Butta före röntgen??

pinky

Trådstartare
Ska röntga min fånghäst i morgon förmiddag (tisdag).
Veterinären som svarade på telefontiden när jag ringde lät otroligt stressad, och jag glömde helt bort att fråga hur jag skulle göra med medicineringen idag.

Hon äter finylbutazon nu, 1 påse morgon och 1 påse kväll, och fick alltså senaste dosen i morse (måndag morgon). Tanken var att hon skulle äta 1 påse måndag kväll, och sedan trappa ned så att nästa dos ges på tisdag kväll, osv.

Men hur brukar man göra vid just röntgen?
Ska man göra en hältautredning förstår jag ju att man inte kan ge butta på något dygn innan, men hur ska jag göra i detta fall? Ska jag ge henne en dos ikväll eller ska jag hoppa över den?

Sv: Butta före röntgen??

Fortsätt med buttan, inget som hindrar vid röntgen även om du gör uppehåll idag så lär det ändå finnas kvar i kroppen under en lite längre tid än 24 timmar.
Dessutom är det inte ovanligt med inkommande fånghästar, att dessa går på smärtstillande vilket säkert inte är en nyhet för vetten.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 186
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 376
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 522
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka