Bygelnosgrimma

the_connemara

Trådstartare
Läste i ngn tråd om att ha den som alt till remont. Jag som aldrig har fattat hur man ska lyckas använda en remontgrimma effektivt o stillfullt. Jag vill ha bettet lågt och nosgrimman högt, ekvationen går inte ihop även om jag har tre olika längder på delen över nosen! Så jag kikade lite på bygelnosgrimman på hööks (ej kineton) men funderar över hur långa de där byglarna eg är? Stör de inte kindtänderna? För då går de fetbort direkt, det är ju därför man vill ha remont (jag iaf). Finns det olika längder på byglarna på olika märken/modeller, isf vem har kortast? För de på hööks bild ser lite långa ut tycker jag, så mkt fri plats behöver ju inte bettet heller.

Dessutom så hade jag velat ha en som är reglerbar (eller åt finns i olika storlekar) över nosen om det nu skulle vara aktuellt.

Andra tankar o erfarenheter kring den sortens nosgrimma oxå välkomna men gärna med en förklaring bakom. Har läst att den skulle vara skitskarp och endast skulle användas som korrigerig i svåra fall korta stunder men kunde inte hitta ngn som helst förklaring till varför så då hag jag svårt att ta till mig det. Men välkomna att förklara om ni vet! :)

*gillar att samla på prylar som kan vara bra o ha*

Sv: Bygelnosgrimma

Nosgrimman högt, bettet lågt? Why???

Med bett och nosgrimma på sina rätta höjder går det alldeles utmärkt att ha remont!

Bygelnosgrimma, det framgår inte men denna grimma är från början en korrigeringsnosgrimma. Den kommer från sydamerika ifrån allra första början, och den hamnade i tyskland där nosgrimman fick namnet bugelanhalter (tyskt u som jag inte hittar). Det sydamerikanska namnet minns jag inte just nu, men ett vackert spanskklingade ord för ett skarpt föremål.

Nej byglarna är lika långa, man kan inte få olika längder på dessa. Meningen men denna nosgrimma är att hindra hästen från att skeva med käken, när man tog in denna nosgrimma överhopades firman av mail från en massa människor inom islandshästvärlden. Man påtalade vikten om att redogöra för hur denna nosgrimma i verkligheten fungerade, många köper ju för att det ser tufft ut. Så under ett tag, men bara ett kort sådant berättade man vad denna nosgrimma är bra för.

Bygelnosgrimman är alltså ingen vanlig nosgrimma, den är inte så snäll som den ser ut för. Den förhindrar effekivt hästens käkrörelser.

Nosgrimman högt, bettet lågt? Why???

Med bett och nosgrimma på sina rätta höjder går det alldeles utmärkt att ha remont!

Jag vill ha nosgrimman MINST två fingrar över näsborren, gärna tre. Har man då, som alla mina pållar verkar ha, en häst med liten mun (sett till gapet :D) så går mungiprona inte så långt upp. Och jag vill att bettet ska ligga precis i mungipan eler pyttelite högre om hästen föredrar det. Det går inte ihop när jag tränsar, inte på en enda häst har det gjort det... :(

Tack för ett mkt informativt svar! :bow:

Om jag kollar lite mer på bilden o funderar äver ditt svar så ser den ju mindre trevlig ut. Men tror ni inte man skulle kunne göra den lite användbarare (dvs snällare) om man kortare byglarna och kanske gjorde dem lite rakare och framför allt mer anatomiska (ser ut som att ändarna ligger an rätt mkt mot hästen och mitten ligger fri)? Jag har redan gett upp att ens provköpa en men om man hade fått fantisera fritt :) Vad tror ni?

Och självklart spänna den "rätt" dvs två fingrar på bredden under remmen över nosryggen.

Jag har också jätteproblem med att få remonten att sitta bra. Är svårt att få både luftvägarna och bettet fritt och samtidigt få den att sitta lagom hårt över nosen.

Hööks har ett islandshästträns med remont som är reglerbart över nosen, men det finns bara i en strl så är troligen för litet till halvblod. Sen känns det mindre roligt att lägga ut 500 kr på ett träns man bara ska ha nosgrimman på. Ska försöka hitta ngt på mässan i gbg.

Men för min del så spelar det ingen roll ens om jag tar den minsta nosgrimman jag har där den korta delen över nosryggen gör så att nackremmen på grimman ligger framför kindbenen - den sitter inte bra ändå...

Dock tycker jag att om man tittar på bilder där nosgrimman sitter "bra" dvs bettet ligger helt bakom nosgrimman (mitt glider alltid in under på ena sidan eftersom jag envisas med att spänna enl två fingrar...) och en bra bit ovanför näsborrarna så brister den ist i att den sitter svinhårt (bettet skulle ALDRIG kunna komma det minsta under) eller att bettet sitter högst som attan (minst 2 rynkor måste det vara om inte alla andra hästar har hur långa mungipor som hellst...). Eller ännu säkrare - en kombination...

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 174
Utrustning Min unghäst har aldrig riktigt tyckt om att ha bett i munnen men det har varit ett måste under körkursen vi gått/går på sedan i höstas...
Svar
19
· Visningar
1 664
Senast: Pazuzu
·
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 846
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V