Bus i ridhuset

Anyo

Trådstartare
Tänkte höra vad man kan hitta på med hästen i ridhuset i "bus" och "lek" väg. Ibland känner jag att det kanske kan va skönt för damen att bara få springa runt helt lös i ridhuset och "busa" ur sig. Ex bocka slå bakuter mm :) Jag har börjat lite smått men inkallning av henne vilket går bra :) Men finns det liksom inget "bus" häst och ryttare kan göra på marken? är så fruktansvärt fantasilös så det är inte klokt:o Vad gör ni ?:)

Sv: Bus i ridhuset

Gillar hon att hoppa?
Bygg lite SMÅ hinder som hon kan dra över. Annars är det ju otroligt bra att gå över pressenningar och plastpåsar, men det blir väl snarare träning än bus ;)

Har hästen hästkompisar så behöver den inte busa med sin ryttare/ägare. Oftast så förstår hästen inte särskilt mycket, när man ska börja "busa", hästar och människor busar på helt olika sätt.. När hästar busar med varandra så stegrar dem, knä böjer, naffsar och jagar varandra -kanske man inte vill som människa, göra med sin häst.

Har hästen mycket energi så släpp den lös i ridhuset en stund, eller lös hoppa två hästar samtidigt, det brukar hästarna tycka är roligt!

Men varierad träning i olika miljö är det bästa man kan ge sin häst, då tröttnar den inte (lika lätt) och får bra med muskler / kondis också.

Inte riktigt på ämnet, men i förbigående, att tänka på:

kolla med den som äger ridhuset huruvida lek och bus med hästen lös där den slår brallar, gräver och rullar sig osv, är ok i ridhuset. Många såna "lekar" sliter otroligt och förstör underlaget, varför det är vanligt att man faktiskt inte som ägare till ridhuset, vill ha såna "lekar". Tänk på detta, då det ju även drabbar dig, om underlaget blir dåligt för att hästen lever rövare lös.

Jag tycker det är bättre att hästen får gå i hage dagligen, och busa av sig där, med sina artfränder.

De ridhus som har stora speglar brukar inte vilja ha lösa hästar.
Annars får väl hästen busa... om den har lust.

oftast går de bara o luktar på skithögar:rofl:

Jag har fått min häst att följa efter mig, stanna när jag stannar, backa när jag backar osv. Ställer upp ett hinder ibland och springer vid sidan om det och hästen hoppar. Det tycker han är kul.:laugh:

Nu är det ju familjens paddock vi busar i, men kan tänka mig att det inte är så uppskattat med en häst som rullar och gräver i ridhuset.

Inte riktigt på ämnet, men i förbigående, att tänka på:

kolla med den som äger ridhuset huruvida lek och bus med hästen lös där den slår brallar, gräver och rullar sig osv, är ok i ridhuset. Många såna "lekar" sliter otroligt och förstör underlaget, varför det är vanligt att man faktiskt inte som ägare till ridhuset, vill ha såna "lekar". Tänk på detta, då det ju även drabbar dig, om underlaget blir dåligt för att hästen lever rövare lös.

Det är mitt/Familjens ridhus så det är lugnt :) Bor på en privat gård:)

Gillar hon att hoppa?
Bygg lite SMÅ hinder som hon kan dra över. Annars är det ju otroligt bra att gå över pressenningar och plastpåsar, men det blir väl snarare träning än bus ;)

DET lät mkt bra :) Dock skulle jag aldrig få över henne över en pressening :D

Jag skulle nog inte våga busa med min (eller någon) häst. För stor risk att både jag ock pollen skadar oss. Busa får de göra i hagen med mig vill jag ha lite diciplin. Sen betyder det ju inte att det måste vara tråkigt. Det kan vara väldigt kul att träna in trick osv :)

ja menar ju givetvis inte att den ska springa i 120 galopp så den går omkull :O Ja syftar mer på ex som du säger lite trick kanske som även hästen är nyfiken på. Bollar ? :)

Nej det trodde jag inte heller. Men det behöver inte gå i 120 för att ngn ska skadas.

Men då har vi olika uppfttning vad som ingår i 'bus' :) Testa med en boll. Vi hade en häst som ÄLSKADE sin fotboll, så söt var han :love: Annars är ju bra trick ex: stanna kvar, inkallning, flytta sig, följa dig när du går mm :)

DET lät mkt bra :) Dock skulle jag aldrig få över henne över en pressening :D

Då har du ju en solklar anledning att börja träna på det :idea:
Börja på ruta ett, dvs att hon får gå fram till den på egen vilja, nosa på den lite o upptäcka att den inte är farlig. Lägg ut den i ridhuset o låt henne ta första steget. Överdriven beröm när hon närmar sig eller går fram till den.

Ren lek med hästar brukar inte vi människor passa för, vi är lite ömtåligare. ;)

Men om din häst är rädd för pressenningar tycker jag det är jättebra om du övar på det i hennes takt, det stärker banden mellan er om du kan visa henne att saker inte är så farliga, även hennes egna psyke stärks av att övervinna sina rädslor.
Annars finns det ju sådana här jättestora fotbollar att skaffa, vet att en tidigare medryttarhäst gillade att sparka på en sådan - den nådde honom nästan till bogen.

Ren lek med hästar brukar inte vi människor passa för, vi är lite ömtåligare. ;)

Men om din häst är rädd för pressenningar tycker jag det är jättebra om du övar på det i hennes takt, det stärker banden mellan er om du kan visa henne att saker inte är så farliga, även hennes egna psyke stärks av att övervinna sina rädslor.
Annars finns det ju sådana här jättestora fotbollar att skaffa, vet att en tidigare medryttarhäst gillade att sparka på en sådan - den nådde honom nästan till bogen.

Det tycker jag låter jätte bra :) vart kan man få tag i en sådan boll ?:)

Det tycker jag låter jätte bra :) vart kan man få tag i en sådan boll ?:)

Jag hittade ingen som ser ut exakt som den men här finns en lite mindre specialbyggd hästfotboll:

http://www.tumbleweed.se/wpt/view/73/673/36673/

Och så har jag hört om de som kör med pilatesbollar till sina hästar, de är mycket större bollar men kan tydligen vara lite ömtåliga:

http://www.onlinesport.se/index.php?cPath=144_150

Man får dock hålla koll så hästen inte gör någon hemsk vurpa med den där pilatesbollen, vissa kan bli lite väl vilda med den. :D

http://www.youtube.com/watch?v=SClySGGdvlU

Jag har en pilates boll till min häst, Dom är väldigt tåliga för vikt, han kan ligga på den utan problem men den tål dock inte att han biter i den... ;)
Jag tycker den är super (han med):D
Köpt på Rusta!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 132
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama