Vira

Trådstartare
Nu ska kisse, som i vanliga fall är utekatt och rör sig massor, hållas så stilla som möjligt i minst fyra veckor pga en bäckenfraktur. Har någon några tips på hur man ska få ihop det? När hon går lös i huset hoppar hon och springer vilket absolut inte är ok. Hon äter smärtstillande och verkar inte ha ont alls, dock har hon problem med att få med sig bakdelen vilket naturligtvis ökar skaderisken ännu mer.

Enligt veterinären skulle hon "bara" hållas stilla och inomhus, men enligt vad nätet + en annan veterinär säger så är det absolut burvila som gäller för den här typen av skador. Men hur får man katten att ta det lugnt? Just nu vill hon bara rymma (och lyckades också i och med att buren vi gjorde inte hade tak, så vi måste försöka få tag på en annan hur det nu ska gå till :meh:). Är det möjligt att katten lugnar ned sig med tiden och accepterar att vara i bur? Finns det något man kan göra för att underlätta typ leksaker katten kan hålla på med utan att röra sig?

Finns det någon som har några idéer, eller erfarenheter från konvalescenter? :(

Jag har haft katt (15 veckor gammal...) på burvila. Det finns inget vettigt sätt att hålla dem lugna annars, om man inte har tillgång till ett lågt möblerat rum att ha dem i.

Vi skaffade en hundbur av största möjliga slag. Finns ofta billiga begagnade. Därinne fick hon ha en liten kattlåda, en bädd och en pytteliten klösstolpe. Allt foder fick hon ur aktiveringsleksaker för att sysselsätta hjärnan lite, men det var ju inte världens lyckligaste katt direkt.

Aktiveringsleksaker för maten ska jag leta upp! Det där med lågt möblerat rum, vi har egentligen den möjligheten, MEN det blir i så fall i ett annat hus på gården = supertrist för katten att vara där själv. I och för sig är det å andra sidan kanske bra med en ny miljö i och med att det kanske kan göra det naturligare för henne att hålla sig stilla? Men som sagt himla trist för katten att bara ha sällskap ett par timmar om dagen i så fall :(. Annars får det bli en hundbur, det verkar finnas några begagnade i närheten även om jag egentligen hade velat ha lite större :).

Kanske ge något balanserande som Calmex (finns receptfritt hos veterinär) och en Feliway-plugg i rummet där buren står?

Hoppas kisse kryar på sig snabbt!

Kan man inte bygga bur av kompostgaller? Då går det ju att göra lite större än en vanlig bur. Givetvis med galler ovanpå då också.

Ge maten i aktiveringsleksaker (t.ex fodertorn, små burkar, i papprullar) så katten får använda hjärnan och det tar mer tid att äta.

@cili Åtminstone mina tar sig ut ur kompostgaller på nolltid, om man inte bygger med fast tak och botten och buntband varje decimeter. Då har man visserligen en massiv bur men svårt att sköta katten :-P

De tar sig ur en normal hundbur också om man inte förankrar vissa delar med buntband, men där är åtminstone en större del av konstruktionen fast.

Jag tänker mig att risken med en skadad katt och ett utbrytningsförsök är ganska stor, man vill inte gärna ha den klättrandes och hoppande?

Sen är mina katter lite mer envetna än genomsnittet så klart.

@Sassy
Mina kompostgaller sätter jag ihop med karbinhakar i massor :)
Har även använt rep för att "sy ihop" galler i den ände jag inte behöver kunna öppna.
Borde funka att göra nåt sånt, med gallerbotten och t.ex en filt över för att jämna ut golvet

De hundburar jag tänker på ser ut ungefär som kompostgaller, så det blir väl samma klättrande där?

Min hundbur är betydligt styvare än kompostgaller, och sitter ihop hela vägen runt med fasta metallfästen. Får att få något sånär liknade fästning på kompostgallret behövs hårt åtdragna buntband i varje ruta, och då är den fortfarande mjukare och vingligare (och helt omöjlig att öppna på ett vettigt sätt)? Om jag inte kör med buntband utan spännband eller hakar kan även kattungarna i 6-7 veckors ålder trycka sig igenom för att gallret sviktar för tryck.

Klättrandet kan man ju inte göra så mycket åt, men jag tänkte på problemen om katten fastnar halvvägs igenom när den hittat ett ställe att göra ett utbrytningsförsök på? Konstruktionen måste vara så rigid att den överhuvudtaget inte kan få idén att det ska gå att ta sig igenom.

Sen är som sagt mina väldigt obstinata, så det är inte säkert det gäller alla katter. Dock är det bra att tänka på att en katt som verkligen vill ut gör helt andra saker än en som bara är lite gnällig. Har man sett 5 kilo hankatt pressa sig igenom en öppning på 7 cm så (han såg platt ut, men det fanns en löphona på andra sidan...)

Ska höra med veterinären om Calmex! Feliway har vi redan, men det var en bra tanke :).

Hmm, det vi provade igår var kompostgaller fast utan tak, och det försökte hon klättra över. Vet inte riktigt hur det skulle gå om vi försökte med tak på det - å ena sidan är hon äldre och för tillfället inte så rörlig, så vi blev förvånade över att hon alls lyckades klättra. Å andra sidan är hon definitivt åt det obstinata hållet, och det låter ju verkligen inte bra om hon kan fastna halvvägs ut när hon är ensam hemma.

Usch vad svårt det här är! Det finns en hundbur på granngården som är 124x76x83, dvs större än något jag har sett i närheten på blocket. Frågan är om den är kattsäker eller om en riktigt motiverad katt kan klämma sig ut vid golvet. Svindyr också, men det kan det ju vara värt bara man vet att det fungerar. Jag får kanske be mamma åka och titta på den i första hand, och i andra hand se om hon kan köpa mer kompostgaller och få ihop något rymningssäkert av det. Själv sitter jag dessvärre i en annan stad tills på fredag, vilket inte är superbra eftersom jag är den händigare av oss.

Om ni redan har kompostgaller så det räcker till en hel bur: buntband! Hårt åtdragna, en i varje nätögla (eller varannan om det är kortsidan på öglorna som buntas). Alternativet är ju bur när ni är hemma och kan kolla till henne, och det tomma rummet när hon ska vara ensam? Det hade jag nog valt, förutsatt att det inte är för mycket transport däremellan (och om hon inte är typen som kommer försöka hoppa på handtaget trots ont).

En matta på golvet av buren brukar vara bättre än tunnare filtar som lätt snor runt.

Vi måste nog köpa mer om vi ska få ihop till ett tak också! Som det var nu räckte det precis till att ha väggen i rummet som ena sidan och gallret som andra sidan av "buren".

Ja att flytta henne emellan är ju en idé. Jag är dock så tveksam till om det egentligen är bra att lyfta henne - särskilt om hon sprattlar och vill loss så finns ju risken att hon har sönder något, frakturen ligger inte helt optimalt. Vi slåss varje kväll när hon ska ha medicinen, och det är alltid samma rädsla att hon ska göra illa sig mer. Det är inte superlångt till det andra huset, men man måste alltså gå ut med allt vad det kan innebära i sprattelväg när hon anar frihet.

Handtagen är det däremot ingen risk för, vi har så gamla hus att det inte finns några riktiga handtag, så det har katten aldrig lärt sig :).

Kan det fungera med kattbur för att flytta henne? Eller sprattlar hon för att slippa den också?

Går det att spendera mer tid i det tomma rummet så hon får mer sällskap? För i så fall kanske det vore lämpligare att ha henne där hela tiden?

Om ett par veckor när jag kommer hem för sommaren kan jag spendera mer tid i det tomma rummet så att hon får sällskap där. Innan dess blir det nog svårare när bara mamma är hemma, hon brukar ha fullt upp tyvärr, så mer än max ett par timmar om dagen är nog inte realistiskt :(.

Kattbur skulle hon nog hålla sig lugn i medan man bär henne, men tyvärr har hon starka åsikter om att gå in i den och brukar behöva att man lyfter och sedan pressar in henne med lite våld. I hennes huvud är kattbur = äckliga bilresor.

Hur är hon i sele? Kan det funka att ta ut henne i en sådan ibland för att ge lite miljöombyte?

Jag skulle inte vara så rädd för att det bara blir ett par timmar sällskap om dagen. Om hon får annan stimulans borde det gå bra när det gäller en begränsad tid

Nu är katten placerad i en hundbur inne! Har tydligen försökt att ta sig ut på alla möjliga sätt men lugnat ned sig för tillfället, hoppas att det håller. Det visade sig att mamma inte klarar att fixa i ordning rummet till henne (lite tunga grejer som måste ut), så det blir tidigast när jag kommer och så får vi se då hur hon hanterar buren och om det är läge att fortsätta med den eller prova något nytt.

Sele tror jag inte fungerar på den här katten tyvärr - hon skulle bara försöka springa iväg, och hon får ju så vitt jag förstår det helst inte gå så mycket. Det är så våldsamt svårt att veta när vi inte fick mer utförliga instruktioner än att hon skulle hållas stilla.

Jag tänker att hundbur inne är bra men sedan kanske hon kan få rasta av sig lite i det andra huset där det finns ett lågt möblerat rum? Istället för koppelpromenad kan ni ta en sväng dit så hon får röra lite mer på sig och sedan tillbaks in i hundburen.

Hmm kanske det. Det är det här med att jag inte vet hur mycket hon borde röra sig. Kanske mer stillhet först med övervakade promenader i rummet buren står i, för att senare när hon är bättre få rastas i det andra rummet lite längre perioder? Vet inte hur man ska tänka, för bäckenet är det säkert bra om hon är superstilla, men å andra sidan borde väl katter precis som människor kunna få diverse problem av att vara för stilla också. Hon är ju ingen ungdom längre heller (15 år), så då lär det väl vara ännu lättare att få följdproblem av sådant.

Liten uppdatering från Katten i Buren: Hon blev kvar i buren i rummet här i huset med övervakade promenader några gånger om dagen. Dessa har nu utökats, och senaste dagarna har jag inte vakat så mycket över henne utan bara funnits i samma rum (däremot säkrat för hopp någorlunda genom att bygga trappor till fönstren hon envisas med att vilja klättra upp i.). Det märks att hon är mycket gladare nu när hon får vara ute ur buren i alla fall ett par timmar om dagen! Hon går också mycket bättre nu och känns stadigare, så i bästa fall kan vi skippa buren helt inom några veckor :).

Jag har också gjort ett försök med koppelpromenad utomhus, men det blev ett nja på den. Först spännande och kul att gå ut, men när hon fattade att hon satt fast och inte kunde springa ifrån kopplet blev hon superstressad och kröp ihop och morrade. Så jag vet inte, det är säkert något som går att träna bort, men i och med åldern hinner hon nog få gå ut på egen tass innan hon har vant sig tillräckligt för att det ska bli ett nöje av det hela. Det är också en väldigt lättstressad katt, så det känns som att vi får lägga koppelpromenaderna på hyllan ett tag :).

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 135
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar