Bygga eget stall - kostnader

S

Supersonic_

Vi är i gårdköpartagen och håller på att kika på ett hus vid stranden, med 13(!!!) hektar tomt! Det finns en lagårdsbyggnad som vi ska bygga om till stall om vi köper det. Men jag funderar lite, ni som har eget stall vad beräknar ni kostnaden per häst till? Under en månad tex.

Dvs Mat, el, vatten, spån. Grunden alltså. Inte träningar och andra omkostnader, utan bara basic för tak över huvudet :)

Sv: Bygga eget stall - kostnader

menar du i uthyrningssyfte? så skulle jag räkna såhär:

Box inkl in o utsläpp samt fodringar 500 kr
foder 500 kr
hösilage 700 kr
spån 300 kr
el och vatten 250 kr

ca. 2250 kr

Tänkte mer egna kostnader, vad det kommer kosta för mig per häst :idea: Har 3st, där dom står nu betalar vi 1600 kr per häst för uppstallningen. Funderar på vad det går på om man har dom uppstallade hemma.

Jag har hästarna hemma och räknar så här mycket per häst (högt räknat):

Hösilage 300 kronor
Lucern 100 kronor
Havre 25 kronor (jo, 1/2 kg/dag :D )
Betfor 25 kronor
Vitaminer och mineraler, övriga tillskott 100 kronor
Torv 250 kronor

El och vatten räknar jag inte på. Vi har egen brunn och stängslingen till hagarna drar inte så mycket. Stallet är oisolerat och belysningen är bara tänd vid utsläpp och intag den del av året som det behövs.

Våra hästar går ute minst 12 timmar per dag under vinterhalvåret, hela dygnet från maj till oktober.
Havre och betfor, det lilla som går åt, köper vi hos en lokal foderleverantör och hösilage i stor rundbal köper av en bonde.

Immer

allt beror på hur mycket era hästar äter, du betalar jo inget för uppstallning, så du får räkna hur mycket försäkringer kostar i månaden och foder

Vi är i gårdköpartagen och håller på att kika på ett hus vid stranden, med 13(!!!) hektar tomt! Det finns en lagårdsbyggnad som vi ska bygga om till stall om vi köper det. Men jag funderar lite, ni som har eget stall vad beräknar ni kostnaden per häst till? Under en månad tex.

Dvs Mat, el, vatten, spån. Grunden alltså. Inte träningar och andra omkostnader, utan bara basic för tak över huvudet :)

Hoppas att du hittar billigare foder än i Skåne (fröken Skåne).

Själv betalar jag 300kr storbalen hösilage och med fri tillgång äter varje häst 1,5 sådan i månaden. Sedan kostar mitt kornkross 1,5kr per kg. Mina äter inte mer än något kilo om dagen, alltså 90 kr, sedan går det åt ungefär en bal spån i veckan (efter intitiala bädden på ca. 5 balar) á 60 kr st.

Så totalt kostar varje häst hos mig ca. 450+90+300kr=840kr. Sedan tillkommer lite mer småpengar till betfor, salt, selen+e-vitamin, kanske en 100 kr till i månaden. Så en tusenlapp per häst blir det allt. För hyra skall du väl inte betala till dig själv.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: ufot
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 533
Senast: Calmiche
·
Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
873
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama