Bygelnosgrimma

S

Skogssvamp

Är det någon som använder en sådan?
Varför i så fall? Det ska ju vara en korrigeringsgrimma, men på H**ks hemsida står det "Smart lösning med bågar som gör att bettet ligger fritt och inte störs av nosgrimman. Sitter stadigt på plats tack vare dubbla remmar. Bågar i mässing med svartoxiderat överdrag. En storlek, men mycket justerbar."

Är det inte lätt att luras att tro att det är bara något som gör att bettet sitter fritt?..

Sv: Bygelnosgrimma

Är det någon som använder en sådan?
Varför i så fall? Det ska ju vara en korrigeringsgrimma, men på H**ks hemsida står det "Smart lösning med bågar som gör att bettet ligger fritt och inte störs av nosgrimman. Sitter stadigt på plats tack vare dubbla remmar. Bågar i mässing med svartoxiderat överdrag. En storlek, men mycket justerbar."

Är det inte lätt att luras att tro att det är bara något som gör att bettet sitter fritt?..

Jag använder bygelnosgrimma på hästar som jag rider. Just för att den inte stör bettet. Bettet ligger helt fritt och man når hästen mycket bättre då. Jag har bara upplevt den som positiv med alla hästar jag använt den på.

Jodå nog sitter bettet fritt, men det är nog det enda som är och förblir fritt eftersom resten låses i hästens mun. Käkarna blir låsta, och det är liksom det som är vitsen med denna nosgrimma att låsa käken. Egentligen en korrigeringsnosgrimma till för hästar som har tendens till att skeva med käken, korrigeringen består i att käken blir låst av bygeln. Tanken är sen att hästen ska kunna gå över på en mer normal nosgrimma eftersom munrörelsen för hästen ska kunna ta emot bettet också hämmas. I förlängningen ger det en häst med en ganska stum mun även om bettet är fritt, och då har man ändå ingen användaning av friheten i bettet om man ändå inte kan utnyttja det.

Nosgrimmans ursprungsnamn är bugelanhalter (tyskt u) men ännu längre tillbaka kommer denna nosgrimma från sydamerika och var till för hästar som var riktigt besvärliga och den passar även in till de skarpa stångbett som ofta används. Byglarna är ämnade för att stångbetten ska få plats, så man kanske kan förstå att detta inte är något snällt föremål i grunden.

Boj skrev ett väldigt bra inlägg.

Det är inget annat än en korrigeringsnosgrimma som låser fast käkposition, ingen smart vardagslösning alls!

Jaha, smart tänkt! Så långt tänkte aldrig jag, men jag har heller aldrig provat en sådan

Jag andvänder en sån av och till, varierar mellan den och en remont.
Min häst trivs bra med denna nosgrimman, innan ville han bara ha den men nu så funkar remonten bra också.

Jag spänner aldrig min bygelnosgrimma hårt, övre spännet brukar jag ha rätt löst och den undre sitter såpass att remmen inte åker ner för underläppen men inte heller hårt.
Han kan med andra ord röra käkarna eftersom den inte sitter hårt.

Ser inga direkta nackdelar med denna nosgrimman iaf inte när den inte sitter hårt. Hade fö en hästtandläkare ute för några veckor sedan och hon tyckte att denna nosgrimman verkade jättebra :)

Kan tillägga att jag även rider utan nosgrimma ibland, det funkar det med.

Senast ändrad:

För att vara petig, så är det inte remmarna som låser käken utan metallbyglarna. Så då spelar det ingen roll hur hårt eller löst man spänner remmarna, käken är låst ändå tyvärr.

Jag byter nosgrimma, och bett med för den delen, ofta. Tömkör jag brukar jag göra det med tredelat och utan nosgrimma eller bettlöst. Rider jag varierar jag mellan tredelat, halvstång, mylerbett och hackamore. Använder då både remont-, bygel- och engelsk nosgrimma, eller rider utan. Har inte märkt att min häst reagerat negativt på bygelnosgrimman. Däremot så ligger vissa modeller av remonten så långt ner att de trycker något på hennes näsborrar. (Det hjälper inte att flytta upp nosgrimman heller, då stör den bettet.) Det var därför jag köpte en med bygel. Har inte tänkt på att den skulle låsa fast käken.

Om remonten stör bettet, så innebär det i regel att själva nosremmen är för lång. Det finns remont med kortare remmar att köpa, eller så beställer man en nosgrimma uppsydd efter eget mått över nosen.

Jo men om man inte spänner remmarna så hårt så är ändå byglarna lite lösa om du förstår hur jag tänker? Jag har själv känt och det är inte låst.
Men kan tänka mig att om själva nosremmen på nosgrimman är för kort då kan det bli lite tight och på så vis bli låst.
Provade en annan bygelnosgrimma innan jag köpte den jag har, den hade för kort nosrem tyckte jag så därför letade jag efter en som i mitt tycke passade bättre.

Jag hade en diskussion om detta med min tandläkare och hon tyckte nosgrimman var jättebra på det sättet att den ger lite tryck och är inte låst någonstans. Så iaf den modellen av bygelnosgrimma som jag har sitter bra på min häst :)

Jag rider med en bygelnosgrimma. Dock har jag varit ovetande om vad för funktion den har. Hästen är alltså inte min, likaså utrustningen. Jag upplever honom lugnare i munnen med bygelnosgrimman än med en engelsk. Har köpt mig ett eget träns med engelsk nosgrimma. Då jag tycker det känns tryggare på något sätt.. Så jag varierar.

För att vara petig, så är det inte remmarna som låser käken utan metallbyglarna. Så då spelar det ingen roll hur hårt eller löst man spänner remmarna, käken är låst ändå tyvärr.

:confused:Drar man inte hårt åt remmarna så borde den inte låsa mer än någon annan nosgrimma.
Fördelen med byglarna är att nosremmen sitter lite högre upp och hindrar inte andningen som remonten+att bettet blir friare. Har en häst som är mycket mjukare och mer avspänd med denna grimma.

*kl*

En tanke: nosgrimman skall väl inte göra skillnaden på om hästen är orolig(are) eller lugn(are) i munnen? Den skillnaden bör ju sitta i andra saker, som ryttarens hand, samverkan mellan förhållande och framåtdrivande hjälper och hur bettet är avpassat till hästen.

Jag tror faktiskt att många upplever att hästen är lugnare i munnen när den just blir lite stummare egentligen.

/Malin

:confused:Drar man inte hårt åt remmarna så borde den inte låsa mer än någon annan nosgrimma.
Fördelen med byglarna är att nosremmen sitter lite högre upp och hindrar inte andningen som remonten+att bettet blir friare. Har en häst som är mycket mjukare och mer avspänd med denna grimma.

Hindrar remontnosgrimman andningen så är den fel anpassad, för hårt spänd eller fel storlek.

/Malin

*kl*

En tanke: nosgrimman skall väl inte göra skillnaden på om hästen är orolig(are) eller lugn(are) i munnen? Den skillnaden bör ju sitta i andra saker, som ryttarens hand, samverkan mellan förhållande och framåtdrivande hjälper och hur bettet är avpassat till hästen.

Jag tror faktiskt att många upplever att hästen är lugnare i munnen när den just blir lite stummare egentligen.

/Malin

Och här tror jag du slår huvudet på spiken, bygelnosgrimman förorsakar en viss okänslighet i munnen vilket inte skulle ha märkts lika tydligt om man använt något stångbett som nosgrimman egentligen är tillverkad för. Dessa är ju i regel skarpare.

Hindrar remontnosgrimman andningen så är den fel anpassad, för hårt spänd eller fel storlek.

/Malin

Faktiskt inte. Det beror på hur hästen ser ut;nosen/munnen. En del hästar har en kortare(liten )mun.Man kan ju inte dra ut hästens mungipor för att få nosgrimman i sådant läge att den inte sitter för lågt på nosen. Om inte så låser man upp bettet i mungipan ordentligt.

Islandshästar över lag har en kort mun, de har dessutom en låg gom vilket gör att så lite krafs i och runt munnen är det bästa.

Kl

Jag kan hålla med de som anser att bygelnosgrimman gör hästen stum i munnen:(.
Jag köpte av okunskap en sådan eftersom jag vill ha flera olika nosgrimmor att variera med och jag helt enkelt tyckte att den var snygg.
Jag ville ha den för attt den inte störde bettet och eftersom jag bara använder nosgrimma ibland och aldrig spänner hårt (vi får ofta stanna för att nosgrimman sitter vid munnen istället för under hakan:angel:) så fick jag ändå den här oönskade effekten

Min häst som alltid varit som vispad grädde i munnen blev helt konstig:confused: det var som om jag hade satt bettet i munnen på en trähäst...

Jag använder den inte längre ihop med bett utan jag har konsturerat om den till en bettlös variant och min häst älskar den faktiskt då:)

Min häst kan inte ha vanliga remontnosgrimmor, hennes korta mun gör att den hamnar för långt ner och jag tycker faktiskt att engelska nosgrimmor är vansinnigt fula:o därför tänkte jag att det skulle vara bra med den här konstruktionen, fy vad fel jag hade och vilket dåligt samvete jag har för att jag utsatte min häst för den:(
.
Tandläkaren vars åsikter framförs i den länkade tråden undrar jag om han har sett någon häst "in aktion" med den på, jag trodde inte i min vildaste fantasi att den skulle kunna ha sådan verkan och då har jag ändå för vana att klura ut vad saker och ting faktiskt har för verkan.
Min gå inte ner över både under och överkäken utan sitter bara på överkäken men det hjälper inte.
Min häst kan äta med den på:angel: och alltså röra käken i sidled men det hjälper iallafall inte.

Så mitt råd är att inte använda den.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka