Busig 1 åring

yasmineA

Trådstartare
Hej, har ett fjordingsto på 1.5 år. allt har gått bra men sista tiden har hon börjat stegra o busa när det kommer bilar eller händer nåt kul, tror mest att det är för att hon vill vara med o leka, men det är inte så kul att stå där på vägen med en häst som stegrar o bockar. Har repgrimma o försöker rycka ner henne, i övrigt är jag bara lugn o försöker vänta ut henne. har repgrimma men funderar på om nåt annat funkar bättre, bettlöst eller finns det nån western eller NH utrustning tex, vill inte ha nåt bett i munnen på henne.
Skulle ni sluta gå ut med henne ett tag, eller ta i mer med hårdhandskarna?:confused:

Hon går på lösdrift, tillsammans med mitt gamla sto så jag vet att det inte blir så mycket bus i hagen.
I stallet är hon go o gla o kan nog det som hon borde vid sin ålder. Stå uppbunden, verka hovar, gå in i transporten o går jättefint att leda i grimman när hon är koncentrerad.

Tacksam för lite tips:bow:

Senast ändrad:
Sv: Busig 1 åring

Är du alltid ute med henne ensam eller tar du sällskap av någon äldre häst? Annars är ju det ett hett tips, att ha med t ex det äldre stoet om hon kan uppföra sig i trafiken. :)

det har jag kommit fram till också!! jag har också en 1,5 åring precis kastrerad så jag måste motionera honom varje dag... när den stora är med uppför han sig jättebra och går och blir longerad jättefint... men när jag är själv med han så funkar det bra i ca 5-10 min sen vill han leka och tappar koncentrationen då bockar han och stegrar och håller på och vill inte alls lyssna på mig...

Jag tror pållen ser det som en anledning att busa till det hela. Den har nog överskottsenergi och är understimulerad.

En större flock skulle ju antagligen ta bort det mesta av det där beteendet men jag vet också att det inte alltid finns möjlighet till det.

Jag har själv en 1,5-åring men den går på lösdrift i större flock. Han har också perioder som är värre än andra. Då låter jag bli honom helt enkelt. Är han jävlig så får han gå i hagen 2 veckor och sedan börjar vi om där vi slutade :)

Ge hästen mer saker att göra i hagen. Lägg in granar att tugga på, fotboll/medicinboll att leka med osv...

Jag tycker inte du ska "ta i med hårdhanskarna" och straffa hästen för att den är understimulerad. Av det du skriver tycker jag det låter som den är det i alla fall..
Självklart ska hästen lyssna på dig men det känns som ganska provocerande att ut och gå i koppel ensam med en understimulerad unghäst....

Senast ändrad:

Hej, jag antar att ni har rätt att hon är understimulerad o just nu har jag inte möjlighet att ta hit nån mer häst. Har med det gamla stoet i bland, hon är 100% trafiksäker, men det är just ingen skillnad. Ska försöka skaffa en roligare sällskapshäst till våren, man vet ju inte hur länge gamlingen hänger med. Ska också försöka komma i gång med lösgalopp o nåt litet skutt, bollarna vill hon inte leka med.:(

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 176
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 669
Senast: scizofren
·
Hästmänniskan Jag har en kallblodstravare som jag älskar väldigt mkt! Han är en bra vän (om an något tjurig ibland) och hur go och snäll att hantera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 343
Senast: ZaNdRoRiA
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 206
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?