Burghley 2010

Sv: Burghley 2010

Går dessa hästar på vanlig slätbana som en del av träningen eller hur tränas de för att orka med tempot i terrängen? Det måste ju vara ett underlag som man törs lita på för att man ska rida på så där, menar jag - inte som skogsvägarna här där man inte vet vad som har hänt med vägen sedan sist?

Vilken runda! Blev lite svettigt där vid "bil spetsen" men så fin på många andra hinder. Fickståpäls av att titta på filmen.

Håller med, fantastisk dressyr också! RIKTIGT imponerad! :D Kul med lite äldre häst, slipper kanske ha åldernåjja för att min gröna "ponny" fyller sju om ett par månader haha! :D

Det finns på film på Burghley tv. Han stoppade i början på banan på uthoppet, såg flera som tvekade på det så det var nog rätt mastigt. Efter det såg hästen jättefin ut.

Såg du stoppet?

Absolut... jag satt en halvmeter ifrån ;)

Nerhoppet är stort men inte så stort att det är det som gör att hästarna tvekar.. har sett många hästar under många år hoppa dåligt på det uthoppet.. så det är ju något?

Jag var mest lite ironisk efter allt tjat om att Dag MÅSTE med till VM för att han aldrig har några hinderfel i terrängen :cool:

Hmm nu lät det som om jag tyckte nerhoppet var litet och det var inte alls det jag menade..:o utan förutom att det är typ ett stup efter nerhoppet så mkt som det sluttar så har jag sett många olika hindervarianter just i the leaf pit genom åren där hästarna hoppar extremt dåligt på inhoppet och jag tror inte det är den extrema lutningen som gör det enbart då dom hoppar väl på andra hinder som har lika extrem lutning.

Man blir ju extremt sugen på att rida när man ser sådana här filmer :)

Går dessa hästar på vanlig slätbana som en del av träningen eller hur tränas de för att orka med tempot i terrängen? Det måste ju vara ett underlag som man törs lita på för att man ska rida på så där, menar jag - inte som skogsvägarna här där man inte vet vad som har hänt med vägen sedan sist?

Dom flesta försöker nog galoppträna i backe då det sliter minst och får mest effekt.

Underlaget är ju A och O , proffsen där har ju med all säkerhet egna preparerade galoppslingor att galoppera på eller i vart fall ställen där underlaget är noga kollat skulle jag tro.

Chrille tränar ju i Tyskland nu och hur ser det ut där hos Elmar kan du fråga mammaberg.

Ja, det känns ju som om det där upp-och-nerandet i full galopp och dessutom hoppandet i vilka lägen som helst kräver sin tribut muskelmässigt såväl som konditionsmässigt... Dum fråga kanske men ta det utifrån mina idrottsmedicinstuder: kolhydratladdar man hästarna? och hur behandlas hästarna för att bäst återhämta sig inför hoppningen?

Glömde: antar att man jobbar med intervallträning med dessa hästar? Hur hårda intervaller går de?

Jätteglad för svar för även om jag själv inte är i närheten och troligtvis inte kommer att bli heller så tycker jag det är otroligt intressant!

Senast ändrad:

Nu är jag ingen jätteexpert och speciellt inte på foder men...

De får ju mycket kraftfoder, de hästarna jag har jobbat med har ätit ca 5-6kg/dag, ibland mer. Vanligt är väl att man fodrar med något havrefritt, "långsam energi" foder (men fortfarande rätt mycket) för att sen efter dressyren, :angel:, ge ett med havre och snabb energi.
Sen får det ju inte heller vara foder med för mycket stärkelse i, det är inte så bra för musklerna och vissa hästar kan vara känsligare än andra och få korsförlamning. Bla. mitt fullblod :grin:

Efter terrängen är det viktigt att de snabbt kommer ner i andning och rätt temperatur, därför kyler man direkt efter målgång med kallt vatten - går - kyler - går, tills de andas normalt och känns svala (vattnet man skrapar av när man kylt ska vara kallt)
För att få bort mjölksyra och förhindra träningsvärk leds de ännu mera, i bra tempo, i omgångar hela kvällen. Däremellan får de bara stå i boxen och vila sig. Har de dessutom kanske trampat sig eller fått något mindre sår gäller det att kyla massor så det inte blir värre tills nästa dag.
Hästskötarna har ofta en lång kväll framför sig på terrängdagen :D
Sen brukar de flesta rida lite på morgonen hoppdagen för att mjuka upp om de är stela :)

Intervallträning i backe är som sagt det bästa. En del rider med pulsmätare så att man kan se att de verkligen kommer upp i puls när de galopperar och för att se hur snabbt de återhämtar sig (som ju är det viktiga). Hur långa intervaller man gör är nog olika från ryttare till ryttare och också olika för varje häst.

Jag var mest lite ironisk efter allt tjat om att Dag MÅSTE med till VM för att han aldrig har några hinderfel i terrängen :cool:

Fast hans är få.. väldigt få. Kan man inte komma ifrån. :p

Samtidigt så visade Chrille att han kan. :idea: och att Grafman var supervettig i terrängen OCH banhoppningen!

Fast kan man verkligen tänka så???

Det tycker iaf inte jag, han har ju Grafman nu inte i framtiden.

Min allra högst personliga åsikt är att man tar ut det bästa laget oavsett ålder på ryttare. Det finns "ingen" framtid i denna sport bara nuet

Fast kan man verkligen tänka så???

Det tycker iaf inte jag, han har ju Grafman nu inte i framtiden.

Min allra högst personliga åsikt är att man tar ut det bästa laget oavsett ålder på ryttare. Det finns "ingen" framtid i denna sport bara nuet

Håller HELT med! Det finns faktiskt ingen framtid i denna sporten utan bara nutid, finns inget som säger att hans framtida hästar kommer vara fräscha/klara eller allt som man måste ta hänsyn till i beräkningarna vid avgång till framtida mästerskap.

Jag var också på plats och kan väl säga att nerhoppet på The Leaf Pit är grymt och mörkt, men det viktigaste är nog ändå att ha en bra linje till de smala borst-hindrena 2 galoppsprång nedanför.
Jag såg iaf. 1 ryttare som fick en utbrytning där.

CF's runda såg lugn och samlad ut, såg honom bla. på vattnet och ett par hinder efteråt, fick tom en film-snutt med honom på 3 språng.

Lite obehagligt då skottskan fick åka iväg med helikopter förståss, men hindret i sig var nog bland det enklare på banan.
Tydligen hade hon slagit skallen i ett träd som var direkt efter som de flesta fick huka sig för att komma under, någon som vet om det stämmer ?

Jag plåtade nog en hel rulle film i kanonfint väder, så jag hoppas att några kan visas upp på nätet.

Nu är man ju hel-taggad för att rida då man sett detta och jag nöjer mig med jaktritt i Hallaröd till helgen :)

Fast i mitt fall innebar en halvmeter ifrån avståndet till datorns bildskärm ;)

Härligt att vara på plats, :bump: det är en underbar bana och omgivning även om det nu var ett tag sedan jag var där sist.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 431
Senast: Grazing
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
568
· Visningar
19 648
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 712
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar