Bygga foderstat

S

sillmacka

Hej!

Har funderat mycket på detta, foderstaten - hur bygger man upp den för att det ska passa hästen?
Vet att den ska ha visst pålägg Mj beroende på hur hårt den arbetar, ålder, osv. Och något med smältbart protein och ca/p-kvot. Och antal kg hö/havre osv per 100 kg häst....?

Någon som kan förklara lite noggrannare för mig? :angel:
Hade verkligen uppskattats!

Tack!

Sv: Bygga foderstat

Man börjar med att använda något av de program som finns tillgängligt, det är en start. Sen får man med ögat se var det börjar tryta, på så sätt lär man även känna sin häst och vet var man behöver räkna upp vid nästa foderstat.

Tunnar ur så behöver den kanske mer Mj, tappar buk och rygg så krävs ett högre intag av smrp osv.

Sv: Bygga foderstat

Jag gör såhär, när det gäller en häst som står på stall och inte betar:

1. Jag uppskattar hästens kroppsvikt. (självklart normalvikten, dvs vad hästen bör väga när den är i bra hull). Det avgör hur mycket grovfoder jag börjar med. Knappt 2 kg hö per 100 kg kroppsvikt brukar vara lagom, eller motsvarande mängd hösilage med vattnet borträknat. Till exempel blir detta för en D-ponny på 450 kg ca 8-9 kg hö.

2. Kollar Mj/smrp kvoten i höet. (Vilket jag gör redan när vi köper det och försöker få fram min mening om höet). Är den under 6 vet jag att jag måste byta en del hö/lägga till lucern eller lägga till protienrikt kraftfoder tex linfrökaka eller nån typ av färdigfoder. Är den över 6 anpassar jag bara mängden hö så Mj bli lagom så är proteinet automatiskt ok för normalhästen.

3. Därefter tittar jag på vad hästen kan tänkas ha för behov. Hur mycket tränas den, är den lättfödd/svårfödd, lagom hull? Då får jag en uppfattning om hur mkt Mj den kan behöva. Jämför jag det med vad den får i sig när den äter hömängden ovan får jag veta om jag ska lägga till mer eller mindre hö. Min hästar som ligger runt d-ponny liten häst varierar behovet på 65 Mj för den minsta till ca 95-100 Mj för den med högst behov.
Äter hästen redan mer än 2 kg hö per 100 kg kroppsvikt kan den få lite havre eller betfor även om kvoten är rätt eftersom den redan fått tuggbehovet uppfyllt. Är det en lättfödd häst försöker jag få plats med så mycket hö som möjligt utan att den blir fet, men ger inte mindre än ungefär 1,5 kg per 100 kg. Då blir det alltså mindre kraftfoder om höet är bra, medan ajg om jag haft riktig otur ibland byter ut en del hö mot halm för att hålla ner energiintaget. Då får jag ju ge något magert proteintillskott istället. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 423
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur