den vila emellanåt så att den inte blir för sörjig & geggig så kan det nog lösa sig ändå. Rid bara försiktigt så går det nog. :smirk:

Ha det bra!:)

Skulle heller inte rekommendera en gräsbana. Underlaget är superviktigt!! Att arbeta hästen på ett underlag som inte ger bra fäste är enbart negativt. Hästen kan inte slappna av och jobba rätt, risken fär streckningar är stor. Vill man uppnå något resultat med sin träning så är ett bra underlag första biten.

där nog dyrt att bygga grässpadock om man ska göra det på riktigt!!

grus blir nog billigare!!

gummiflis är kanon tycker jag, går att använda nästan hela året!!

Ryver skrev:
Skulle heller inte rekommendera en gräsbana. Underlaget är superviktigt!! Att arbeta hästen på ett underlag som inte ger bra fäste är enbart negativt. Hästen kan inte slappna av och jobba rätt, risken fär streckningar är stor. Vill man uppnå något resultat med sin träning så är ett bra underlag första biten.

för mig går det jättebra att arbeta på detta underlaget jag har i paddocken! inte halt/lerigt!
dessutom går han perfekt!

saffran skrev:
gummiflis är kanon tycker jag, går att använda nästan hela året!!

kan du berätta vad gummiflis är för något? har aldrig hört talas om det.. :bump:

Tror att det är förbjudet med gummiflis nu?

Du har rätt, det är förbjudet numer! Däremot kan jag rekommendera Hyttstens materialet från SSAB Paddex heter det! www.paddex.se det ska vara super!! Och en paddexvolt blir billigare än en gruvolt då man kan lägga detta material direkt på gräs!

Gräspaddock är helt värdelöst. Hästarna halkar lätt om du inte har gräsbrodd, och har du gräsbrodd rivs det upp extra mkt.

hörde att man får ha gummiflis om det är återviningsbart eller nått sånt? :confused: heter inte gummiflis utan nått annat tror jag :confused: ?

det är lite platt ogräs där (över det vanliga gräset) så han har ännu inte ens glidit. det är faktiskt bra (;

Notorius skrev:
Vänta tills det har regnat :p
jotack :| jag oroar mig för det. fast jag har inte tänkt rida där efter dåligt väder/risk för gegga

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
V
Anläggning Jag planerar att bygga lösdrift till 2 islandshästar och undrar om nån som vet lite mer har några bra tips att ge mig.:D Det jag...
2
Svar
38
· Visningar
29 628
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 503
Senast: gul_zebra
·
Anläggning Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering. Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina...
2
Svar
30
· Visningar
6 130
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve