trevligtjej86

Trådstartare
Hej..

Min häst har fått utskrivet fenylbutazon = butta... Men jag får honom inte att äta det. Helt omöjligt just nu. Så jag hoppas på att få några tips på hur jag ska få i honom detta???

Så sitter du där vid datorn och har ett bra tips så fram med det!!!

Sv: Butta.

Om hästen inte äter det blandat i mat så ta en tom spruta (utan kanyl givetvis), blanda buttan med lite vatten och spruta in i munnen.

Antar att du inte lyckas blanda det med maten? med lite extra gott till, ex äppelmos, äppelsaft etc?

Funkar inte det tar man och blandar ut det med något trögflytande, jag har tagit filmjölk, så drar man upp det i en 20-40 ml spruta ( utan kanyl självklart) och sprutar in det i hästens mun som en avmaskningsspruta.

Precis har inte fått honom att äta det genom mat alls. Inte ens med något gott i som äpplen å morötter.

Ja det hade funkat men vart får man tag i tomma sprutor? Smart att ta något annat än vatten i sprutan då borde det vara lättare att få ner.

Butta ger vi absolut inte i maten, utan på för medicinering avsedd plats. Gäller alla karenspreparat. Det är så lätt att det sprids preparatet och flyter runt i stallet, räcker med att hästen slafsar lite så har man det i hela boxen.

Sprutar i munnen, ute i spolspiltan (där inga hästar ska vara lösa och kan få del av ev. spill).

Som ovan här har skrivit, så köp sprutor på apoteket och blanda de med jätte lite vatten och sen ge han det i munnen.
Jag testad också att ge det i maten En gång, men hon vägra så insåg att de inte skulle fungera.

Lycka till=)

Jag har förstått att ända sättet att få i hästen det är att köpa tomma sprutor så jag får helt enkelt vänta tills apoteket öppnar efter påsken.

Men efter några sprutor i munnen så kmr han ju fatta att han ska få fler å kmr bli jäääätte hög gissar jag. Men men det är bara att kämpa på med att få i honom den jäkla medicinen.

Ett alternativ är att kolla med vet om Metacam kan funka istället, det brukar de äta utan problem, min kräsna häst älskar det. Så det har varit min lösning på problemet.

Gav min pålla med sprutor i munnen. Hon gillade det inte alls till o början med, men efter ett tag verkade hon fatta att det gick fortare att bara stå still :)

Lycka till. Kram

jaså det är bra att veta i framtiden.. Dock har vi ingen citygross i närheten ännu men det hålls på med bygget av en så det kommer snart :)

Jag köpte en nässköljare (en jättespruta utan nål) på apoteket för någon hundring.
Funkar jättebra !

Precis har inte fått honom att äta det genom mat alls. Inte ens med något gott i som äpplen å morötter.

Prova med äppelmos för det är sötare än äpplen och döljer buttans smak ganska bra. Det har funkat bra för mig på ett par olika hästar. Annars är metacam bra mycket smakligare men det är faktiskt inte alla hästar som gillar det heller

Vi håller på med butta till vår ponny o han äter det absolut inte med maten. Vi delar ett äpple, häller i "pulvret" lägger lite äppelbitar över o han käkar det med förtjusning!!!!

Vi håller på med butta till vår ponny o han äter det absolut inte med maten. Vi delar ett äpple, häller i "pulvret" lägger lite äppelbitar över o han käkar det med förtjusning!!!!

Vad bra att det funkar för er, den metoden har jag dock prövat ett par gånger med mycket dåligt resultat. Och TS skrev ju att hon prövat med äpplen.

Jag använder så gott som alltid ingivare och blandar medicin med lite äppelmos och ger direkt i munnen. Ju äckligare medicin desto mer äppelmos

Min häst ville inte alls vara med när man sprutade i munnen. Så jag tog och köpte äppelmos och började ge med sprutan. I början var han skeptisk, men allt eftersom fattade han vitsen och nu gäller det i stället vara snabb för nu biter han över sprutan så fort han hinner.....

Min häst ville inte alls vara med när man sprutade i munnen. Så jag tog och köpte äppelmos och började ge med sprutan. I början var han skeptisk, men allt eftersom fattade han vitsen och nu gäller det i stället vara snabb för nu biter han över sprutan så fort han hinner.....

Jag "tränar" faktiskt mina unga hästar med äppelmos just för att de ska förknippa sprutan med något trevligt som sticks i munnen den dagen man måste medicinera eller avmaska och de har snabbt lärt sig att förknippa sprutan med gott äppelmos. Tanken är att de den dagen de behöver ha medicin förhoppningsvis sväljer av bara farten

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10