Burdrömmar

J

Juuwliaa

Kaninens utebur börjar bli riktigt dålig och det är dags för en ny! Så jag tänkte bygga en egen för att få den precis som jag vill.

Kom med tips och ideér! Jag har mer eller mindre kommit på "grunden", men någonting roligt vill man ju kanske fixa inne i buren också.

Det jag har kommit på just nu är att taket ska vara gjort av sådant... "Okrossbart" glas, om ni förstår? Så att han får inte ljus utan att det snöar/regnar in. Ett inbyggt bo, som det finns en egen liten lucka till också så att man lätt kan göra rent även där. Buren ska vara precis i den höjden så att en skottkärra kommer in under, så att det blir lätt att rengöra.

Sedan har jag också tänkt bygga som en rastbur (galler) i modell större, och sedan göra som kanske en tunnel eller något liknande så att han kan gå mellan buren och rastburen precis som han vill. Kom gärna med förslag på hur vi ska kunna bygga som en gång mellan rastburen och den riktiga buren, vill ju inte att den ska bli för brant så att han halkar och gör illa sig.

Och så aktiviteter inne i buren! Leksaker, hängmattor och allt annat skoj ni har till era djur, allt är välkommet! :)

Sv: Burdrömmar

Hm, jag funderade bara lite på, att om du har glas i taket, kommer inte det bli väldans varmt när solen ligger på?

Ska tänka lite och återkomma med tips :idea:

Fast buren kommer stå längs en husvägg och på så vis hela tiden ha skugga på sig, men det kanske drar åt sig sol i allafall?

På något vis vill jag ändå ha in en glasvägg någonstans, det blir så mörkt och trist inne i buren annars... Och på vintern snöar det in om man har mycket nät.

Hej! Våran kanin har en bur med en gård runt (buren står i gårgen) och så har han en trappa (en bräda med små ''trappsteg'') ner till gården! är det inte lite väl koplicerat med en tunnel från buren till hagen? På så sätt kan våran kanin alltid gömma sig om det kommer någon läskigt och han har skugga under buren! Och så har han stolar och en boll som han puttar på (och parar sig med:o) hen har iallafall sysselsättning! En grej som jag kommit på är att om man trär grönsaker på snören så kaninen måste stå upp för att nå den är ganska kul! Man måste ju givetvis ta bort de kvarblivande och gamla grönskaerna nästa dag men det blir ju kul för kaninen att få jobba lite för ''godiset''!:)

Jo fast jag tänkte på risken för eventuellt andra djur? I och för sig hinner väl en kanin springa undan om det kommer någonting, men min kanin är lite för social för sitt eget bästa och tror att alla djur är hans vän...

Och tex illrar måste ju kunna ta sig in på "trappan", och krypa in i buren? Låter lite riskabelt? Vi bor dessutom mitt ute i skogen och det har funnits lo och allt möjligt här... Så en säker bur är a och o :bow:

Hej!

Jag ska precis bygga ny utebur åt mina två kaniner och såhär har jag tänkt:

Den ska vara 250*70 cm. Det ska vara över-och undervåning för dom bor inte tillsammans, och från övervåningen ska det vara en tunnel ner till en rasthage och från undervåningen ska det vara en trappa ut till rasthagen.

Det jag funderar på nu är hur stor själva bodelen ska vara, först tänkte jag göra den lika stor som halva våningen men det isolerar ju inte värme särskilt bra.

Vad har du tänkt att använda för material i din bur, har fått tips om plyfa? Vad har du för botten i din nuvarande?

Lite frågor hoppas det är ok ;)

Jag håller också på med en bur på ben nu som blir 210x100. Men vad ska jag ha för slags platta till väggarna? En plyfaplatta har jag som dörr på framsidan men dom hela plattorna är ju så dyra! :o Och plywood tål ju inte väta. Finns det nåt man kan måla plattorna med så att dom tål regn och rusk?

//Annie

jag har byggt 2 burar till min kanin, än så länge.. jag brukar låta han ha samma bur 2 vintrar och sedasn bygger jag om dom, bara för att han ska få nått nytt å undersöka ^^
första buren blev avlång och på ena kortsidan hade jag hans sovrum och en "matrum" ovanför, resten var bara öppen yta, problemet med den buren var att jag hade öppningen uppåt så det snöade in..

den buren jag har nu är gjort så att den ska passa på en liten balkong så därför gjorde jag den hög med en trappa som han älskar, han kutar upp och ner för den trapan mycket =P och där har jag gjort ett hus som man kan plocka ut om man vill.. jag hade planer förut å göra en mini timmerstuga till han :P

har sågat ut alla delar, måste bara timmraihop det =)
när man ska bygga gäller det å ha mycke fantasi, de är det som är roligast.

Jag har oxå en sån där "trappa", det funkar jättebra. det sitter som en dörr på buren som man öppnar, och kan sätta dit trappan.
Men tänk efter, det är väl samma risk även om det är en tunnel eller en trappa? Om du vill skydda från andra djur, kan du sätta ett nät över rasthagen. Då kommer nog inga djur inn. Som galler kan du köpa kompostnät/galler. det är jättebra och starkt!

Du sa att du ville ha glas nånstans i buren. Det kanske är bättre med ett annat tak? Kaniner bor ju i det vilda i hålor, och vill nog ha det skyddat ovanifrån.
Jag har en vägg med galler, och resten är trä. Så då kan det bara regna/snöa in från en sida. Förut hade vi bara en gammal filt över som skydd. Men så kom vi på att man kunde köpa genomskinlig plast, jaa sån där som en vaxduk fast genomskinlig. Och så häftar man fast den med häftpistol strax under taket.Och då kan man fälla ner den när det regnar, och han ser ut!

I buren finns oxå:
*Toalettlåda, jättebra för det är lättare att städa,
*Gallerboll, som hänger på gallret, i det lägger man grönsaker+frukt så kaninen får jobba lite,
*Hus, som kaninen både kan sitta på, och i.
* Höhäck, håller höet mkt fräschare.
*Sandlåda, i rasthagen, kaniner älskar att gräva! Ta bara vanlig "sandlådssand".
*Matskål+vattenflaska, såklart. Gärna matskål i keramik, då välter kaninen inte ut den lika lätt.
*Saltsten.
Jag tror det var allt.:D

Tänk på att ställa buren på ben, det skyddar den mot kyla, nätet ska vara av den kraftigaste sorten. Inte hönsnät. Ha inte nät som botten, det kan ju skada tassarna. Ta hellre en träskiva.
Det kanske du redan vet?
Jag hoppas att jag kanske var till nån hjälp iallafall ;D
Lycka till med buren!;)

Jättebra svar och ideér! Som botten ska jag ha en plywoodskiva (eller något annat liknande material...) men som sagt inte nät :) Funderar på att ha ena väggen i sådant glas, så att det ändå blir ljusare, och inne så har han ju ett inbyggt bo så att han kan gömma sig om han vill?

Det har varit så besvärligt med att det snöar in på vår nuvarande bur, å ändå är det bara lite nät (därav vill jag ha mer ljus den här gången), därav vill jag inte ha just nät utan det är där "glasskivan" kommer in ;)

Med tunnel har jag tänkt en som hela tiden är öppen, så att han kan gå ut när han vill, ut på gården till sin rasthage (som kommer vara av nät). Där blir jag väl tvungen att ha nät tak också med tanke på risken för att få in djur och så. Förstår ni hur jag menar?

Har du provat plywood som bottenmaterial förut? Jag har hört att plastplyfa ska hålla bäst, jag är rädd att plywood ruttnar fort av kisset eller har du en låda över?

Någon som vet om plastplyfa är giftigt, eller om det är något annat material som är giftigt?

Har haft ett antal uteburar genom åren med olika finesser.

* Borttagbar botten. Bara att ställa skottkärran under och lyfta på skivan och buren är städad!
* Hylla att hoppa upp på. Kaninen satt ALLTID på en där hyllan.
* "Hål" på kortsidan med olika luckor för olika väder. :idea:En i trä (solskydd), en i plexiglas (bra på vintern = ljusinsläpp och bra utsikt), en med nät (fläktar skönt på sommaren). Kan även ha buren i en hage med luckan öppen med en ramp (eller inte)
* Vinddrag- och spånläckage-skydd. Plexiglas eller plywood 1 dm högt längst med kanten på den öppna sidan.
* Bottenlådan i plåt med 5 cm höga kanter. Denna låda är bara att ta ut och rengöra.
* Ben med bra skydd mot röta. Mina burar blir bara lägre och lägre :crazy:

I den jag har nu är det plåt med som ligger på träet i den förra var det en målad spånskiva.

Gör som ett litet fönster då?? ;) med det där glaset fast på sidan liksom :cool:

På buren jag bygger nu har jag lagt impregmerade plankor som botten. Ska antagligen ha en extraplatta på bodelen, så det inte riskerar att dra..

Min kanins sommarbur.. Nu är den slängd då kaninen dog i vintras... :(Tyckte inte att någon annan skulle ha hans bur även om den var ganska ny och fin. Pappa och jag som har byggt.

PICT0040.jpg

Tyvärr ja... Men den där hyllan älskade han! Satt på den varje kväll! Den är gjord i trä och på den har vi limmat dit en bit från en dörrmatta så han inte skulle halka. Saknar honom :(

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 983
Senast: manda
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka