Burbotten till råttor!

Lycanthrope

Trådstartare
Varför får man inte ha sågspån? :o
Vi köper sån där dyr pelleterad kattsand men funderar på alternativ?

Tidningspapper går ju, men det tuggas sönder o så skits det på botten ändå..

Tips! :bump:

Sv: Burbotten till råttor!

terpentinet i barrträdsspån blir cancorient när det kommer i kontakt med kiss, men spån eller flis från lövträd går däremot bra :)
Jag använde inte kattströ för jag tyckte det dammade för mycket och med råttornas känsliga luftrör...
Jag använde bokflis och tyckte det funkade bra, vissa tycker att även det dammar för mycket men jag hade aldrig någon råtta som hade problem med andningen. Säcken jag köpte kostade 180kr och varade i 5-månader.

Jag har haft kutterspån till mina råttor tidigare och aldrig haft problem relaterade till själva kutterspånet.
Jag har också letat reda på och kollat dom studer som gjorts med råttor och då problem med kutter och kommit fram till att det inte finns något om vårt svenska kutter.
Det finns många olika slags barrträd och många sorters granar och olika mycket andel tall i mm.
Tall och cedar är värst och verkligt stora bovar.
Vårt svenska kutter består av ytterst liten del tall och våra vanliga granar som inte har samma problem.
Jag har efterlyst studier med vårat svenska kutter men inte lyckats få tag i någon sådan och det enda det hänvisas till kan inte direkt översätta till det kutter vi har här pga olika trädslag.

Nu har jag dock ingen kutter längre för det var som så att jag tog en tom mjölkkartong och gjorde hål i (tejpade på den öppna kortsidan också) och fyllde på med kattsand (klumpbildande) och vips så var råttorna rumsrena.
Det var bara en test från min sida och kattsand hade jag ju hemma då jag har katt.
Det är jätteskoj för man kan se råttorna vara högst uppe i buren för att sedan få jättebråttom ner för att hoppa i deras låda och kissa eller bajsa :D
Sedan har jag för säkerhetsskull tidningspapper i botten vilket dom givetvis drar upp och boar i men kissar och bajsar gör dom bara i lådan.

Man kan tycka att trycksvartan från tidningspappret skulle vara mer hälsovådligt än kutterspån ?

Men TS nämnde väl sågspån och inte kutterspån? Kutterspån anses ok, medan sågspån är väldigt vasst och flisigt? Så har jag fått det förklarat.

Har för mig att trycksvärtan i tidningar i Sverige inte är speciellt farligt. Vore jobbigt annars för oss människor också som får det på fingrarna när vi läser.
Det är klart börjar råttan tugga i sig en massa tidningar så kanske man bör fundera på om det är så bra men då är frågan vad som är farligast, trycksvärtan eller att stoppa i sig såpass mycket papper i magen. Risk för förstoppning kan jag tänka mig.
Mig veterligen finns det heller inga belägg att vårat svenska kutter skall vara farligt för råttor och det är inte därför jag själv har slutat med det.

Ärligt så trodde jag hon menade spån från affär och det brukar vara kutter. Det är vanligt att det blandas ihop och att folk säger spån om kutter.
Sågspån tycker jag inte är speciellt lämpligt till något djur egentligen och det är urdåligt på att suga upp urin.

Får mig att tänka på varför jag förresten började med kattsand :D
Mina råttor grävde alltid bort kutterspånet ur det hörn där dom kissade. Det luktade inte mumma och eftersom jag har en fågelbur till dom där man kan dra ut underdelen så rann ju pinket in under där *uäck*
Jag kom då på att råttorna kanske ville pinka på hårdare material och där av kom jag fram till kattsanden jag hade hemma. Jag fixade en mjölkkartong som fick bli en toalett med kattsanden i och ställde i det hörn dom kissade och sedan dess har dom använt den.
Råttorna kanske bara var smarta från början :p

Tack för svar!
Jag menade ju kutterspån :o

Mina råttor skiter lite här och där, hur gör jag då för att lära dem gå i låda? Det hade ju vart enkelt och bra :angel:

Mina råttor grävde alltid bort kutterspånet ur det hörn där dom kissade. Det luktade inte mumma och eftersom jag har en fågelbur till dom där man kan dra ut underdelen så rann ju pinket in under där

Precis det där problemet har jag också! Dom har en toalett som dom använder ibland, men jag misstänker en avfälling som använder hörnet ändå.:crazy: :smirk:

*kl* jag har läst forskning som visar att trädslag från barrträ är cancorigent kommer dock inte på länken, även uppfödarna som har många råttor har märkt en minskning i juvertumörer efter att de slutade använda kutterspån. Vasst och flisigt vet jag inte, så känsliga är de ju inte, bokfliset var hårt om man jämför med vanligt spår men jag märkte aldrig något problem. Kattsand är ju ok att ha i toalådan eftersom det är ett så litet område. Även om det ser ut som att råttor äter tidningspapper så gör de inte det utan river endast sönder det. Trycksvärtan är inte farlig längre, allt miljöfarligt material ar tagits bort ur den.
Råttor är ganska lätta att toalätt träna de verkar uppskatta det där med att bajsa på ett ställe, att få dem att endast kissa på ett ställe är däremot lite svårare. Sätt toalådan i det hörnet de själva gillar att gå i. Ibland behövs mer än en toalätt, vissa blir lite lata och vill inte gå för långt liksom :D

angående trycksvärtan. När jag jobbade på sdr blev jag allergisk mot trycksvärta i vissa tidningar. När jag bläddrade ihop reklamen började det klia hysterisk efter en liten stund. Så jag tror nog inte att det är sådär jättenyttigt för råttor heller om dom ska gå på det alltid+att dom tuggar i sig en del

Jag använder typ papper pellets, ToaLätt heter det..
Jättebra, luktar inte illa i buren alls, som det kan göra väldigt fort med spån..

Varför får man inte ha sågspån? :o
Vi köper sån där dyr pelleterad kattsand men funderar på alternativ?

Tidningspapper går ju, men det tuggas sönder o så skits det på botten ändå..

Tips! :bump:

Till våra tidigare råttor har vi använt kutterspån,de blev 3 år båda två och mådde jättebra,sedan köpte 2 nya gav dem också kutterspån,men det funkade inte alls! nysningar efter nysningar så jag hade tidningspapper i botten men tyckte att det såg så tråkigt ut plus att det luktar lite mer,köpte sådan där "toa lätt" pelletrerat papper men det är dyrt men sist jag var på granngården såg jag att de kommit ut med ett annat strö,det är typ riven kartong i småbitar kostade bara 49 kr för en hel säck,jättebra,råttisarna tyckte om det då de kan bygga med det och bära runt:bump:

Jag använder typ papper pellets, ToaLätt heter det..
Jättebra, luktar inte illa i buren alls, som det kan göra väldigt fort med spån..

Det har jag till mitt kattskrälle och det funkar jättebra! :)
Till råttorna hade jag dock kutterspån och det funkade bra det också...

*kl*

Mina bor på spån med icke klumbildande kattsand underst. Det suger upp kiss och håller det fräscht.

Ja det funkar kanon, nackdelen är bara att det är ganska hårt.
I typ halva buren har jag nåt gammalt tyg, så det blir mjukt (som byts ofta)

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
911
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 479
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar