Burkar till sylt.

Fryst sylt möglar extremt långsamt, så det oroar jag mig inte för.


Min djupt rotade personliga åsikt är vi i dagens samhälle mördar alldeles för mycket ätbart med socker, så jag har en liten crush på att minimera tillsatt socker omkring mig till förmån för naturliga smaker.
Så 10% är och kommer förbli 10%, sålänge sylten är under mitt våld.
Om du mot förmodan skulle vara det minsta lilla orolig för avyttrandet av den frysta mögelsylten så kan jag alltid offra mig. :angel: :d
 
Fast sylt är inte primärproduktion. Så syltförsäljning ska inte registreras hos länsstyrelsen. I så fall är det bärplockeriet som ska registreras. Och det faller troligen in under mindre mängd så kommer inte heller krävas registrering hos länsstyrelsen.

Fast när man ska tillverka och sälja till konsument, så finns vissa regler och bestämmelser som ska följas och man ska ha gk för att pyssla med den typen av livsmedelsproduktion. Om det inte blivit extremt mycket mer slapphänt sen jag höll på med sånt :)
 
Årets skörd, plockad under tre dagar.
De fyra små burkarna längst fram är dock vad som är kvar av fjolårsskörden.

Ingen glasburk har tagit skada av att frysas.
10DBC534-014E-4ABF-B93D-DB27BB4CA4B4.webp
 
Fast när man ska tillverka och sälja till konsument, så finns vissa regler och bestämmelser som ska följas och man ska ha gk för att pyssla med den typen av livsmedelsproduktion. Om det inte blivit extremt mycket mer slapphänt sen jag höll på med sånt :)
Absolut 😊 men det är kommunen som har hand om förädlade produkter. Inte länsstyrelsen. Och oavsett hur lite en producerar är en skyldig att följa den grundläggande livsmedelslagstiftningen om hygien, spårbarhet etc.
 
Absolut 😊 men det är kommunen som har hand om förädlade produkter. Inte länsstyrelsen. Och oavsett hur lite en producerar är en skyldig att följa den grundläggande livsmedelslagstiftningen om hygien, spårbarhet etc.

Därav att jag har skrivit att kontakt med miljö och hälsa ska tas om man ska sälja till konsument...
 
Jag har som sagt ett rejält antal plastburkar (stor sopsäck) som jag gärna delar med mig av... De kan åka uppåt till helgen.
Sorry, jag tackar nog nej till det här.
Det är enkla och stilrena glasburkar som jag behöver till de här - om jag nu orkar traggla mig igenom administrationen för att sälja bort dem.
 
Till slut blev det beställt två små storlekar härifrån.
Dock kunde de inte kläcka ur sig fraktpris innan beställning, vilket fick styckpriset på burkarna att nära nog fördubblas från 3,32/3,69 till 6,06/6,03.

Men det får läggas på lärpengakontot; och koka ned till att fortsättningsvis handla från en lokal biredskapshandlare.
Ja, för mig är det ju nästgårds så då är priset bra.
 
Tänkte på den här tråden när jag besökte Dollarstore på min nya arbetsort.
De hade gott om burkar med gummiring (silikon?) till ytterst facila priser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp