A

Akustik

Jag blir så less.. Min häst är såå jobbig just nu.. Han flyger i luften för minsta lilla sak..
Ex.
Vi kommer ridande i ridhuset, vanligt arbete.. sidvärts m.m. Absolut inget slapparbete, heller inte värsta passet.. Han ser en bajshög och typ brallar iväg 4 språng innan jag fått stopp på f*nskapet.
Det är inte som om att det händer nån gång ibland.. utan ja.. minst 2-3ggr / ridpass.

Vet inte rikigt vad det beror på, han har nerverna på utsidan.. Det är inte för att ahn har ont ngnstans.. utan han gör det lixom för att det är roligt..
Hur kan man omvandla den energin till "arbetsenergi"? Bör jag rida hårdare?
Han är ganska mkt fullblod (25%) och är svår att trötta ut...

Men han är ju en jättejätte finhäst, och om vi nu ska ut och tävla till våren så vill jag ju kunna rida på ordentligt inne på banan, utan att riskera att flyga av..
 
Sv: Bushäst!

Jag har också en häst som kan vara lite på tårna. Tittig och studsar gärna lite extra för småsaker.
Jag ser det mest som ouppmärksamhet och olydnad faktiskt. Okej om han blir verkligt rädd för nånting, men att studsa runt för en fläck på väggen eller en bajshög är inte riktigt rädsla utan mest "fjanterier".
Jag hade försökt aktivera hästen lite mer, alltid försöka hitta på nåt att pyssla med, rida skolorna, lite kluriga övningar etc. för att få hästens uppmärksamhet. Blir den ofokuserad och tittig så hade jag vänligt men bestämt påpekat att "hallå lyssna på mig, nu gör vi det här, busa får du göra i hagen!"

Nirak
 
Sv: Bushäst!

Kan det vara för mycket energi han har. Har du tittat på fodret om det innehåller för mycket energi. Har hört att höet ska innehålla mycket energi. Nu när det börjar bli kallt så blir de ju piggare också så då kanse man få ta bort lite kraft foder.

Annars är det nog som Nirak säger. Att han är lite olydig och hittar på egna saker att göra. När du rider och det är ju inte okej.

Hoppas det löser sig. Lycka till....
 
Sv: Bushäst!

Tycker du har fått bra råd, se över foderstaten till att börja med (många hästar äter alldeles för mkt kraftfoder eller ett kraftfoder av "fel sort"). Hur ofta rids hästen?
 
Sv: Bushäst!

Mjoo.. Han rids 6-7 ggr i veckan. Så fler ggr i veckan ska han inte röra sig.
Har kollat på foderstaten, han bör äta så mkt energi han äter nu.. Har diskuterat det med foderrådgivare och så..
 
Sv: Bushäst!

Joo.. jag tror att du har rätt. Det är just i "transportsträckorna" mellan de olika övningarna som han busar. (förutom de gånger då han blir rädd på riktigt). Så ja, jag ska försöka att hålla honom mer aktiverad.
Sedan så tror jag att han har blivit lite uttråkad också, nu när det har varit så taskigt väder + mörkt på kvällen så har vi inte kunnat rida ut så jag har ridit väldigt mkt i ridhuset. Sedan så har han inte gått ute så mkt i hagen varje dag (han hatar vatten, står i ena hörnet i hagen HELA dagen) så att han samlar på sig en hel del energi till ridningen.. Och när han tycker att det börjar bli lite halv trist så gör han det ju roligare, vilket jag kan förstå.

Så ja, imorgon ska vi ut och busa :) Ställde in helgens 2 träningar också.... :(
 
Sv: Bushäst!

du kan ju kanske tömköra honom någon gång i ridhuset så du kommer åt att säga till honom.
och kanske variera vad du gör. så han inte tycker d blir för alldagligt...

d e ju bra dom går ute i hagen :) och va bra att ni ska ut och busa :banana:

du har fått många bra tips lycka till :rofl:
 
Sv: Bushäst!

joo :) tömköra brukar vi göra ibland. Det är ett bra sätt att få bort överskottsenergin dagen efter han har vilat.. Det går bra, han är väldigt lydig och så.. Lyssnar direkt. Brukar ta några bocksprång.

Ibland så tömkör jag en stund innan jag rider, för att han ska ha brallat av sig det värsta men ja, det är svårt att trötta ut honom, så det gör inte så himla stor skillnad faktisst.

tack för ditt svar :)
 
Sv: Bushäst!

Om min häst brallade för en bajshög så skulle den få göra trehundratrettiosju övergångar, till att börja med..

....på första varvet

Bästa sättet att sätta lydnad i en häst.
 
Sv: Bushäst!

Se det som en tävling! Den som sysselsätter den andra först, vinner!

Lycka till! :)
 
Sv: Bushäst!

Mjoo.. övergångar brukar vi syssla med. Och ju mer han busar desto kortare blir dom.. involverar både halt-skritt. skritt-trav trav-galopp. halt-galopp.. jaa.. blir ju en del variationer.

Men grejjen är den att han är så oförutsägbar.. han kan gå hur fint och lugnt som hellst och sen smäller det. Och nästa gång kan han vara som att sitta på en bomb och sen smäller det.. hehe.. Men det är ju värre när man sitter där och inte är beredd..
Men jaja.. Som en tränare i mitt stall sa "Han är ju rörlig iaf". När A brallade iväg för att han tände en extra lampa i ridhuset.
 
Sv: Bushäst!

Haha, ja, har en bomb i stallet också! precis lika dant. Alltid lika spännande när man rider...inte alltid önskvärt men vad gör man? bara att låtsas att det regnar. jag var också frustrerad i början men nu har jag liksom insätt fakta och accepterar tösen som hon är!:)

Lycka till!
 
Sv: Bushäst!

hehe låter som min kille det där..speciellt i början av ett ridpass(och ALLTID i skogen:D )...så fort man rör han lite med skänklarna så piper han o busar..men sticker inte eller nåt utan typ steppar runt o laddar ordentligt först o sen smäller det:rofl: inte alltid så kul om man sitter i dressyrsadeln med uberlånga stigläder haha..men men bara låtsas som att det regnar, plocka upp tyglarna och fortsätta med det man gjorde när han e klar:angel:
 
Sv: Bushäst!

Joo.. Jag har ju börjat vänja mig.. han har ju trots allt varit så här sedan jag köpte honom för 2 år sedan :angel: och det har väll sin charm också..
 
Sv: Bushäst!

Jag rider en häst som kan vara duktigt olydig.
Mest på grund av bekvämlighet och överskottsenergi. Nu när det är jätteblött överallt och det inte längre finns några stubbåkrar att låta henne rasta sig på är det tufft, och den senaste veckan har hon mer eller mindre bara gått och samlat energi, trotts att hon fått ordentliga pass på ridbanan. Boven i mitt fall är 1. att solen går ner så tidigt, vågar inte rida ut på henne när det är mörkt. Trafik +mörker + steppig häst.. nej tack. 2. Det kassa underlaget som sagt och 3. jag själv som ryttare, eftersom det ju är jag som rider henne.

Om du tror att det beror på överskottsenergi kan du ju testa o göra som jag gjorde idag, longerade hästen och hon fick "hoppa av" sig utan ryttare på ryggen. Därefter red vi ut, och hon uppförde sig som en ängel (tror faktiskt inte att hon skyggade en enda gång, trots att vi red förbi högar med betor).

I ditt fall låter det ju dock mer som om han letar lite egen stimulans när han själv anser att han inte får tillräcklig, och hittar egna saker att reagera för.
 
Sv: Bushäst!

Till alla

förresten, hur skulle ni hantera en situation där ni rider en häst som börjar "dansa" mitt över en lång, rak (gasvänlig..) 70-väg? Den är inte väldigt trafikerad, men det kommer ett par bilar med jämna mellanrum.
Med "dansa" menar jag steppar fram och tillbaka över vägen, allmänna konstiga hopp och krumelurer, stegringar, ryggningar. Hästen är totalt ignorant för ryttarens hjälper, vid framåtdrivning ( röst, skänklar och ev. spö) står hästen och samlar energi och man känner att den är påväg att lätta framåt, antingen "rakt upp" (inte rakt upp, men mer än en liten proteststegring), eller ett hopp åt sidan.

Inser naturligtvis att det är brist på lydnad som är själva problemet, men hur skulle ni hantera en sådan situation när ni väl sitter där?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp