bygga billig padock?

Buck

Trådstartare
jag har gått och funderat på att bygga en ridbana, men det är ju så himla dyrt!! och är hemma byggen bra egentligen?
känner en som bara grävt ett hål och laggt i sand i sin volt, och har hört en massa om att shackta bort en 15cm jord och rensa den på sten och rötten och sen lägga tillbaka den för att få en gräs ridbana. fungerar det egentligen? när jag var liten så red jag alltid hemma i hagen, och på min gamla ridskola så red man ibland i en hage på sommaren, och deras gamla padock är det bara sjö sand med lite större stenar i, då det finns en stor sten i padocken så antar jag att de inte har några andra lager heller.

fungerar det att bara ha sand i sin padock och bara harva/ platta till den ofta?

jag ska träna hoppning lokal nivå och funderar på om jag vill lägga 3600kr om året på att rida i ett ridhus 2km bort, som jag ändå inte kan använda på sommaren pga att kor blockerar vägen (ko rädd häst).

jag är tacksam på svar och hur nu gjort era ridbanor och om det var värt att göra ett billigt hemma bygge.

Sv: bygga billig padock?

Det behöver inte bli så dyrt faktiskt, nu är ju jag bortskämd då vi har alla maskiner och tillgång till material men vi har ändå gjort på ett enkelt sätt.

Gammal vall som vi skalade av 40cm lade dit 30 cm bärlager som packas ordentligt med padda, och ovanpå det stenmjöl ca 12 cm. Vi rör bara om i det yttersta lagret i stenmjölet och jag tycker underlaget är perfekt att rida på inte för hårt och inte för löst.

majeld

Senast ändrad av en moderator:

jag har gått och funderat på att bygga en ridbana, men det är ju så himla dyrt!! och är hemma byggen bra egentligen?
känner en som bara grävt ett hål och laggt i sand i sin volt, och har hört en massa om att shackta bort en 15cm jord och rensa den på sten och rötten och sen lägga tillbaka den för att få en gräs ridbana. fungerar det egentligen? när jag var liten så red jag alltid hemma i hagen, och på min gamla ridskola så red man ibland i en hage på sommaren, och deras gamla padock är det bara sjö sand med lite större stenar i, då det finns en stor sten i padocken så antar jag att de inte har några andra lager heller.

fungerar det att bara ha sand i sin padock och bara harva/ platta till den ofta?

jag ska träna hoppning lokal nivå och funderar på om jag vill lägga 3600kr om året på att rida i ett ridhus 2km bort, som jag ändå inte kan använda på sommaren pga att kor blockerar vägen (ko rädd häst).

jag är tacksam på svar och hur nu gjort era ridbanor och om det var värt att göra ett billigt hemma bygge.
Och vi har en där det bara är 5 cm stenmjöl och 5 cm sand. Vi skalade bara av grässvålen (har lera under). Vårt problem är att det samlas vatten, dvs vi borde ha lagt ner dräneringsrör i rörgravar innan vi lade på stenmjölet. När det är någorlunda torrt så funkar ridbanan jättebra. Så visst kan man göra en billig ridbana som har bra underlag. Men se till att dränera ordentligt. Det finns flera trådar här där folk bara har dikat ordentligt runt ridbanan, och det har räckt som dränering. Ska väl tillägga att vår ridbana kostade ca 10000 med skaktarbete och stenmjöl (liten ridbana) Kan tänka mig kanske 20000 för en 20*40-bana som du i så fall minst behöver för hoppträning.

Var i östergötland håller du till? Har ni också lerjordar? Det låter ju superinspirerande! Hur mycket tror du materialkostnaden kan gå på?

Hej där, vi bor straxt utanför Mantorp, där vi bodde förrut var det extrem lerjord och där funkade nästan samma sätt.
Här har vi inte lerjord dock och nämnas bör att vallen var dränerad så som man brukar göra med järden:)
Materialkostnad till vår paddock:
Bärlager till 20 x 40 bana, 360 ton = 23500:- exkl. frakt
Stenmjöl 163 ton = 9792:- exkl.frakt
kostnaden för material skiljer sig ju kanske beroende på var i landet man bor.

På vår förra bana lade vi stenmjöl direkt på grässvålen och då blev kostnaden
ca 11 000:- (här var det också dränerat sedan innan)
Rekommenderar att man dränerar innan annars står det garanterat vatten på banan:crazy:

majeld

Jag har lagt 2/3 murarsand och 1/3 stenmjöl rakt på marken där jag ville ha min ridbarna, där lutar det lite lätt inte så det märks när man rider men inget vatten blir stående på banan, helt perfekt har det varit i 10 år nu :)

Tack för svaret! Någon gång i framtiden ska det göras ridbana, men det behöver dräneras ordentligt isåfall.

tack för alla svaren^^ men hur fungerar det att lägga en ridbana på åkerjord (det har varit en sjö här för ngra tusen år sedan så under matjorden är det sand.ca 1m) och hur bra blir det att lägga dike runt om padocken om man då gräver diket djupare än lagrena av sand/grus?
och varför packar man bärlagren? om man har sand jord under så vill man väll bevara den naturliga "svikten" i jorden... eller?

Ametist; blir inte padocken hårt efter 10 år? eller har ni bytat/lagt på mer lager genom åren?
lägg upp bilder på hur era padockar blivit!! :D

Vi håller på och gör paddock. vi har skalat av grässvålen och tagit bort matjorden, planat av i ena kortsidan och fyllt upp andra kortsidan.
Nu ska det sätta sig sen i vår ska det läggar dräneringsrör och på med grus/sand.

Jag har ju den turen att inte behöva hyra maskiner så jag betalar bara för materialet.
Vi ska lägga 15cm väggrus, matta och sen 10cm rusig sand.
Banan blir 20*55m och gruset skulle gå på 20-25.000kr.
sen tillkommer ju dräneringsrören och staket.
Markduk har jag på mitt jobb.

Ska du hyra grävmaskin så räkna med 600-800kr/h.

Bild från i somras

20090516+030.JPG

och vi har fyllt på sand/stenmjöl en gång

Några som har problem med ogräs? vad gör ni åt det?

kl

Ja det blir gärna ogräs i hörnorna, men jag handhackar bort det innan det blir för stort. Eventuellt ogräs in emot mitten tar jag bort genom att harva/sladda banan.

ca 10-15 och direkt på gräset som var kortklippt, rötterna ger nämligen bärkraft åt sanden

Håller på just nu och anlägger en snik-variant.
Får komma med bilder och ridrapport senare.
Den blir ca 15*18(finns inte plats för större). Har precis monterat upp en lampa på ena diagonalen.
Duken ligger utlagd på gräset(lerjord) direkt och 30 ton stenmjöl är levererat.
Vi väntar på 30 ton till och sen kommer en liten bobcat som ska sprida ut mjölet. Ev. kommer dessa 60 ton räcka vi får se.
Marken var ganska jämn innan några mindre svackor och svag lutning.
Lutningen är possitiv då vattnet kommer rinna av.
/T

hur mycket betalade du för 60 ton stenmjöl?
kan man ta sand istället för stenmjöl?

Hej ! jag byggde en liten padock 20 *20 för något år sedan
schaktade bort cirka 50 -60 cm matjord plus lera. sedan 0-60 i botten plus dräneringsrör och duk sedan 0-30 plus 0-16 och 0-8 som topplager hade en firma som gjorde allt jobb slutade på 70 000 sek :( men det blev väldigt bra inte en droppe vatten stannar kvar oavsett hur mycket det regnar, sladdar med pinnharv o åkgräsklipparen o sprutar med roundup i hörnen.
De e inte billigt o ha häst :D
gp

Jag gillar stenmjölet bättre. Det packar sig och blir inte så tungt att rida i. Sanden blir lite som att pulsa på en sandstrand.
Jag får vara noga med att harva ofta så inte ytan blir för hård.
Svikten hoppas jag kommer från leran under.
Jag har fått kompispris, 6000kr för 60 ton.
/T

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: Lars L
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II