Bygga boxar i mitten eller längs ytterväggarna?

athena

Trådstartare
Jag har hamnat i ett expansivt skede och inser att jag måste bygga flera boxar. I dagsläget har i några olika alternativ, men det smartaste verkar ändå vara att bygga i en befintlig loge.

Måtten är ca 10 x 15 meter (det är längre men jag behöver lite övrig yta också). En 10 m bred byggnad alltså.

Jag tänker mig att man kan göra 10 boxar här, men man kan ju sätta antingen fem vid varje yttervägg, med 3 x 3-boxar blir det då en gång på nästan 4 meter (så har vi i "andra änden" även om boxarna är betydligt större eftersom de är 5 meter långa).

Men man kan ju också sätta en dubbelrad i mitten och få knappa 2-metersgångar på sidorna (längs ytterväggen).

För och emot? Byggnadstekniska för/nackdelar? Blir det bygge här så blir det helt säkert färdiga boxar av relativt enkel modell.

Man kan iofs tänka sig även andra planlösningar, men med dörrarnas placering idag känns detta som de smartaste utan att behöva ändra för mycket på grunden.
 
Jag har hamnat i ett expansivt skede och inser att jag måste bygga flera boxar. I dagsläget har i några olika alternativ, men det smartaste verkar ändå vara att bygga i en befintlig loge.

Måtten är ca 10 x 15 meter (det är längre men jag behöver lite övrig yta också). En 10 m bred byggnad alltså.

Jag tänker mig att man kan göra 10 boxar här, men man kan ju sätta antingen fem vid varje yttervägg, med 3 x 3-boxar blir det då en gång på nästan 4 meter (så har vi i "andra änden" även om boxarna är betydligt större eftersom de är 5 meter långa).

Men man kan ju också sätta en dubbelrad i mitten och få knappa 2-metersgångar på sidorna (längs ytterväggen).

För och emot? Byggnadstekniska för/nackdelar? Blir det bygge här så blir det helt säkert färdiga boxar av relativt enkel modell.

Man kan iofs tänka sig även andra planlösningar, men med dörrarnas placering idag känns detta som de smartaste utan att behöva ändra för mycket på grunden.

Länsstyrelsen rekommenderar att det finns ett fönster i varje box. Hade absolut satt boxarna längs väggarna. 3,5x3m boxar ger en gång på 3 vilket jag tycker är bra!
 
Det är tillfällig uppstallning (seminstation) så jag tror inte fönstren är avgörande.
 
Längs väggarna blir ofta lugnare för hästarna. Har även för mg att stallgångar bör/ska vara minst 2,5 m mellan boxrad och vägg
 
Jag uppskattar en bred stallgång, av flera skäl. Det är ofta "enklare" för hovslagaren, equiterapeuten m.m., och framför allt avskyr jag när man måste trycka upp hästarna mot väggarna och de ändå nästan "knuffar till" varandra när en häst står på gången och en annan behöver passera förbi. Därför hade jag valt att ha boxarna längs ytterväggarna i ditt fall.
 
Jag tänker att det är lite smidigare att mocka/mata om man har boxarna mitt emot varandra också så man slipper gå runt. Jag tycker det är trevligare när de är mitt emot varandra.
 
längst väggarna röstar jag för :), en stallgång att sopa istället för 2 ;) och brett och fint att leda hästen i utan att störa hästar i boxarna. och tillräckligt brett för att mötas med 2 hästar i gången.
 
Det enda plusset med att ha dubbelrad i mitten är ju om man kan ha fodergång där och det blir det för trångt att ha så jag röstar också på boxar utmed väggarna.
 
Jag hade byggt längs väggarna, som någon annan skrev så blir det enklare med tilluft till alla boxar och även för ljusinsläppets del. För människornas del så tycker jag en gång i mitten är mer lättarbetad än att ha två gångar. Sedan hade jag byggt större än 3 x 3 m boxar, speciellt om man inte vet vilka hästar som ska stå i boxarna, så att de inte blir för små. På en seminstation är det risk att hästarna stannar mer än fem dygn, och då räknas det inte som korttidsuppstallning utan som permanent uppstallning från första dagen, därmed gäller de vanliga reglerna gällande storlek av box. Det är väl stor chans att det kommer dit ston med föl, och ston över 1,70 m i mankhöjd antar jag. Ni ska väl ändå förpröva stallet, då kommer det att stå en begränsning till förvaring av en häst som är max 1,70 m i mankhöjd om ni gör boxarna 3x3 m.
 
Jag har ett gäng med andra boxar också så mått etc är inga problem. Ev gör jag dem 3 x 3,5 så de är lite mer användbara vinterhalvåret.

Det är alltså en STOR öppen loge med öppet till nock (höghuslagård, tänk 10 meter) så luften tror jag inte blir ett problem.

Idag finns inga fönster utan ljusinsläpp via stora portar. Blir det vinteruppstallning får man fundera vidare.

Arbetsmässigt känns ju smartare utefter väggarna, byggnadstekniskt spelar det kanske mindre roll?

Ang gångars bredd så gillar jag INTE min andra som är drygt 3,5 meter. Hopplöst för hovslagare etc. För brett helt enkelt! Men gör man boxarna 3,5 djupa så blir den ju lite smalare.
 
Jag har ett gäng med andra boxar också så mått etc är inga problem. Ev gör jag dem 3 x 3,5 så de är lite mer användbara vinterhalvåret.

Det är alltså en STOR öppen loge med öppet till nock (höghuslagård, tänk 10 meter) så luften tror jag inte blir ett problem.

Idag finns inga fönster utan ljusinsläpp via stora portar. Blir det vinteruppstallning får man fundera vidare.

Arbetsmässigt känns ju smartare utefter väggarna, byggnadstekniskt spelar det kanske mindre roll?

Ang gångars bredd så gillar jag INTE min andra som är drygt 3,5 meter. Hopplöst för hovslagare etc. För brett helt enkelt! Men gör man boxarna 3,5 djupa så blir den ju lite smalare.
Är bättre att bygga skötsel boxar för hovslagare så att stall gången kan vara fri hela tiden.
 
Är bättre att bygga skötsel boxar för hovslagare så att stall gången kan vara fri hela tiden.

Ja kanske. Detta är dock inget kollektivstall så jag upplever inte det problemet. Och all hovvård etc sker ju inne i det "vanliga" stallet. Dessa boxar är bara tänkte till tillfälligt övernattande hästar sommartid.
 
Ja kanske. Detta är dock inget kollektivstall så jag upplever inte det problemet. Och all hovvård etc sker ju inne i det "vanliga" stallet. Dessa boxar är bara tänkte till tillfälligt övernattande hästar sommartid.
Min tanke är att det blir lugnare för hästarna med grannar endast på två håll, vilket det blir om du sätter dem utmed väggarna. Speciellt om de inte är bekanta sedan tidigare.
 
Ja det är absolut en viktig aspekt @Nemo . Får bli längs väggarna - dags att börja rita (och räkna pengar :p).
 
Jag har ett gäng med andra boxar också så mått etc är inga problem. Ev gör jag dem 3 x 3,5 så de är lite mer användbara vinterhalvåret.

Det är alltså en STOR öppen loge med öppet till nock (höghuslagård, tänk 10 meter) så luften tror jag inte blir ett problem.

Idag finns inga fönster utan ljusinsläpp via stora portar. Blir det vinteruppstallning får man fundera vidare.

Arbetsmässigt känns ju smartare utefter väggarna, byggnadstekniskt spelar det kanske mindre roll?

Ang gångars bredd så gillar jag INTE min andra som är drygt 3,5 meter. Hopplöst för hovslagare etc. För brett helt enkelt! Men gör man boxarna 3,5 djupa så blir den ju lite smalare.
Okej, bara lite råd från min sida då. En stor rymd i stallet ger en större luftvolym = det tar längre tid innan luften måste bytas ut. Stor luftvolym kan dock inte ersätta ventilation. Så om det inte är glespanel eller liknande ventilation som ger fri luftväxling i stallet konstant blir det betydligt enklare att få till ventilationen om boxarna byggs längsmed yttervägg. En annan aspekt är stallgångarna förstås. Vid en förprövning godkänns normalt inte stallgångar under 2,5 meter. Med tanke på att bygget är förprövningspliktigt så kan det vara bra att inte låsa sig fast vid en viss planlösning innan du diskuterat saken med länsstyrelsen i ditt län.
 
Det är helt fri luftväxling i byggnaden.

Och naturligtvis ska det förprövas (men jag ska välja handläggare :-D)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 487
Senast: Roheryn
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 179
Senast: Miaa
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 764
Senast: Buck
·
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 312
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp