Busfröet Zorba

Amha

Trådstartare
Jo, busfrö är vad hon är och ibland blir man helt tokig. Vi i familjen har ju både skola och arbeten att gå till och varje gång man kommer hem har busfröet Zorba hittat på nåt som hon tycker är väldigt roligt. Det kan vara alltifrån att springa rundor (helt okey) till att dra fram vinlådor när hon blir törstig :eek: Nu råkar hon ju alltid få tag i de tomma vinlådorna som tur är men det är ändå ganska besvärligt när det ligger en massa söndertrasade grejer över hela golven. Det senaste är att bita sönder böcker vilket blir rätt dyrt i längden.

Zorba är en schäfertik på ungefär 1½ år som är väldigt aktiv av sig. Vi bor på en gård med henne, en schäfer till, 6 katter, 5 får 4 hästar osv. Zorba är alltså inte direkt ensam när hon är lämnad hemma och när vi är hemma är hon i princip alltid ute och leker med nåt. Åtminstone den andra schäfern kan hon leka med om hon så skulle önska. Vi har börjat gränsa av rummen där det blir dyrast att ha henne så hon får vara i köket och hallen under sina busperioder.

Jag kan väl tillägga att det gör detsamma om hon är ensam 5 minuter eller 5 timmar. Något hittar hon på ändå. Ett tag hade vi henne i stallet under den tiden men jag tröttnade på att behöva städa stall och plocka upp mina flistuggade grimmor eller vad det nu är som hamnar i hennes käftar så det blev enklare att städa bort allt som kunde tänkas komma i hennes väg, men hon hittar alltid nåt i alla fall. Hon har fått en väldig massa leksaker som hon kan sysselsätta sig med, vi har provat med godisgömmor, tuggben, motionera henne innan vi åker iväg osv osv. Nu är det ganska tomt på idéer.

Är det någon som har en bra idé om vad man kan prova som nästa grej? Bur är uteslutet, då får hon hellre bita.

Sv: Busfröet Zorba

Biter hon som en protest mot att bli lämnad ensam, eller är det något hon gör av separationsångest?
Eller är hon helt enkelt undertimulerad? Hur mkt är hon ensam (utan människor) om dagarna?

Man får helt enkelt försöka hitta orsaken till beteendet innan man kan göra något åt det tror jag.

Min hund som alltid varit väldigt cool med att vara ensam drabbades av separationsångest en period och började bita sönder saker, ffa innehållet i tvättkorgen och papperskorgen råkade illa ut men även mina bästa mysbyxor :(

Var bara att börja om med ensamträningen.
Nu händer det ibland att han av trots (om han haft för lite att göra ngn dag eller hans mage krånglar och han fått hoppa över ett mål) käkar upp ett par trosor...

Enligt våra teorier har hon för lite att göra men vi kan inte komma på vad vi kan göra åt det. Vi måste ju plugga och jobba och sånt. Jag tippar på att hon och Nisen är hemma runt 5 timmar i vanliga fall när de är själva, men det spelar som jag skrev innan ingen större roll hur länge de är ensamma. Hon lyckas hitta på bus oavsett.

Zorba är ju som sagt en väldigt aktiv hund som tycker om att hitta på saker och finns det inga roliga saker (träning, ute och busa, simma ...) så gör hon bus. Allt för att få dagen att gå snabbare. När vi kommer hem pysslar vi ju väldig mycket med henne, hon är med ut och matar hästar, nu när sommaren är här går vi ner till sjön så hon får göra av med lite överskottsenergi, promenader, gos, lek och ja, massa saker som vi hittar på tillsammans med henne så att hon ska vara glad. Det är hon också, hon är nog den gladaste och den mest positiva hunden jag har träffat.

Det är ju inte direkt att hon är ovan att vara själv heller då vi alltid har varit noga att träna ensamträning med våra små hundar när de var valpar just för att slippa den här typen av problem. Det är ju inte alltid hon kan hänga med till jobb och sånt heller vilket är lite synd. Man skulle jobba med djur så hade det varit så mycket lättare :idea:

Vad tränar ni hunden med, dvs aktivering för hjärnan, till skillnad från att "hänga med" och att busa?

Mestadels vardagslydnad, tyvärr. Tanken är ju att hon ska ut på hundklubbar och sånt men av olika anledningar har det inte blivit av än. Det är ju min brors hund så det är ju hans ansvar mestadels. Tror du att problemet kan ligga i detta?

Ja det låter som att hennes hjärna har frö lite att pyssla med! Väldigt enkelt och lätt är ju att börja med tex spår, brukar ge glada och tillfredställda hundar som sover gott länge efteråt

Spår är nog nåt hon kan ha kul med. Hon hittar alltid massa goda dofter i marken att följa när man är ute med henne. Det ska jag kolla upp. Senaste inlärningen är att ta in ved, hon är verkligen engagerad i det man vill göra med henne och älskar att vara duktig. Hon är lite utav en hemhjälp här, bortsett från att hon inte städar efter sig när hon har hittat på bus under dagen, haha.

Min hane gillar spåret starkt.
Han var otroligt jobbig som valp och unghund. Gjorde bus så det stod härliga till och idag är allt borta :laugh: Han kan ta med sig saker ut i protest men lägger det oftast på gräsmattan. Det jag hittade sist var en klädvårdrulle som han hade hämtat i min resväska.

Någon sko kan han hämta och lägga ut om han tycker vi är tråkig :D Sedan är han snabb in i en av döttrarns rum för att hämta en gosdjursgroda. Om han kommer en bit med den så lägger han den i korgen.

:rofl: Jag glömmer aldrig när jag fick gå och samla ihop våra underkläder på gräsmattan :rofl: Jag hade precis vikt och lagt i från mig det på en byrå, när jag sedan kommer ut efter ett tag ligger underkläderna utspridda på tomten :o :D

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 730
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 521
Senast: Sel
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 297
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 667
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka