Bygelnosgrimma

Sv: Bygelnosgrimma

Jag kan trösta dig med att han har ändrat åsikt sen dess, länkad tråd är 4 år gammal.;)

*kl*

En tanke: nosgrimman skall väl inte göra skillnaden på om hästen är orolig(are) eller lugn(are) i munnen? Den skillnaden bör ju sitta i andra saker, som ryttarens hand, samverkan mellan förhållande och framåtdrivande hjälper och hur bettet är avpassat till hästen.

Jag tror faktiskt att många upplever att hästen är lugnare i munnen när den just blir lite stummare egentligen.

/Malin

alltid lika smart och lärande! :idea:
Det mesta jag tränar på nu förtiden är mina egna händer. Även fast det inte alltid går sådär jättebra. Men är iallafall inne på att säga adjö till bygelnosgrimman.

Och min häst är tvärt om, han är jättemjuk och fin när han får ha denna nosgrimman. Helt okej med remont och utan nosgrimma.
Engelsk gillar han inte alls, eller gillade iaf inte, nu är det längesen jag provade en sådan på honom.

Jag kör på det att så länge det fungerar, inte skadar på ngt sätt och häst och ryttare är nöjda så go for it :)
Och känns ju ännu bättre när min tandläkare dessutom rosade den :)

Alla hästar och människor är ju olika och gillar olika saker helt enkelt.

Här är en bra poäng, jag tycker mågna rider runt i för långa bett när man ser på bilder, tyvärr.
Sen finns det andra anledningar varför dom kan vara ås orolig att man behöver nosgrimmor..men sånt måste man ju eliminera innan man slänger på massa remmar för att stänga.

Bygelnosgrimman i sig självt är itne så hemsk, men är ju som med allt annat, om man använder den fel elelr för skarpt/ hårt etc. så blir det inte bra.

Min plutt som inte är min då tyvärr, men aja, han har exakt 9.5cm coh dom betten passar perfekt!
Mina araber har alla haft mellan 9-9.5cm också.

Kan säga att alal bliev lugnare i munnen när man har rätt storlek bett som itne skramlar omkring ås mycekt jämt och trycker fel.

Jag strävar att inte behöva någon nosgrimma, dock har jag av försiktighet gärna remont på unghästar så att dom inte lär sig att få över tungan "bara för att dom kan" liksom. (så att dom inte kommer på att det går alltså)

Jag saknar förr, typ tio år sedan eller mer, när dom flesta med isisar inte hade nosgrimmor, eller väldigt många iallafall som itne hade det, och inte tog efter halvblodsridandet så dant. (inte att jag menar halvblod specifikt, men ni fattar ju säkert)

Och min häst är tvärt om, han är jättemjuk och fin när han får ha denna nosgrimman. Helt okej med remont och utan nosgrimma.
Engelsk gillar han inte alls, eller gillade iaf inte, nu är det längesen jag provade en sådan på honom.

Jag kör på det att så länge det fungerar, inte skadar på ngt sätt och häst och ryttare är nöjda så go for it :)
Och känns ju ännu bättre när min tandläkare dessutom rosade den :)

Alla hästar och människor är ju olika och gillar olika saker helt enkelt.

Ja min häst är också en av dem som blev bättre med bygelnosgrimman. han fixar inte alls andra nosgrimmor men även jag hade det tillfälldigt i en övergångsperiod.

Som de flesta här vet så var juh min häst inte den roligaste att ha med att göra i alla lägen (de gånger man faktiskt fick ha något med honom att göra). Han kunde juh ofta bara explodera till synes utan anledning och bara rusa vart helst han hade nosen och naturligtvis gärna hemåt. Så att av rena säkerhetsskäl ville jag inte rida utan nosgrimma men tyckte inte att det kändes riktigt bra.

Det var egentligen inget jag direkt kunde sätta fingret på men ni vet sådanan gånger när man bara har en känsla av att det inte är bra. så jag provade lite olika nosgrimmer och hittade tillslut bygelnosgrimman som fungerade jätte bra, eller ja ett tag problemet med den är att den är gjord i så kraftig läder så det tog några månader sedan kom snorri på att han liksom kunde "ta spjärn" med käkarna mot nosgrimman med resultatet att han gick och smågapade hela tiden speciellt då när han inte fick som han ville. Men då hade jag kommit så långt i träningen att jag valde och plockade bort nosgrimman helt, gissa om Kusen blev nå brydd när det heltplötsligt inte gick att ta spjärn han provade några gånger men insåg att när han då gapade låg bettet helt löst i munnen och det tyckte han nog själv var väldigt obehagligt så det slutade han med ganska omgåände.

Han är och kommer nog alltid vara den gapande typen men rider man ordentligt så gapar han inte men börjar man slarva eller att han är på väldigt dåligt humör då åker käkarna upp men det är så sällan att jag inte anser att jag behöver nosgrimma på honom.

Ska väl nämnas att tänder och bett är kontrollerad flera gånger och att jag rider på Novabett som jag dessutom har slipat ner till minimal tjocklek

Vad glad jag blev över att jag inte köpte den!
Såg den på H**ks och tänkte "Vilken smart nosgrimma som gör att bettet ligger fritt! Den ska jag köpa".
Som tur var hade jag inte tillräckligt med pengar och köpet blev aldrig gjort.
Jag hade ingen aning om att den hade en annan funktion än att låta bettet ligga fritt. Fy på h**ks!
Föresten verkar inte H**ks vara så duktiga på information om sina grejer överhuvudtaget? Kräktes nästen på en bettguide, så dålig var den.

Som en parentes kan nämnas att nosgrimman från start hade denna beskrivning, men protesterna blev stora och beskrivningen ändrades till att vara en korrigeringsnosgrimma för att nu återgå till den här beskrivningen. Om de hoppas på att ingen har sett det, eller vad det nu kan bero på vet inte jag.

Som en parentes kan nämnas att nosgrimman från start hade denna beskrivning, men protesterna blev stora och beskrivningen ändrades till att vara en korrigeringsnosgrimma för att nu återgå till den här beskrivningen. Om de hoppas på att ingen har sett det, eller vad det nu kan bero på vet inte jag.

Alltså den ska väl korrigera att hästen drar käken sidleds men Jag förstår inte exakt hur det skulle gå till. Skulle gärna vilja få en ordentlig förklaring. Hade förstått om bygeln Satt mot överkäken och ner mot under käken men det gör den juh inte. den sitter juh bara på övre delen och de är juh endå underkäken som rör sig och det borde ju hästana kunna röra i princip lika mycket eftersom remmarna på nosgrimman är väldigt rörliga så det borde vara samma princip som en vanlig nosgrimma bara det att det är ändast halva delen av nosgrimman som följer med rörelsen åt sidan när hästen drar käken snett istället för som men en intakt rem där hela remmen följer med i rörelsen.

Missförstå mig inte jag försvarar inte användningen av medel man inte behöver Vill bara veta hur det fungerar exakt.

Utslaget av en skevande käke kommer där bettet ligger, bygeln stabiliserar munnen så att inte detta kan ske i samma utsträckning.

Hej, mitt första inlägg på bukefalos :)

Vad tror ni om bygelnosgrimma på en häst som gapar mycket och har en tendens att hugga tag i bettet?

Har naturligtvis konsulterat veterinär/tandläkare/tränare för att utesluta tandproblem o dyl. Handlar enbart om olydnad/fix idé.

Som allt när det gäller hästar- ingenting bör vara statiskt.

Tror att denna kan funka på vissa hästar och under vissa kortare perioder alt. vissa träningsmoment.
Själv använder jag det när jag rider dressyr, men inte vid tömkörning eller skogsridning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka