Butta, ej ihop med hö???

Fredag

Trådstartare
Var på Apoteket igår och hämtade ut en omgång Fenylbutazon. Då betonar apotekaren att "du vet väl att man inte ska ge butta ihop med högivan?". Näää... :crazy:

Brukar blanda det med betfor, men det blinker dock inte ner smidigt om man säger så. Kvällsgivan brukar behöva ligga hela natten innan den är uppäten, och hö får de ju också på kvällen.
Att bara ge honom medicinen tidigare, när det inte är hödags, är svårt eftersom maten inte äts upp (smakar ju urk).

Ska föröska med lite sirap eller ngt och se om det blir bättre.

Visste ni om detta om hö och butta? Hade aldrig hört det förut och blev så paff...

Följande är kopierat ur FASS:
Utfodring med hö samtidigt med behandling kan fördröja absorptionen genom att fenylbutazon binds till fiberkomponenterna i hö och frigörs först i blindtarmen och absorberas i grovtarmen.

Sv: Butta, ej ihop med hö???

Japps, jag visste det. Samtidigt så tar jag inte överdrivet hårt på det, då mina har fri tillgång. Buttan har fungerat som den ska ändå.

Jag brukar ge "Buttan" med en spruta så vet jag att hästen fått i sig det.
Skär av toppen på en gammal avmaskningspruta el dyl. Lägg sen i "Buttan" där o blanda med några droppar vatten så det precis binder ihop o sen ger man som en avmaskning, himla smidigt o så vet man att hästen fått i sig det. sen brukar jag fodra med hö efter en halvtimme eller nått.

Har iof aldrig hört att man inte ska kombinera "Butta" med hö

Det var ju en hyfsad lösning att göra på det sättet! :)
Har dock en häst som inte är överfötjust i avmaskningssprutor, så jag ska försöka göra fodret lite godare innan jag ger upp där.

Anledningen till att ej ge butta med hö är att då fördröjs upptaget av substansen eftersom buttan binds till fiberkomponenter i höet. Då blir den fri att absorbera först i blindtarm/tjocktarm. Butta är ett sk NSAID preparat och en av de allvarligaste biverkningar är störningar i mag/tarmkanalen. Därför är det bra att se till att buttan kan absorberas i tunntarmen som avsett istället för först i den mkt känsliga grovtarmen... Fördröjt upptag kan ju oxo leda till att hästen inte har den jämna goda smärlindring man avsett med preparatet utan att det blir flera timmar mellan givorna då hästen har onödigt mycket ont!

vi blandar buttan med lite äppeljuice och ger i spruta så som arabia beskrev. fast vi anväder 20 eller 30 ml injektionssprutor (skär av plastbiten som man sätter kanylen på)

dom flesta tycker det smakar rätt bra, på någon har vi haft outspädd juice då det "passat den hästen bättre" ;)

Kanske borde testa det trots allt...

Idag åkte i alla fall en skopa Mag- tarmbalans ner med kvällsgivan för säkerhets skull. Vill ju inte att han får problem med magen ovanpå allt.

Jag har fått veta att det inte ska ges isamband med fodringar överhuvudtaget?

Jag är högkonsument av sprutor från apoteket, de används till allt. Däribland medicinering, lite sirap eller vitaminer med buttan så går det lätt ner.

kl

Ställer mig mycket frågande till detta att inte ge det ihop med något foder överhuvudtaget. Äter själv NSAID-preparat och vet hur helvetiskt ont i magen man kan få. Även min hund äter och på apoteket sa man att man ska vara försiktig med att ge på fastande mage. Hennes mage blev mycket bättre sedan jag börjat ge preparatet direkt efter hon ätit.

Visste ni om detta om hö och butta? Hade aldrig hört det förut och blev så paff...

Följande är kopierat ur FASS:
Utfodring med hö samtidigt med behandling kan fördröja absorptionen genom att fenylbutazon binds till fiberkomponenterna i hö och frigörs först i blindtarmen och absorberas i grovtarmen.

Ja, jag brukar alltid läsa bruksanvisningen mm i paketet när jag skaffar ett nytt medicin till mig själv eller mina djur och där står det ;)

Min lilla gubbe fick i Betfor före morgon och kvällshöet och det funkade ändå. Det står att det fördröjer, inte att det förhindrar. Så oroa dig inte för mycket.

Får du ut sprutor från Apoteket utan recept? De brukar vara lite restriktiva med det har jag erfarit. Har visserligen lyckats själv också efter lite övertalning samt förklaring vad det ska vara till. Jag menar, en 30 ml spruta ska knappast användas till att injicera droger...:crazy:
Och utan kanyler är det ju rätt svårt ändå!:smirk:

Nu ger jag typ en timme innan resterande foder, men eftersom allt inte blir uppätet direkt så är det inte "perfekt", men kanske rätt ok ändå.

Nu minns jag inte om du har små barn el. något större sådana (men har för mig att du hade någon/några iaf)
Men när jag har köpt flytande alvedon till dottern så har jag fått med en spruta + en sådan där grej som man sätter på flaskan för att få upp i sprutan utan spill.
Har inte fått det med varje flaska men de brukar fråga om jag behöver en sådan.

Så det kan ju inte var SÅ svårt för dem att skicka med en till dig:confused:
Hade väl varit en sak om du ville ha med kanyl men det var det ju inte frågan om här.

Nä, inga barn hos mig inte! :rofl:
(Liiite allergisk där...)

Jag har försökt tidigare att få ut sprutor alltså, och lyckats. Men inte utan övertalning och stora förklaringar. Jag antar att syftet med att begränsa spridningen av sprutor helt grundar sig på att man inte vill underlätta sprutmissbruk (av narkotika alltså) och då torde dessa jättesprutor helt falla utanför ramen.

Något slags reglemente verkar de ha som säger att sprutor inte "får" lämnas ut till folk. Det beror säkert på utförandet också, vissa är ju inte konstruerade för att sätta kanyler på och de är väl alltid ok antar jag.

Precis somd us äger så sprutor är receptbelagda, oavsett storlek. Exakt varför, om det bara är för det inte ska hamna i missbruksleden vet jag inte, men även 'jättesprutorna' (30 ml t ex) har ju koppling som gör att de går finfint att koppla dem på även finare kanyler. Dvs de GÅR att knarka med, även om det känns aningen.. bökigt? (Inte för jag provat dock, så vad vet jag) :devil:

Och det kan vara ett helsike att få ut sprutor utan recept. Det du kan göra är fråga vet nästa gång h*n är ute om du kan få några, brukar inte vara problem. Annars får man liiiirka med apoteket, jag har lyckats ibland och misslyckats ibland men har nu sett till att jag har ett 'lager' =)

Jag är bundis med tanterna på apoteket här. Kanske för att jag överhuvudtaget är högkonsument på apoteket, det är faktiskt något positivt med att vara kroniskt sjuk. :idea: De har aldrig ifrågasatt mig, bara undrat vad jag ska ha det till. Jag vill ha sprutor i olika storlekar utan kanyler. Får skriva på ett papper med underskrift och vad de ska användas till.

Annars kan man passa på att sno med sig några från Helsingborg när man är där. :angel:

Ingen fara! Vi är några som har kvar våra nyckelben som avatarer när det var en kul tråd på Senior för rätt länge sedan. :)

Till alla:

Går det inte med lite sirap så går det med lite mer! :d
Dvs mkt sirap löste aversionerna...

Liknande trådar

Hästvård Hästen äter butta två gånger om dagen och det blir med automatik att den som fodrar morgonen eller kvällen (när jag inte kan vara där)...
Svar
2
· Visningar
1 117
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka