Sv: Burma

Vet inte riktigt hur du menar med exteriört, det finns ju massor av bilder på nätet där du kan se hur Burman ser ut.

Beteendemässigt är dom väl rätt aktiva, har vad jag har förstått ganska mycket egna idéer. Pratade med en uppfödare, hon hade en som satt och snuttade i håret på främmande. Men dom är väl inga lugna soffpotatisar direkt.

Mer information:
http://www.burmaalliansen.se/
http://www.burmaklubben.com/

Kan en katt som är svart med rödanlag (lite röda skiftningar i det svarta) och utan underull vara en burma?

En burma är aldrig svart. Den har en speciell färg som bleker ner att en nyans, så svart blir brunt. Att den är svart och röd gör den till en sköldpaddsfärgad katt, det finns på alla raser som får ha flera färger. Burmorna har ju ett rätt säreget utseende, du har ingen bild? Det går liksom aldrig att säga utan att ha sett hur den ser ut. Att den är utan underull och sköldpaddsfärgad stämme rin på dom flesta huskatterna likväl.

Så här ser en svart burma ut. Som du ser är den inte utseendemässigt svart, trots att dne är det genetiskt:
http://www.kikirikis.com/bilder/ai/hassan.jpg

http://www.granaten.net/lgh11/katt/album/
fast inga bra bilder egentligen för man ser inte riktigt hur pälsen skiftar i rött. Han är i mycket dåligt skick nu också, så vet inte hur pälsen blir sen när han fått i sig ordentlig näring.

Till exempel avelshanen GIC SW´04 Tintomara's Caesar är ju väldigt svart, ganska lik den här i färgen.

Nej, absolut ingen Burma. En Burma har mycket kortare päls och en helt annan look i ansiktet. Är det en hittekatt?

Den du visar bild på är troligen svart och solblekt.

Senast ändrad:

Ja, en hittekatt. Troligtvis är han ju någon korsning om han inte är på rymmen, men det kan ju vara kul att se lite vilka raser som skulle kunna var inblandade. Orientaliskt utseende, siames-jamande, mycket social.

Men han är inte märkt i örat och jag har inte känt något chip i nacken. Vore han raskatt så skulle väl uppfödarna ha gjort sådant.

Alla uppfödare och/eller ägare märker inte sina katter. Men vad är det som får dig att tro att det är en raskatt? Huskatter kan vara rätt ordentligt orientaliska i sitt utseende utan att det är raskatt inblandad.

Siames eller oriental två tre generationer tillbaks är mer troligt än burma. Burman ger sällan genomslag på typen, eftersom de är så nära "huskatten" i kroppsmodell. Burmor är inte eleganta, utan ska vara tunga och muskulösa. De ser ut som en nättare modell pga pälsen, men lyfter man dem känner man skillnaden.

Han har varit en innekatt, absolut ingen utekatt. Rumsren och inget intresse av att gå ut. Eftersom han har jamande väldigt likt siamesens också, något jag aldrig hört hos en huskatt/bondkatt.

Men visst kan en huskatt ha varit ren innekatt den också :)

Jag bryr mig ju inte egentligen, bara kul att se lite vad som skulle kunna vara inblandat då vi började fundera på det eftersom han är så totalt olik de andra huskatter vi i familjen har träffat och haft.

Nu är han VÄLDIGT muskelfattig och har inget kroppsfett. Han har börjat bli bättre i magen och är nu fuktig om nosen och mår bättre så snart börjar han nog lägga på sig och sätta lite muskler så då får vi se om han kommer fortsätta vara elegant och "slank" eller om han kommer bli mycket bredare.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10