Burggraf 645

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Alphea
  • Startdatum Startdatum
A

Alphea

Hej jag undrar om det finns någon som vet något om denna hingst. Jag har ett sto som har honom i stammen och kom på att jag vet knappt någonting om honom mer än när han är född, pappa och morfar och när han togs ur avel.
Jag skulle vilja veta så mycket som möjligt som t.ex. var han hopp eller dressyr inriktad, mer om stammen,temperament och hur hans avkommer har blivit.
Mvh Alphea

Sv: Burggraf 645

Burggraf 645 var brun med stjärn, vit höger framfot och vita bakfötter. 169-189-21,5 cm.

När han godkändes fick han utlåtandet; mycket god brukstyp med bra manke, djup men ngt brant bog, stark överlinje och bra kors. Ngt tåvid och marktrång fram, korrekt hasinskening. Goda rörelser. Poäng 88877.

Burggraf var hannoveranare och importerades till Sverige från Västtyskland 1982 efter att ha gått etta vid premieringen i Oldenburg. Modern lämnade även den godkände sonen Aponti som går svår dressyt i Tyskland, och det bästa stoet vid fölmönstringen 1982.

Han var i avel 82 och 83 och betäckte då 40 respektive 44 ston. I senaste huvudbandet av stamboken hade han tio stamboksförda döttrar.

Han togs ur avel innan betäckningssäsongen 1984 eftersom han inte klarade bruksprovet. Jag vet att han också var nere i Tyskland för att göra ett 100-dagarsprov men att han inte klarade det.

Stam och bild hittar du här
http://www.allbreedpedigree.com/burggraf

Tack så mycket.
Men du vet möjligtvis inte hur hans temperament var?
Jag har hört ett ryckte om att han hade ett hemskt humör och skulle kastreras men dog på operationsbordet. Det vore ju lite roligare om detta inte var sant.

Ingen aning. Har aldrig träffat vare sig honom eller någon avkomma till honom.

Däremot har jag hört att hans ägare misstänkte att han inte utfodrats korrekt under uppväxten och att det var därför han inte höll till att göra bruksprov.

Vad hade du valt att betäcka med om du hade ett sto som var E: Alpen Furst-Burggraf-Doman ox.
Hopp eller dressyr hingst.

Jag har ridit ett sto efter Burggraf. Tachochlov är hon död nu... Tittigare häst har jag aldrig varit med om. Hopplös. Tvärstannade efter hinder ibland, men hade trots allt rätt bra förmåga och teknik.
Fölen efter henne blev lite tittiga de med. '

Vad hon hade på mödrenet kommer jag inte ihåg. Det är ganska många år sedan jag red henne.

Min häst är absolut inte sån. Hon är totalt orädd vatten är jätte kul spelar ingen roll om det är en pöl eller sjö, älgar kan man kanske leka med, att någon som går brevid henne håller en brinnande fackla gör väl inget. Väldigt lätt att rida om hon går två-tre timmar om dagen annars kan man lika gärna sätta sig på en häst som aldrig är riden.
Som mamma är hon kanon och lämnar väldigt coola föl.:)

Ärligt talat hade jag nog tänkt mig för både en o två o tre ggr innan jag satt detta sto i avel överhuvudtaget.Vad tror du hon kommer att tillföra svensk avel?Vad är målet med denna fölunge?Att sälja för 15000?se annan länk om priser på föl!!Vill du börja med avel ska du nog skaffa ett sto med bättre stam o meriter.Vill du bara ha ett eget föl-köp ett istället-det finns massor av billiga föl,tyvärr.

Du har varken träffat stoet eller hennes avkommor hur kan du då säga att hon inte är nåt att ha i avel.
Hennes äldsta avkomma är 4 år (blir 5 i sommar) har tävlat 1 m felfritt och hoppat banor på 1,15 m hemma utan problem ägaren är hel nöjd med honom och har ställt in siktet på Falsterbo.
Hennes andra avkomma (2år) såldes som föl till Blekinge naturbruksgymnasium och de var hel nöjda med honom hade inte årets föl dött så hade de varit intresserade av den med.
Jag kan hålla med om att hon inte har en särskilt modern stam men hon lämnar väldigt fina och trevliga föl så vad du än tycker så kommer jag att fortsätta avla på henne.

Ja, det finns faktiskt fortfarande folk som vill ha fina och trevliga hästar!:) Jag vill det iallafall. Oavsett stam.

Min häst är absolut inte sån. Hon är totalt orädd vatten är jätte kul spelar ingen roll om det är en pöl eller sjö, älgar kan man kanske leka med, att någon som går brevid henne håller en brinnande fackla gör väl inget. Väldigt lätt att rida om hon går två-tre timmar om dagen annars kan man lika gärna sätta sig på en häst som aldrig är riden.
Som mamma är hon kanon och lämnar väldigt coola föl.:)

Min Burggraf märr är exakt likadan (nästan iaf) TOTALT orädd för saker och ting... Avkommorna är även dem totalt orädda och backar inte för mkt... Lite bilder på Titti ser du på min hemsida samt lite info om hennes avkommor...

Och tycker definitivt hon låter som en bra avelsmärr...

Tack. HOn är verkligen super som mamma t.ex innan årets föl dog och vet var ute backa hon snällt undan så att vet jag och två pers till kunde ta hand om fölis. Hon stod snällt stilla (trots att hon var lös) när jag satt under och mjölkade henne. Aldrig träffat ett sto som är så bra med föl.:)
Kommer absolut att fortsätta att avla på henne

Vet du någonting om vad för avkommer denna hingst har? vet nämligen en hingst som heter spring time efter denna och försöker hitta lite information, om båda. ni vet inget?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 492
Senast: MML
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har noll koll på detta med avel då detta blir mitt första föl nästa är. Tänkte kolla lite med kanske mer erfarna personer, mitt...
Svar
19
· Visningar
2 256
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka